Ny ifokus sait?
Godmorgon folket :)
Tänkte höra, om det inte finns någon som är tillräckligt gammal för att få starta en iFokus sait, som har lusten till att då starta en Welshponny.ifokus sida? Skulle vara grymt kul! Hänger gärna på som Medarbetare, men är för ung för att få starta en egen iFokus.
Någon?
Mvh Sofia
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

tror du att det hade vart många där inne isf ? Finns väl inte så mkt man kan snacka om welshar ?

har varit flera som velat göra andra rassidor iFokus men frågan "vad är det som är så speciellt med den rasen att det inte kan diskuteras bland allmänna hästfrågor?" brukar dyka upp då. Har för mig att om ngt är väldigt efterfrågat av många så brukar de som jobbar här kunna fixa en flik för det istället.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
det är ju rätt trist att det blir fler o fler sajter om olika raser…ju fler sajter desto färre på varje sajt! Roligt o prata m folk om andra raser på samma sidfa så man slipper ändra. Fullt tillräckligt m de 3 sajter som finns redan

inte så mycket att snacka om welsh??? När man är inne i aveln så finns det massor……..den sidan skulle jag bli aktiv på alla gånger 
Något bra tips om en hingst till nästa år? Någon C eller B ska det var och gärna nära Göteborg 
#5 ja men kan man inte göra det här???

#6 jag tror just rena welsh delen är bra att lyfta ur se bara på shetlandsponnyn.
#7 ja men där är det ju inte bara avel utan även trav, utställning, agility etc

Vad sägs om utställningar och ridning och körning och avel och…….sidan behövs 
tycker fortfarande det är trist o dela alla i olika sajter beroende på vilken ras man har…fortfarande hästar vi har allihop;-D

Nja, det är lite olika vinklar beroende på just ras….börjar man engagera sig i en ras så är det mycket som är speciellt för just den rasen
Att ha flera små rassidor gör att det är svårt att ta till sig mycket bra kunskap och tips, när den är utspridd…..
Jag tycker det är svårt nog att hålla till på både ridsport o shettis utan att känna mig stressad över att ha missat något vitkigt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#12 här kan man kanske inte renodla avels/ras intresset heller och är man inte intresserad av en ras så missar man inte så mycket. Russ finns ju också så varför inte våra underbara welsh hastar på en egen sida
Jag förstår er vad ni menar, men som nyss kom "Connemara.ifokus" ut, och där finns ju väldigt många Connemaramänniskor. Och jo, det finns mycket att prata om welshar. Folk som har welshar & är inne i welshponnyvärlden borde ju tycka att detta är roligt! Tycker iaf jag.
Om man har en welshsida, sitället för en hel "ridsportsida", så blir det ju siktat mot den rasen, då kan man ju gå in på mer detaljer, ex "hingsten wärnanäs peng" och därmed snacka om honom, avkammor, osv. FÖRSLAG var detta :)
NÅGON (: ?
MVH

#14 jag som sneglar på "Burhults Nougat" nästa år. Fölet vi fick i år är efter "Coulthard" ett föl som jag är mycket nöjd med.
Nog finns det mycket rent welsh relaterat att snacka om 
tycker fortfarande att det är bättre med en gemensam sajt. Jag tycker det är helt okej m rent rassnack på denna sajt. Intressant för en annan o läsa som inte kan ngt om de andra raser man inte haft m o göra! Alla llär vi oss ngt nytt :-D
MEN hade det varit en ren rassajt hade jag inte gått in om jag inte haft just den rasen, är aldrig inne på russsajten…
säger som linaN att man har fullt upp m o hänga m på både shettis o ridsport!
MEN är ni mga som vill ha en egen så ansök om o få starta upp en!

Jag vill hellre ha en gemensam sajt, annars blir vi så uppdelade och vi lär oss inget av varandra. Det kommer handla så mycket om raser.
Tycker det är synd att det blivit fler och fler sajter som egentligen kunde samsas istället.

Jag tycker det är jättebra med rasspecifika sajter. Det som intresserar mig är shettisar och detta ämne skulle försvinna här i allt annat. Jag är inte här inne så ofta, för jag tycker det är alldeles för mycket off topic.

En rassida där alla hästraser är välkomna skulle kanske vara bättre? T.ex. hastraser.ifokus.se eller något? :)
#19 - Bra ide. Men nu finns ju redan Shetlandsponnyn och Connemaraponnyn.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#19. Ingen bra idé. Vi som är aktiva inom en viss ras vill ha egna sajter med ämnen som rör just vårat intresse.
Jag tror att det kommer bli ännu fler rassidor och det är positivt. Jag tror även att Ridsport kommer att mynna ut i fler sajter, eftersom det är ett alldeles för stort område. Gänget bakom iFokus är ju helt på denna linje, med nischade sajter.

#19 Jo, men då kan alla andra hästraser få plats på t.ex. hastraser.ifokus.se!
Men det var ju bara en idé.
Jag skulle tycka det var kul att ha en dressyrsajt, där allt bara är om dressyr! :)
#22 - Dressyr.ifokus skulle vara en toppen sida :)

#23 Aa, eller hur! Någon som är över 18 som vill vara Sajtvärd? Jag är mer än gärna Medarbetare =)

det är ju väldigt stor skillnad viken ras man håller på med, jag tycker det skulle vara kul om det fanns många ras sidor. Det är ju som med hundar och katter varje ras har ju sina mål och egenskaper.

#25. Precis, vi shetlandsmänniskor har inte mycket gemensamt med de som avlar på tex varmblodiga ridhästar. Sysslar man med fler raser är det ju bara att besöka fler sajter.

Kag har precis skickat intresseanmälan ang. dressyr.iFokus =)

tmen då kommer det ju snart sluta att ALLA raser har en egen ifokus-sida. tycker det är ganska , jaa vet itne vad jag ska säga. men tycket det är onödigt. Men om nån vill starta en rassida så får dom väl göra det. men jag personligen tycker det är onödigt.

#28 jag är ju med i två rasföreningar, just för att det är "mina" raser. Vad finns det för intresse för den som avlar på sv.varmblod att läsa om welsh?

#29. jag skrev att JAG PERSONLIGEN tycker det är onödigt att öppna ifokussidor om olika raser. det betyder att det är vad JAG tycker..
sen om du inte tycker att det är onödigt, det struntar jag i. Jag skrev bara vad jag tyckte.
och nu är ju ridsport.ifokus, inte en avels-sajt, utan en allmän sajt om hästar. dvs. ALLA hästar oavsett ras.

jag tycker att hästavel.ifokus (inklusive ponnyavel då såklart) eller hästraser.ifokus vore bättre än rena rassidor
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ni som uttalar er mot rasspecifika sajter, hur involverade är ni i avel över huvud taget? Tycker era inlägg tyder på ganska stor okunskap.

#32 håller med till 100% 

#31. håller med dig!
#32. & #33. Men varför ska ni ha en avelssida om varje enskild ras?? Det blir ju en jädrans massa sidor. varför inte som peppe säger ha en hästavel.ifokus istället? och till dig anette, okunskap? för att man tycker det är onödigt med en sajt om varje enskild ras? snälla lilla du…

#34 hade du reagerat om det fanns tax och boxer, varje ras har sina regler och avels mål, för mig som bara är intresserad av mina raser så hade jag uppskattat ett welsh i fokus. Vet du hur många det är som är aktivt avels intresserade i landet?

#34. Varje enskild ras kommer aldrig att få en egen sajt här.
Det skiljer så pass mycket inom aveln mellan olika raser så det blir inte bra att ha ett avel iFokus. Dessutom har ju tex Shetlandsponnysajten väldigt hög aktivitet. Om det skulle vara ännu flera raser med där skulle alltihop bli ogreppbart. Då skulle folk ledsna och det vinner ingen på.
Okunskap, ja jag tycker faktiskt det. Ni verkar inte förstå hur stort avelsämnet verkligen är.

reagerat om det fanns tax och boxer? förstår inte hur du menar. det är hundar, inte direkt det vi pratar om nu eller?
ja jag vet att varje ras har egna avelsmål, vad har det med saken att göra? om det skulle öppnas t.ex. en welsh i fokus, skulle väl ändå inte den sidan endast handla om avel??? för isåfall kan man ju lika gärna starta en sida som heter hästavel i fokus. eller har jag fel???
och varför skulle jag vara intresserad av att veta hur många som är "aktivt avels intresserade i landet"? förstår inte vart den frågan hör.
och avelsdiskussioner m.m. finns väl på era rasers hemsidor?
jag förstår lixom inte varför man ska öppna en iFokus sida för varje ras, för mig är det fortfarande helt onödigt. men som sagt, det är vad JAG tycker, så jag tycker inte att jag har någon skyldighet att förklara vidare, då jag får tycka som jag vill utan att bli påhoppad om att man har okunskap om avel för att man tycker på ett speciellt sätt.

Håller med dig till fullo believer.
Jag tex har varit mycket på hundarifokus. Så öppnades blandraserifokus då blev det för splittrat tycker jag. För på hundarifokus så pratar man ju om allt som har med hundar att göra. Konstigt nog gör dom ju det på blandraserifokus med. Så jag gillar inte heller för många sajter faktist.

åh vad skönt att nån tycker likadant =)

#39# Det är det nog fler som gör. Men dom skriver inte det bara. :)

ne precis hehe

jag håller med er gejsa och believer :) ju mer det blir uppdelat desto färre folk kommer "mötas" vilekt leder till färre diskussioner osv
Jag håller med beliver, gejsa och fridak, tycker att det är tråkigt med att det blir så uppdelat =(

Jag är inte så ras-intresserad, men skulle gärna se någon mer disskutions-inriktad hästdel för ridning…
Håller med gejsa och belivier.

#45# Ni är inte rädda för att folk tröttnar då?

#47. Tvärtom. Citerar Attlid här ovan:
Ett sajtämne får vara hur smalt som helst sålänge det finns folk som blir medlemmar och en duktig sajtvärd.
Jag tycker ofta det blir högre kvalitet när stora ämnen delas upp. Se bara på Hästfoto, en mycket välskött och seriös sajt.

Ja, det beror nog på vad man är ute efter. Jag har tex aldrig gått in på hästfoto så det kan jag inte uttala mig om. Eftersom jag inte är intresserad av just foto så går jag inte in där. Det är just sånt jag menar. Däremot här så visas det både foton och diskuteras. Då ser jag på fotona tex.
Jag har bara varit inne på ca 10 sajter.
om syftet är att ha smala sajter så kommer det antagligen bli mer uppdelat, men många sajter kommer gå under för att det blir för smalt. mina tips är att starta hastraser.ifokus. hastavel.ifokus dressyr.ifokus och då skulle jag vilja ha en naturligdjurhållning.ifokus, men det tror jag inte intresset är speciellt stort för. det finns som sagt många grenar och områden i ridsport, men det där me EN speciell hästras.ifokus är inte jag heller så mycket för.

De hästrassajter som redan finns går väldigt bra. Dessutom kommer det inte att startas sajter för alla existerande raser.

Det finns inget forum på welsh sidan därför behövs också welsh.ifokus jsg är helt klart för en dröm skulle vara att samla alla raser.
BLI INTE ARGA PÅ VARANDRA NU BARA, vill inte starta en bråk-tråd x)
Som sagt är det MIN åsikt från början, att jag hemskt gärna skulle vilja ha en "welshponny.ifokus"/"welsh.ifokus" sait, och det står jag fast vid, GRYMT roligt att samla welshmänniskor på ETT Ställe, där troligen de flesta som är inne i welshvärlden hänger!
MVH Sofia
MVH

Jag tror också att en Welshsajt skulle bli välbesökt.
#50 Men då är det ju bara för dig att skicka in och ansöka om att få starta dom sajterna ;)
#55. hehe, nej, det orkar jag inte. önsketänkande bara. :)

#51. Varför inte alla raser isåfall? Varför ska det bara startas för vissa raser? Det är väl inget speciellt med just dom som startas. Menar att alla hästar/raser borde ju vara lika mkt värda. Annars tycker jag det lite diskriminering, eller hur man ska uttrycka det.

#57 ja, varför inte men en orkar ju inte driva så många sidor själv 

Beliver, tanken är att det bara startas sajter för de raser där det finns flertal som vill disskutera dem gissar jag på. Finns det för få intresserade så blir det ingen sajt för den rasen, är du med?

#59. jo det e ju sant
#1 Det finns väl lika mkt att snacka om Welshar som det finns att snacka om Shettisar eller Gotlandsruss?
Men visst, jag håller med om att det är lite sådär att skapa sajter om vissa raser och att man kan skriva om det här istället. Men det lät lite nedvärderande att skriva så.

alltså i sånna fall… om vi nu ska börja dela upp en massa på olika sajter.. så vill jag ha en Ridtravarsajt!!!
Jag tycker fortfarande det är trist om vi alla ska splittras pga att man känner att man inte kan diskutera "sina" specifika intressen här! Kanske bör tas en diskussion om varför de inte känner att det inte kan diskuteras allt här eller vill man inte det?
För så kommer det o bli….tror jag, för den som egentligen inte är intresserad av ridning utan av avel går ju inte in här o vise verse…det gör ju att vi inte lär oss ngt av varandra om andras intresse och tips o ideer samt att man som det är nu när vi är samlade fångar kanske ngns intresse för o starta upp avel /börja rida om vi finns på samma sida!
Kan inte nån starta "Hästraser.ifokus" ?
#65 Men hästraser kan man likagärna diskutera här på ridsport under raser så de skulle nog inte vara så poppis tror jag .. inte enligt mig iaf

#65 & 66 det blir lite platt om man har ett brinnande intresse för rasen. Då är det bättre att ha varje ras för sig själv. Det finns väldigt mycket djupa avelsfrågor. Det är inte rasen som ras som kommer diskuteras utan mycket rasens, utveckling, ursprung, ny hingstar, vilken stam som passar med vilken, vad man just ska tänka på med welsh för utställning eller tävling.
Vill jag prata knabstrupper /hingstar/avel/färg/ston/import då gör jag inte det här utan på knabstrupperns egen diskussionssida. Nu har inte welsh någon sådan sida och då kund det ju vara väldigt bra och kul att samla welsh under ett paraply här.
Se i fokus som en tidningshylla man väljer den tidning som passar en själv och den inriktning som passar just för den som är här och surfar. Jag hade tyckt att det skulle vara väldigt trist om jag handlar om man inte kan välja tidning efter inriktning. Hur många på ridsport skulle vara intresserad av en tidning bara om welsh? Jag hade köpt den direkt och gör det också genom medlemskap i föreningen.
Eller se welsh som en bilaga till ridsport, som gotlandsruss, shetlandsponny, ponnytrav, Connemaraponny också är och inte kostar det ett öre extra att läsa där också.

welsh finns väl redan, om jag inte har helt fel "/ =)
#68 Numer, ja. Men inte då ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
klart det skulle finnas folk där inne finns ju gotlandsruss o shetland där häger ju jag inne i. Är ju ett jätte bra tips på en till fokusida å så kan man ju snacka hingstar ¨mm där, nu är jag inte så himmla haj på whels men dom är ju så himmla vackara å trevliga pigga o glada ponnys.