Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3711 ggr
KallblodsLotten
0

Foderstat till dräcktigt sto?

Hur ser eran foderstat ut till era ston?

Och i vilken månad började det att synas på magen att det var ett föl där inne?

Jag har fått så många olika bud på min foderhäst. En del säger att hon har en hö mage och andra säger att det är en fölmage. Hon ska föla i början av Juni.

tezzie
0

Bilder tack :)

*** Kärleken övervinner allt ***

KallblodsLotten
0

Ska fixa det i helgen =)

tezzie
0

Hur långt gånget är hon? När ska hon föla? Vet du hur hon sett ut tidigare när hon varit dräktig?

KallblodsLotten
0

Hån är i 8:e månaden nu, d.v.s att hon ska föla i början på Juni. Nä jag har inte sett bilder på henne från tidiagre dräcktighet. Men enligt ägaren så har hon aldrig varit så här "rund".

Manda29
0

Men brukar man inte kunna känna rörelser nu? Har glömt hur det var. 17 år sen sist. Men kommer i alla fall ihåg känslan Glad

KallblodsLotten
0

Nä det känns inga rörelser än iaf. Men det borde ju börja kännas snart kan man tro..

Jag väntar med spänningSkrattande

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När de är dräktiga brukar de fylla ut i ljumsken, inte bara magen. Fast att enbart lita på magens form är vanskligt.

Jag knäppte en bild på ett av mina högdräktiga ston häromdagen, hon har en månad kvar till fölning:

Vill du känna fosterrörelser så brukar det funka bäst när de kommit in från hagen och ställer sig och äter inne. DÅ ska du lägga handen under magen, strax framför juvret - där känns det bäst.

KallblodsLotten
0

#7 Vilken liten tjockis =) Men enormt söt.

Då ska jag testa å känna idag när jag tar in henne. Också ska jag ta en massa blder.

Ahnna
0

På mitt dräktiga sto kunde jag känna sparkar redan i månad 6, men på det andra dräktiga stoet här så har jag fortfarande inte känt någon riktig spark. (Hon ska också föla i juni, möjligen juli.)

Är hon extremt tjock? Är hon ultraljudad? Jag har sett ett sto som bar tvillingar en gång, hon var stor som en moské och lite till… Alla tre strök med vid förlossningen, vilket enkelt hade kunnat undvikas med ett ultraljud tidigare i dräktigheten. Huruvida man kan göra någonting åt att ett sto i 8:e månaden bär tvillingar vet jag inte, men genom UL så vet man i alla fall vad som är på gång. Så kan man jobba utifrån det, menar jag. (Säger nu inte att hon de facto HAR tvillingar, det var bara ett förslag.)

För att svara på frågan i rubriken: foderstaten beror på värdena i grovfodret, men generellt så är det ju inte fel med fri tillgång på hö/hösilage och kraftfoder efter behov.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Klasselover
0

Tindra är nu i 8-9:e månaden (vet inte exakt) och vi har känt sparkar i ca 3-4 veckor nu. Syns inte att hon är dräktig än..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

KallblodsLotten
0

Här kommer det några bilder på hur hon ser ut idag

KallblodsLotten
0

Tycker ni att hon har en "hö" mage eller föl mage?

KallblodsLotten
0

Sista bilden på magen

tezzie
0

Hon ser rund och go ut =)

Elma_vip
0

Mitt sto ska föl om 1-3 veckor, vi såg att hon var dräktig i månad 8 och kände även de första sparkarna i månad 8.

På bilden ser du mitt sto på dygn 309.

AnnaLundin
0

#12 - ta en bild på henne på lite avstånd i stället, det går inte att se på såna där närbilder…

Sen tycker jag att du ska känna efter framför juvret på henne flera gånger, för är där ett foster så lär du känna när det rör på sig, kanske inte varje gång du känner men någon gång i alla fall.

Mariaairam
0

Gå in på www.alltomhastar.se och sedan vidare till foderstatsprogramet där. Jag har för mig att man kan klicka i "dräktig" för att se om foderstaten är lagom.. :)

KallblodsLotten
0

Här kommer det lite bättre bilder. Det är 99% säkert att det finns ett föl i magen. Jag får så många olika bud på om hon är tjock eller inte. Tycker ni att hon ser bukig ut för att hon är tjock eller ser det ut som en bebismage? Kul att höra Skrattande

#17 tack för tipset på sidan! Jag ska kika in där lite senare ikväll.

KallblodsLotten
0

Oj glömde bifoga bild =)

KallblodsLotten
0

Ännu en bild

KallblodsLotten
0

Och en tredje

tezzie
0

Åhhh vilken snygging =)

AnnaLundin
0

Spontant så tycker jag att det är för lite mage precis vid ljumsken och framför juvret för att vara en dräktig mage, men skulle man kunna lita enbart på magformen så hade ju Ultraljud varit överflödigt….

Är du osäker så tycker jag att du ska låta en veterinär kolla henne, för är hon dräktig så ska du ju öka på maten till henne nu. Är hon inte dräktig så lär hon bli smällfet om du ökar maten…

tezzie
0

Då skiver jag ett svar åt Kallblodslotten här :)

Lotten är konstaterad dräktig och har varit på UL :)

AnnaLundin
0

#24 - När är undersökningen gjord? Inte för att på något sätt ifrågasätta, men faktum är att det inte är ett dugg ovanligt att tidiga kastningar (efter UL-undersökning) passerar ganska obemärkta förbi. De behöver inte bli särskilt kladdiga där bak och om de aborterar i hagen så är ofta rävar och andra rovdjur snabbt framme och tar reda på kalaset…

Man kan alltså inte lita blint på att hästen är dräktig i månad 8 bara för att den konstaterades dräktig i månad 3…

KallblodsLotten
0

Nä vi kan inte vara 100% säker på att hon är dräcktig men troligtvis och förhoppningsvis så är hon det.

Jag vill se bilder på fler dräcktiga ston. Så om ni har det så kan ni väl bifoga bilder?

Mariaairam
0

#18 Så lite, hoppas att det fungerade.. :)

Här är iaf ett av stona i stallet som är dräktiga, också kallblodstravare ;) men en smutsig en ;P

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=85819295-9e85-4d3f-af0e-74a42d76939d&Filename=9 februari 2008 033.JPG)

Mariaairam
0

Här är hon igen, men en annan vinkel ;)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=58a98a1a-dfca-49eb-9b3f-56dc93886a73&Filename=9 februari 2008 048.JPG)

Mariaairam
0

Här är det andra stoet, men bilden är tagen för ett tag sedan..  Så det syns inte så mkt, men nu syns det mer.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7dc398f0-69ce-453e-8928-bfce9698c45a&Filename=Peggy Troll.jpg)

tezzie
0

#25 Okej, jag trodde det var så, ungefär som med människor :)

Man lär så länge man lever ;)

KallblodsLotten
0

# 27-29 Va söta dom är med bebis mage

Skrattande

Är det nytagna bilder?

Mariaairam
0

#31 Jaa, visst är de söta! ^^ Bilderna på fuxen är 4 veckor gamla. Och hon ska föla i början av maj. Bilden på den bruna är lite äldre än så.. :)