Sitta i traven
Har glömt hur man gör när man sitter ner i traven =O Så fort jag försöker så tvärstannar hästarna, båda mina medryttarhästar gör det, så det bör ju bero på mig =S Upplever det som att jag inte kan driva, utan snarare bromsar med hela kroppen =S
Vad gör man åt det =S

Jag brukar sitta lite tillbakalutad och hålla om ordentligt med skänklarna. Funkar iaf. För mig :)

Sitt ner och följ hästens steg men lägg inte alla tygd samtidigt som du lutar dig bakåt för då tror ju hästen att den ska stanna. Samtidigt som du sitter så ska du ju driva så hästen går fram med energiska steg men de ska man ju alltid göra :)

För ett ganska långt tag sen dressyrtävlade jag en skumpig häst. Och det hjälpte att "jucka" lite. Ursäkta ordvalet men för mig har det varit bra.

Åh, jag har blivit jätteduktig på att sitta ner i traven *stolt som en tupp*
Men jag vet nog inte hur jag gör :S Jag sitter ner ganska avslappnat och lite tillbakalutad och föröker förlja hästens rörelse med mitt bäcken… Äsch jag är skitdålig på att förklara :P
Men det krävs en hel del med magmuskler för att orka bära upp sig och inte säcka ihop :)
*** Kärleken övervinner allt ***

jag klarar det bättre och bättre med min bomlösa! kan iofs bero på att den bomlösa kräver mer balans och muskler överhuvudtaget. försök sitta mitt över hästen, ev pyttelite bakåtlutad men helst mitt över. sen måste man slappna av vilket är jättesvårt att göra om man tänker på det hela tiden.

Problemet är ju igentligen inte att jag inte kan sitta på hästen, utan att den stannar och att jag inte kan driva…

När du sitter ner, känns det som om du "sitter emot hästens rörelser" eller som om du följer med och "puttar på" frammåt?

#7 Jag bör ju sitta emot eftersom de stannar =S Men hur jag ska sluta med det vet jag nite
Be någon longera dig så du kan försöka utan tyglar, då får du upp balansen och det blir lättare att hitta rätt sits och rörelser och det är ingen chans att du kanske skulle stanna hästen i munnen.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Försök att skumpa med och håll om med benen, istället för att sitta och hålla imot, liksom :P Så att du inte försöker pressa dig ned i sadeln

magmusklerna, använd dem!
använd magmusklerna, slappna av i händerna. Jag håller mina händer alldeles för lågt o det märker ajg när jag ska rida i arbetstrav, då blir det gärna att mansitter på handbromsen liksom…
så höj händerna en bit, och provaca en dm över det normala tills du hittar ett bra läge där du kan sitta ordentligt och driva, därefter kan du börja jsutera händerna igen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.