hålla hästen sval
åh va bra, alltid lär man sig ngt nytt.
/Elin

Olika alternativ:
1, Om man har möjlighet så kan hästen vara inne dagtid i svala satallet istället för ute i stekande solen.
2, Ordna hagar där det finns skog.
3, Bygg solskydd i hagarna bestående av tex två väggar och tak.
4, Duscha hästen med svalt vatten flera gånger under dagen.
5, På tävling: Häll kallt vatten på hästens ben och hals EJ rumpan då blir musklerna kalla och hästen kan skada/sträcka sig lättare under tävlingen.
6, På tävling: Blöt ett badlakan i kallvatten och vrid ur det mesta vattnet och lägg på hästen.
7, Se till att hästen hela tiden under dagen har fräsht, kallt vatten att dricka…..byt ofta.
Några tips…det finns säkert fler :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

när jag bodde i usa och vi var iväg på olika nöjesfält så hade de stora portaler där det rann vatten ifrån, eller så hade de tält där det kom ut vatten"ånga" ifrån för att man skulle få svalka sig. har funderat på att man skulle gjort ngt liknande till hästarna…

#3 Så hade de ju gjort under sommar OS i Aten (var det väl eller) för några år sedan. Där var det portar som det kom iskall ånga (som komentatorn sa he he) ur och häst och ryttare blev avkylda.

jamen titta, det är så jag menar. hade varit perfekt. tror hästarna hade bott där under! :D

När de är riktigt varma dagar här får hästarna gå in ca 2-4 timmar mitt över dagen. Har haft riktigt hetta här hela veckan så dom har fått stå inne rätt mkt..
våra hästar; dom går ut ca 5 på morgonen när jag går upp å går in vid 11 på kvällen när dom får kvallsmat, i hagen har dom skugga att skydda sig mitt på dagen om det blir för varmt, men dom väljer oftast värmen dom är inte så känsliga

Vi har ett vindskydd i hagen där de står flera timmat i sträck de varma dagarna. Svalt och skönt och inte så mycket broms där inne. Brukar lägga in hö så de kan stå där och äta. Träd finns det gott om i hagen också.
Spolar av Reddie med vattenslangen i bland…
Vatten och skugga är det viktigaste tycker jag.
Varför skulle en sval handduk skada muskeln? ska den inte hoppa eller ridas mer är det ju ett utmärkt sätt att kyla ner den på. Inte iskall givetvis. Vi spolar ju våra hästar och det är ju inget farligt. Lagom är bäst.
Är det supervarmt så åk inte på tävling tycker jag.

tycker oxå det låter konstigt med att en handduk ska förstöra muskeln.
håller med nallebjörn där, isåfall borde ju det vara farligt att spola av hästen oxå, eller bada den. och isåfall borde ju regn oxå vara farligt.hehe.
#9 #10 det förstör muskelerna pga. "långvarig kyla", även fast man kanske bara har en handduk på i 1 minut. När man spolar av hästen swischas vattnet över hästen fort, över på ett vips! Därför är det farligt!

men, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, då borde ju regn förstöra hästens muskler oxå? haha- o de har jag då alderig hört
Men regn är ljummet, inte iskallt, nerkylt vatten vet du

snö?

regn kan visst vara kallt, o snö är defenitivt kallt
Snö är kallt. Om man inte har täcke på hästen så hamnar ju snö direkt på kroppen, sant. MEN hästen muskler är redan ganska så "nerkylda" redan, dom är ju inte varma, som i stekande sol, eller hur?
regn kan vara nerky lande, men inte kallt

Hejsan jumpingqueen, ser att du varit med i SM! :D Vad heter du på riktigt? :P
Wenche Liwing heter ja.. Du?

Nina. :) Har du msn ellernått?:P
mmm.. kan mejla det tilldej
börjar bli löjligt här tycker jag. När jag badar mina hästar är dom indränkta i kallt vatten. Har ingen som mått dåligt av det. Kolla på distanshästarna ka ni få se hur dom kyls ner. Och dom ska ju klara av veterinärbesiktning efteråt. Nähä vatten vatten vatten, det är det bästa.
tycker också det verkar konstigt att det ska förstöra muskler. själv så brukar jag duscha i iskallt vatten på sommarn, inte fan blir jag förstörd för det, hur skönt som helst. man återhämtar sig snabbt.. tveksamt till att hästar skulle klara av det mindre bra.
vi finnar brukar bada bastu på vintern o slänga oss i isvak, eller rulla i snön. större temperaturskillnad kan man inte leta efter .om man jämför med blöt handduk så är det rena barnleken.
kan ju berätta att det inte va många finnar som dog av digerdöden just pga bastun. så nog kan det inte skada, däremot stärka immunförsvaret.
så det är ju bara sinnessjukt att tro att musklerna blir förstörda av en blöt handduk. skämmigt vafan!

#22 Inom distansen vet de flesta att INTE kyla hästens rumpa med kallvatten, man kyler benen och halsen (där stora och ytliga ådror finns) så svalkas resten av hästen :o)
Risken med för kall och snabb avkylning på de varma muskerna i rumpan är att hästen sträcker sig/får kramp i musklerna när den sen ger sig ut på ridslingan igen…även mitt under tävling så står det groomar (sk hinknissar) med vatten i flaskor eller indränkta svampar som ryttaren kan ta i farten och hälla över hästens hals.
---------------------------------------------------------------------------
Att bada hästen i kallvatten en varm sommardag som avkylning eller för övrigt när man vill tvätta hästen är ingen fara då hästen inte ska prestera nått direkt inpå badet.
Men att kyla ner varma muskler mellan klasser eller som inom distansen under tävling, i vet. grinden, de obligatoriska pauserna DET är dumt för då har man inte samma chans att ordentligt värma upp hästen innan tävlingen är igång igen…musklerna måste hållas konstant varma då.
javisst. håller med CBA. klart man inte ska göra det vid tävling, då själva poängen med uppvärmning är att få musklerna varma, o öka blodcirkulationen.
#22 läs vad CBA skrev.. det är det ja menar!