Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2215 ggr
Velepa
0

Försäkring

Vilket bolag är bäst att ha en häst försäkrad hos? Vilken typ av försäkring har ni och vad kostar den?

Alex
0

Vad som är "bäst" är väl individuellt och en smaksak. Vad som passar en själv och hästen bäst.

Själv har jag Folksam A1 (vet. vård) 50'000, A2 (liv) 40'000 och A19, nån rehab. Betalar knappt 2000:- /år.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fridak
0

bäst beror väl på vart man har sina andra försäkringar också. man kan ju få ett "paketpris" med flera försäkringar i samma bolag. gäller det en häst som haft någon skada så ska man väl hålla kvar den i samma försäkringsbolag som innan skadan för att inte få reservationer för den om man byter?

jn84
0

#1 Skojar du?

Jag har vet.vård upp till 60 000, liv 50 000 och sen nåt tillägg för reskostnader, djurambulans och sånt för 500 extra per år. Och jag betalar 500 i månaden!!! Med Agria. Dags att kolla upp ett eventuellt byte tror jag….

Mangis
0

Jag har Folksam veterinärvård "det högsta man kan ha" och Liv 20 000, betalar 450:-/månad ungefär

Mandysan
0

Jag har folksam med, vetrinärvård för 50 000 (tror jag), Liv 15 000 och betalar ca 2700:- per år..

Kan dock inte byta :(

Johanna
0

jag har agria.. vetvård 60.000kr o liv 30.000 trpr jag… betalar 450kr /månad

SannaHolmgren
0

Jag har en A1 försäkring med veterinärvård, ca 50 000 och 5000kr liv hos "Mjöbäcks Pastorats Hästförsäkringsbolag".

Betalar 550kr per år för min shettishingst.

MLphoto
0

Jag har Herkules försäkrad hos Sveland, och Pimpim är försäkrad i Agria, men vi ska flytta över honom till Sveland också. Hos Sveland har vi det oerhört billigt, Agria är dubbelt så dyra.. min mor som sköter försäkringarna så jag ska kolla exakt vad det kostar :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

JoJos
0

jag har agria vet,vård upp till 120 tusen o liv på 20.. betalar 300 kr månan

Alex
0

#3 Näpp :) Fast så är det ju islandshäst det handlar om också. Skiljer sig ju en del mellan olika raser… Plus att det är "rörlig självrisk" också eller vad man kallar det. DVS självrisken (2'500:-, gäller 120 dagar) + 10% av överstigande kostnad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ellsa
0

Jag har Agria.

Zahara
0

Jag har agria A1 vet 120000 och liv 35000 och sen en vet + kostar 6500:- om året

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Repoort
0

Eftersom Reddie varit skadad så är vi fast i agria…
*letar papper*

…nu ska vi se, jag har
Liv 5000
Vet.vård 60000
Agria Incident ingår
självrisk 2800:-, 20% rörlig

betalar 1154:- om året

jn84
0

#13 Om man utnyttjat försäkringen i ett försäkringsbolag, är man fast där då? Fast Dandelion var ju skadad när jag inte ägde honom och som ny ägare måste man ju kunna byta?

Repoort
0

Inget annat bolag vill försökra honom eftersom han varit skadad, de vill väl inte riskera ngt

Är inte så insatt i försäkringsvärlden, men min sambo jobbar på Folksam

jn84
0

#15 Vad fånigt! Vad var det för skada?

Repoort
0

han fick infektion i magen efter en kastrering så det blev operation och några meter tarm kapades.

Inget han lider av idag..

Pernilla77
0

Jag har IF 100 000 vetvård och 30 000 liv betalar ca 250-300 kr månaden. Fast självrisk på 4000 kr.
Detta är på halvbloden, shettisarna är betydligt billigare.

För 6st hästar betalar jag 900 kr per månad

jn84
0

Ringde precis och fixade försäkring på Amadeus. 2429/år. Då är han bara vet-försäkrad upp till 60 tusen, ingen livförsäkring alltså. Men det ingår tillägg med ambulans, medicin och sånt.

Charger
0

#13 och 14, man är aldrig "fast" i ett bolag, det är fritt att byta då man har förfallodag.
Har däremot hästen haft en skada, exempelvis kolik precis innan förfallodagen och man vill byta bolag, så får hästen i det nya bolaget en reservation (undantag) under en viss tid. pga risken att hästen får kolik igen. och får hästen kolik igen så ersätter ej det nya bolaget det under "reservations tiden"..

Fija
0

Elix har 20 tusen i liv, 60 tusen i vet. vård och reser och mediciner. 2800 i fast självrisk. Dock har han reservationer för hältor eftersom besiktingen gjordes med sulor, så har inga resor eller mediciner när det gäller hältor tyvärr. betalar 3800 nånting per år, kom int ihåg på kronan och orka int söka upp papperna…

#19 Oj, du som har lån och allt på honom. Hade ju kanske varit skönt att få tillbaka dom pengarna ifall det skulle gå så illa att avlivning är enda alternativ. Men klart vet. vård är viktigast, en ny häst kan man ju altid spara till…

jn84
0

#21 Amadeus är inte min, det är mina systrars så pappa betalar honom och han ville inte ha liv på honom.

På Dandelion (som är min och som jag har lån på) har jag livförsäkring på lika mycket som lånet är. Inte kul att behöva betala av en häst som kanske inte finns kvar…

Fija
0

#22 aha, som vanligt vimsiga jag med namn och allt =) sorry!

[slo]
0

Har Agria nåt… 60' vet 25' liv och fast självrisk på 1800. Tror jag betalar dryga 3' om året, och har redan "tjänat" på försäkringen Penga mun

Peppe
0

Har båda mina i Sveland, har inte så mycket koll på hur dom är försäkrade men Blackys kostar ca 5000 om året (tävlingshstförsäkringen som sveland har) och Peppe kostar knappt 2000/ år. A1 tror jag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinneaG
0

Troya har nu en avelsförsäkring som kostar 2700kr/år. Vet dock inte vad jag ska byta till för försäkring och vet inte vad hon kan ha för försäkring?

IdaS-A
0

Har i IF och agria. Är mest nöjd med IF så jag ska flytta över alla dit.