Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2661 ggr
lisette
0

lindrig hovbroskförbening (?)

sitter o kikar litle på annonser och såg en häst som hade lindrig hovbroskförbening. vad innebär det?

Alex
0
AnnaLundin
0

hovbroskförbening innebär att hovens egen naturliga stötdämpande effekt sätts ur spel.

Hovbrosken sitter baktill på hoven och det är när elastiska putan pressas mot dessa som hoven vidgas - hovmekanismen.

Alex
0
lisette
0

#2 anna, du som är hovslagare. kan det innebära ngr problem med en sådan åkomma?

inte för att jag ska ha häst… men bara allmänt nyfiken.

tack alex"

AnnaLundin
0

#2 - ja det kan innebära problem med hältor och sånt. En del hästar funkar utmärkt med hovbroskförbening, andra funkar bra med sjukbeslag (ffa PG-skor) medan vissa inte fungerar alls.

fridak
0

vet ni vad det är för hovproblem dressyrpållen galliano har?

nannan
0

Det är så mycket annonser med förskönade skrivningar just nu. Jag hittade en kraftig nedsatt häst som hade växtvärk i sina framkotor och behövde "vila minst sex månader för att därefter sättas igång mycket försiktigt"

Jag tolkar nog snarare detta som övebelastning till följd av kotledsinflammationer. (Vilket då hinner läka ut på sex månader och bli bra)

Såg en annons på en häst som var t-märkt på grund av taskig hoppteknik väldigt nyligen. Hallå?! Det finns ju gränser för vad försäkringsbolagen går med på. Kan man inte sälja dem som dressyrhästar då? Somliga borde inte hoppa, men att t-märka dem för det? Nej, somliga blir rika på att luras. Stackars sate som verkligen köper de här hästarna i god tro…