STOORA problem!!
Vi va ute och red igår en härlig lång skrittrunda. Det va ett par träd ivägen, låga, som man kunda traska över. Jag tänka om vi kommer i trav så kan han ju fortfarande gå över, så jessica red före och red över, och sen så kom vi i trav. Och vi vet ju ingenting om honom, vet inte om han kan hopopa eller ngt. Men han hoppade, så nästa hinder som låg i vägen tog vi galopp emot. Han hoppade så glatt över det med! Jag blev jätteglad över att han kunde hoppa! :) Sedan visade jag henne ett annats ställe med hinder. Stockar, som va i olika höjder. Där hoppade han med över, och tog studset i slutet jättebra! :D Sedan red vi hem, och idag så va det hinder i paddocken, och jessica sa att jag kunde ju ta något skutt där med då. Och eftersom mamma var med så kunde hon ju kolla med. Men han rev hela tiden. Han va jättestirrug bland alla hinder. Vi tror det har hänt honom någonting. Sedan de bommarna. är ingenting för dem. Tunna slanor typ. Men han brukar inte bli såhär stirrig i paddocken.
Jag har planerat att åka upp till ett annat stall och låna deras paddock, där har de riktiga hinder och hinderstöd. Även en bättre paddock. Vi ska även prata med en som har sin häst där om hon skulle kunna kolla och kanske komma med några råd.
Vi vet verkligen inget om honom. Men han måset ha blivit stressad av dem som hade honom innan. För det betéendet verkade inte normalt!
Jag vet i stort sett ingenting om det här men man kan ju alltid försöka ge goda råd, man lär sig ju alltid något själv också :) Brukar ni ha bommarna och allt bredvid paddocken? Isf borde han ju vara van vid dem i alla fall.. Om det är så så vet jag inget mer, men om han inte har sett bommar/hinder förut kan han ju bli stressad för det. Spec om ni ställde upp asmånga hinder i hela paddocken. Då kan det vara bra att bara börja med ett hinder. Annars så är väl det bästa att börja med bommar på marken och se hur han reagerar på det?

Det kan bero på massor av saker…
Det kan ju vara så enkelt att han hade träningsvärk från dagen innan. (Det är inte så bra att hoppa två dagar i rad, särskilt inte om hästen är otränad för det.)
Eller så tyckte han inte att de små slanorna var lika lätta att hoppa som stockarna i skogen. Det är ju oftast så att hästar hoppar bättre på hinder som ser maffiga ut, än på hinder som de ser med blotta ögat att de kan riva.
Och så kanske han inte är van vid att ridas på liten yta? Han kanske inte orkade sakta av i kurvorna och blev stressad/uppjagad av det?
Hade ni markbommar? Alltså, en bom på marken framför hindren? Hästar som inte är hoppade så mycket brukar behöva det för att kunna avgöra var marknivån är. Tänkte bara om det kunde vara nåt sånt som störde honom…
Det finns mycket, som sagt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1. ja, allt står breve paddocken! Vi har haft honom sedan i tisdags och har mest ridit ut. Så så van borde han ju inte va. Gått över bommar har han gjort. Det ligger alltid bommar i paddocken, men dom r inte ivägen så. Ja, det va rätt många hinderframme. Och vi har ingen stor paddock.
#2. Vi tog 3 skutt. 2 för att va var tvungna, ett när jag skulle visa för min syster vart det fanna ett par stockar. Så för den saken skulle det inte vara farligt med några skutt idag med. Det va inte högt något utan hindrerna igår. Och idag va de inte alls högt. Om hästen har träningsvärk. Springer den omkring jättestressad? Han va jättestressad när han såg hindrerna och bara drog mot dem. Hoppade inte alls ordentligt. Han blev stressad bara han såg hindrerna, ja, framför ett hinder hade vi det. Men han rev där med.
Ja, det finns mycket!

Vad konstigt..
Vad konstigt! De gick ju så bra i skogen…
liebe kann manchmal sehr weh tun

han kanske aldrig hoppat annat än i skogen? då borde det bli rätt konstig om det helt plötsligt kommer pinnar på ett ställe som ska vara plant. att hoppa träd i skogen blir ju lite mer naturligt.

#3 Det jag menade med träningsvärt var att om han hade det så kanske han blev skärrad när det gjorde ont att hoppa. Vissa hästar reagerar på sånt.
Är du säker på att han blev stressad och inte bara uppspelt och glad över att få hoppa? Jag red en sån häst en gång, som blev alldeles till sig i trasorna när han såg hinder. Det kändes som om han stack för mig, men egentligen så ökade han bara takten mot hindret för att det var så kul att hoppa. (Extrem bjudning!)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
eller så är det som så att denna hästen/ponnyn blivit sönderhoppad på vanliga hinder, medan naturhinder i skogen är roligt o ofarligt…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det kanske är förtidigt att säga att det är stora problem för att han inte hoppar som han ska, han kanske behöver lite tid på sej bara. Han kanske inte vet om han kan lita på dej ännu, vem vet? och om det hänt något så kanske tiden läker såren.
lite dressyrarbete och skogsridning ett tag kanske är bra för honom.
#4-5. Ja, jätte konstigt. Men vi tror lite fuffens om hans förflutna.
#6. Ja, kanske det. Men han drog ju mot hindrerna. Så han måste ju förstått hur han skulle göra! :/?
#7. Jaha, du menar så. Ja, han va stressad men ändåså glad och uppspelt. Han blir svettig bara att gå in i paddocken och skritta. Han har vinterpäls kvar med, men han blir inte svettig så fort ute i naturen! Han drog ju mo hindrerna när man red förbi, men hanterade inte benen utam dom höll ner helt plötsligt. Så när i hade rivit 3 ggr. så la vi av.
#8. Vi tror att de måste ha skrämt honom i paddocken. då han reaktioner av att bara skritta i paddocken verkar vara onormala. Ja, han hoppade normalt ute.

Kan du inte fråga hans ägare om hans bakgrund?? (du har väl honom bara på foder?). eller om du nu köpt honom, fråga hans förra ägare. känns ju inge kul att inte veta någonting om hästen.

har han ens varit i paddock innan du tog hem honom?

Har inte alls hängt med i denna tråd men gör ett försök att skriva ändå =)
Antar att det är en fd travare du har tagit hem? Vbl el. Kbl?
Troligtvis har inte hästen gått i en paddock förut, det är inte så jättevanligt hos travtränare. Det ger snart med sig om hon får gå där inne och skrutta runt.
Vad jag har förstått så har du inte haft hästen mer än några dagar och då kanske man skall lägga krutet på att lära känna varandra innan man ger sig ut och ska hoppa hinder i en paddock. Gå ut och gå med han, ta det lugnt. Ni har hela livet framför dig att hoppa banor i paddock!
Han känner ju framför allt inte dig heller, att helt plötsligt börja misstänka att han har ett dåligt förflutet tycker jag är fel.
Lär känna varandra från grunden, bygg upp förtroende och ha roligt. Hoppa hinder hinner ni nog med!
*** Kärleken övervinner allt ***
#11. Vi har frågat. men hon säger att hon inte vet. Det va några som hade honom innan jiul och lämnade tillbaka honom, vi frågade efter deras nr. MEn hon hade det inte på sin mobil, om det nu va så. ( vi har honom på prov, köp sker ev. av nästa månad. 11april )
#12. Det vet vi inte.
#13. Det är en fd travare ja ^^ Den slutade som travhäst som 2åring då den gick ett lopp som alla 2åringar klarar. Men han tke det va tråkigt och travade inte ens. och skolades då om som ridhäst. Det är allt vi vet. Det fins många som hoppar bara några dagar efter fått hem sin häst. Men eftersom att han inte reagerar normalt så måste man ju börja tänka, och sedan dra bort lite i taget som man kan utesluta. Vi vet inte alls hur han reds när han var borta, i paddock, skogen eller så. Så det är väl inte fel att misstänka det.

Ja, visst finns det många som hoppar sin häst efter bara några dagar. Men har han hoppat förut, har han varit i paddock? Det vet du ju inte. Kanske du ska börja sakta med säkert, låt han vänja sig vid paddocken och alla hinderstöd och bommar.
Rid därinne men hoppa inte, han är nog bara osäker på vad det är för skumt ställe du drar in han till :) Börja trava över bommar och sen kan du börja hoppa några små skutt. Sen kan det helt enkelt vara så att han inte hoppar hinder därför dom är för låga, så är mitt vbl. Inte skulle hon lyfta på sina fötter för några 40 cm inte, hon blir nonchalant. Testa attt höja om han fortsätter att riva, flera vbl i mitt stall är likadana :)
Konstigt…

Vad är konstigt??

Tycker inte detta är konstigt alls… han kanske aldrig har sett sånna hinder förut eller så har det kanske hänt något. sen har dom oftast mer bjudning i skogen
Peppe är ett solklart exempel. Han bjuder som tusan och hoppar Allt i skogen, men på banan vill han inte gå över en bom på marken ens om det är en dålig dag
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Haha, vet inte (A)
#15. Jag vet inte om han hopapt förut, men jag tror det. Han hoppade riktigt duktigt i skogen. Sedan drog han ju mot hindret när man travade förbi, men blev hetsig. Bra tips! Ska låna et paddock i veckan. Så är det några som ska va med och kolla, och se om de kan hjälpa mig!. Kanske kan hoppa då. Eller om jag ska vänta ett par veckor innan jag hoppar nästa gång? Kan ju rida över bommar då. kanske och se hur han reagerar. Haha, undrar vf dom vägrar hoppa låga höjder ^^.
#18. Ja, han hoppade perfekt i skogen då. Och det är lite därför vi tror att han haft ett dåligt förflutan. att dom kanske hetsat honom i paddocken vid hoppning. Men det är ju inte säkert.

Hos min häst har det att göra lite med nonchalans, tror hon tycker det är onödigt att hoppa om det inte är några höjder.
Sen var hon livrädd för färgade bommar i början, och det kan oxå vara en anledning. I skogen finns inga röda, gröna eller gula träda att skutta över. Vänj henne vid bommarna och alla färger så ska du se att det går bra =)
#21. Okey :) Fast vi har narurfärgade! :) Alltså trä ;) men paddocken som går att hyra ahr alla möjliga färger ^^

Thorsson, är hästen över huvud taget nånsin riden i en paddock innan? Elelr bara på vägar ute i skogen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

alltså även fasst andra börjar hoppa med sina hästar dagen efter dom fått hem den så är de inte säkert att det fuknkar med din! det är ju individuellt som allt annat.
#23. Det vet jag inte. Det är mycket jag inte vet om min häst! :/
#24. Ja, men det funkade ju i skogen.

men tänk att du får börja från början med allt eftersom du inte vet något om honom, då blir du positivt överraskad istället för negativt. Om han aldrig varit i en paddock innan så är det ett rätt naturligt beteende han har i paddocken.
#26. Bra tips. Vi va på föreläsning i hoppning för en A-tränare Lars Berglund. Vi pratad emed honom efter och han sa att jag skulle rida i paddocken, blev han stirrig skulle jag sitta av gå med honom till han blev lugn, och bara klappa och prata med han. När han blev lugn igen skulle jag hoppa upp och fortsätta så! :D Sedan skulle jag tsta hur han va i andra paddockar, testa rida i ridhus, kolla om det va ljud och rida med bomull i öronen ( på hästen alltså ) XD