Fin dag Blev dålig dag! AJ!
Idag skulle jag rida leo, allt var perfekt, leo busade i hagen som vanligt när jag ska ta in honom, vi står och myser i stallet och ser ut i det vackra vårvädret ingen vind och bara massa sol. Jag går och hämtar sadlen medan Leo äter äpple^^
När jag hoppat upp på hästen och ridit väldigt långt ut skogen på en ridväg jag aldrig sett innan så kom vi till slut till en ände och jag vänder och då plötsligt ser leo något och jag flyger som en liten vante på den hästen^^ Ser han försvinna i skogsbrynet, förstår ni att jag var rädd eller? Inte min häst ens, tänk om han skulle skada sig själv, dö eller vad som=O Men så reser jag mig upp kollar på mig själv och känner efter om jag skadat mig, men känner mig helt okej och börjar traska hemmåt.
Dumt nog hade jag inga pengar på mobilen så jag kunde ringa till ägaren. Känner mig fortfarande skit dum=/
Så vill göra en uppmaning! GLÖM ALDRIG MOBILEN! skriv också gärna en lapp i stallet om vart ni rider om någon ska leta efter er.
När jag närmar mig stallet ringer pappa, och säger att ägaren är hemma hos oss och har letat efter mig, han hade sadlat av hästen och släppt ut han i hagen.
Så var försiktiga när ni rider, allt kan hända!
Usch vad otäckt!
Har varit med om en liknande sak. Skrittade min förra medryttarhäst (en russvalack) i skogen och skulle sitta av och ta upp spöet, hade precis tappat det. När jag satt upp igen tog Quito som han hette ett steg framåt och jag råkade "sparka" honom på korset. Han var känslig där och började bocka/sparka bakut direkt så jag hann knappt komma upp i sadeln innan han kastade av mig. Först stod han stilla, jag reste mig upp. När jag sträckte mig efter tyglarna började han trava iväg. Jag sprang desperat efter men ju fortare jag sprang ju fortare sprang han. Tillsist försvann han.
Jag ringde till ägarna och bad dom komma och möta upp mig, hade ont i höften och ville ha hjälp att fånga in hästen. När ajg kommer ut på den trafikerade grusvägen står det en långtradade där, helt stilla, och väntar. Jag bah SHIT nu har dom kört på hästen! Men han öppnade bara rutan och pekade bortåt och sa: han sprang ditåt! Jag tackade lite snabbt och rusade efter. 100m senare kommer ägaren gåendes med Quito. Jag satt upp direkt och red honom hem.
Himla läskigt, speciellt när det är vägar och bilar inblandade.
Quito finns inte kvar idag =(
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Usch av otäckt!
Sist jag ramlade av var julafton 06, blev trampad på armen och tappade synen i 15 min. Som tur var hade jag sällskap som jag red med, de fångade hästen sen va det bara att sitta upp och skritta hem med en arm utan känsel och knappt se något.
Annars har jag bara haft snäll hästar som ställer sig och kollar lite snett på mig, och undrar varför jag ligger på marken.

ojj. jag har ramlat av 3 ggr ute med hästar som springer iväg. första gången så kom det en plogbil så det var väl rätt förståeligt att hästen blev lite smårädd, men anledningen till att jag föll av var att ena stiglädret gick av! och då var vi på väg upp från diket bredvid vägen så osmidiga jag tappade balansen och pålle tyckte allt blev ännu konstigare med en blinkande traktorlastarkombination och vinglig ryttare. kom en bill körandes bakom som plockade upp mig så körde vi efter hästen. han travade hem i ca 40-50km/h och helt utan skråmor.
andra gången var jag precis vid stallet men föll av och fick hjärnskaknign med minnesförlust på köpet så jag vet inte vad som hände. Men jag ringde iaf hem och sa att de skulle komma och hjälpa för jag visste inte någonting. pålle var oskadd.
tredje gången så stack en urstark liten ponny med mig i trav. jag försökte ditta ner så gott det gick och ta och lätta om och om igen i tyglarna och prata med pålle men han hade tydligen skitkul när han pinnade på. slog om till galopp någon gång och så trodde jag att han skulle rejsa uppför en backe men han svängde - det gjorde inte jag. så pålle stack iväg med kompis och kompis pålle efter sig. kompisen kastade av sig sin häst för den hästen går inte att stoppa när hon får panik och springer hem. hennes häst sprang hem. ponnyn sprang runt i skogen. tillslut hittade vi honom - vi var 6 pers som letade. han skadade sig inte heller
Känns som om era olycker var hemskare än min^^. Nu på efterhand känner jag att min handled känns lite svullen och har lite ont. Men säger som ägaren "ibland måste man ju bara åka av" haha=P
Usch vad läskigt
Mjo^^

usch nä det är inte kul när man flyger av "/
var också med om en sån sak var och red och hade just kommit över stor vägen när en älg kom rakt bak i baken på hästen tossan vart ju så klart liv rädd och jag flög som en vante tuppade av några sekunder cet inte hur länge hittade hästen sen fast i ett kärr hade telefon men inga batterier plus att hästen var dräktig :/ hon hade gett upp när jag kom och det var en stor sten vi boken , så jag tog lös ena sidan av tygeln och drämde till henne och då fick jag upp henne hon klarade sig utan sakor men vem vet om jag inte hade fått upp henne själv :/
nämen elin då ! du måste ju ha sällskap med dig så du inte blir liggandes där i skogen!
tur iaf att du hade telefonen med dig, även om den var pank ;)

:)
ja bra tips en tipps till säg alltid till om ca tid man är ute å rider drar det över 1 timma så har det hänt något. Så har man en svarttavla i stallet skriv jag rider bla bla red ut 1234 ca ridtid 1 t å bra att ha med en mobil med pengar oxå. Tur att hästen hitta hem o var hel å att du oxå klara dig utan skador.

Nä, usch, sånt där är så läskigt!
När jag rider ut själv i skogen eller så brukar jag tala om vart jag rider och hur länge jag blir borta. Mina systrar måste också göra det.
Min häst har sprungit hem måååånga gånger själv. Alltid korsat en väg, visserligen bara 30 där, men det är i bostadsområdet så många hinner se honom. Och ringa polisen… Mindre roligt måste jag säga. Men bra att folk bryr sig. Jag brukar komma pustandes långt bakom och få förklara mig för alla människor att allt gått bra. 

Jag har *pepparpeppar* aldrig åkt av när jag ridit ut. :D
Tur att det gick bra för din del i alla fall!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi