Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1228 ggr
LinaN
0

Tips, kratsa leriga fötter

Jag har ju en liiiten häst med mycket hovskägg och han är alltid genomlerig om benen, men man ska ju kratsa hovarna varje dag.

Eller om man tex ska ut och rida och väntar på att benen ska torka för att kunna kratsa hovarna.

Här kommer då mitt tips, ta emd en vanlig handduk strl 40x70 cm eller däromkring, vira den enkelt ett varv runt det leriga benet och lyft hoven. Du blir inte alls lika lerig och det går hur smidigt som helst. sen hänger man bara upp handduken til ltork, när den är torr så skakar man ur det värsta leran.

Så om man inte har vatten i stallet eller en häst som accepterar att man spolar vatten på benen på dem så är detta en lösning på hovkratsningsproblemet! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pippa__
0

Hahaha den var bra! Kan även behövas på små minisar :D hihi

bubbelbubbel
0

väldigt bra idé faktiskt, jango har ju också en skog med hovskägg, men faktum är att jag blir nog lerigare av dom tre utan skägg, än av hennes fötter.
men det är en bra idé, och faktum är att en handduk är i vilket fall som, en bra idé att ha med sig så man åtminstonde kan torka av leriga händer….hm, kanske borde ta med mig en ut..

Bobby
0

Snart är det sommar och då slipper ni med långt hovskägg detta problemet! Vill bara säga att det är underbart med helklippt häst och även att man har tur som inte har så leriga hagar.

pippa__
0

Klipper du även benen?

[chriistina]
0

Smart tips :)
Mina händer brukar va bruna efter jag kratsat hovarna på hästen ^^

Thorsson
0

jag använder mina lovikavantar ;)

Spiritinthesky
0

jag har ett par vantar nere i stallet som jag drar på mej när jag ska kratsa deras ben ;D nu går dom dock i en skitfin  hage som dom inte alls blir leriga i :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Canonball
0

Jag brukar ändå alltid ta av mig vantarna och ta med bara händerna, eftersom jag då känner efter i fall hästen är svullen eller varm.

Men annars är det säkert ett jättebra tips!

Bobby
0

#4 Ja vi klipper även benen!

Mariaairam
0

Jag brukar faktiskt göra så.. :)

fridak
0

min pålle brukar inte lera ner sig så mycket trots lervällingen som varit i hagen. han har iofs knappt något hovskägg men hans ben brukar vara fina och vita ändå, bara hovarna som är leriga och där funkar det med en borste som man spolar av sedan:)

CBA
0

Att ta på sig vanliga diskhandskar när man skallta i leriga ben vid kratsning är ett hett tips…dom är bara att skölja rent och hänga upp på torkning när man använt dom så är de lika rena igen nästa gång de skall användas :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sussi
0

Jag har lärt min häst att lyfta fossingarna när jag säger till, ibland kan jag behöva peta till med lillfingret för att hon ska vakna. Detta betyder att jag kan hålla i uppe vid knä/has när jag ska kratsa och ända dit upp har hon inte lera. :)

[slo]
0

Jag gör som #13, snäppet smidigare :)