Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 856 ggr
LinneaG
0

idioter med bil!

Igår när jag var i stallet så mötte vi en riktig idiot som körde förbi oss.

Vi red på en väg, där vi får rida och har ridit i 3 år snart. Är en asfalts väg mellan vårat stall och sommarstugeområde.
Vi skrittade på vägen och så kom de en bil, kommer vilar rätt ofta så vi tänkte inte så mycket på det, förrän han kom närmre, kanske 20 meter i från oss började han varva för fullt och gasade förbi oss samtidigt som han stod på tutan!
Inte nog med det, han körde så nära att jag snuddade med foten på hans sidospegel! Vilken j*vla idiot! Inge kul när man sitter på en häst som knappt är trafiksäker!
Han har tydligen gjort det flera ggr också! Även skrämt lilla fölisen i stallet så han är livrädd för bilar nu. Har även kört på ena hunden, eller puttade till rumpan på hunden när han åkt förbi.

Hon som äger hästarna och har stallet har gått till polisen tidigare, och de sa att hon skulle fixa fram reg.nr så skulle de åka och prata med honom. Nu har vi reg.nr så i veckan ska vi till polisen!

Sjukt att det finns såna människor! Ville bara skriva av mig lite.

Sussi
0

Nämen :O Vilken totalidiot! Han fattar inte hur farligt det där kan vara.

VAd bra att ni fick hans nummer, hoppas han lär sig något av polisbesöket. Han borde även få böter för det där fast ni kan ju tyvärr inte bevisa vad han gjorde såvitt ni inte filmade.

BeatriceHolmberg
0

Tråkigt att en del personer håller på så… Hoppas det går bra hos polisen :)

__iE
0

Herregud vilka korkade människor det finns ..

Cattiiis
0

Ja, det finns då människor till allt…

Sunset
0

Usch, har varit med om liknande.
När jag provred min nuvarande medr.häst så red vi på en asfalterad väg en bit, och då kom det oxå en bil som tutade jätte länge, vi hade precis kommit ut från stallet och red på vägen, så jag hade långa tyglar, men som tur de va, så är hästen jätte lugn och bryr sig inte alls :D förstår inte varför han tutade, för vi tog inte upp alls upp så mkt av vägen.

Anna
0

Fy vad jag blir arg på sådana personer!

Tur att vårt stall ligger i ett samhälle där alla känner alla, därför tar dom det också lugnt när de kör förbi oss. T.o.m långtradarna saktar in ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0

Gud :O Att det finns sånna idioter. Borde köra på varenda en så de lär sig!

jn84
0

Men hjälp! Vad är det för puckon ni har där borta?

Skulle det hända mig skulle jag aldrig sitta kvar. Jag skulle flyga som en vante och min häst skulle springa till andra sidan jorden utan att stanna!

MLphoto
0

Gaahh sådana människor förtjänar en hästsko i bildörren! 

Jag har för vana att alltid gå mitt på vägen, utrustad med full reflexmundering på både mig och häst. Detta för att TVINGA bilförarna att sakta ner. När dom saktar ner så flyttar jag på mig, men inte förrän dess. Och det har funkat för oss, bilförarna blir inte glada, men har dom någonting att säga så får dom mer än GÄRNA stiga ur bilen och argumentera situationen med mig.

Började med att gå mitt på vägen när min kompis häst hoppade ner i diket… vi var ute o red, min häst skiter i vilket, om det så kommer långtradare eller personbil. Men min kompis unghäst var trafikrädd, och man tycker ju att bilisterna BORDE sakta ner om dom ser att en häst ställer sig på bakbenen.. men nej då, inte den bilisten, han gasade bara vidare och TUTADE precis bakom min kompis o unghästen, och vips så låg dom där i diket, och bilisten var long gone… det var då bägaren rann över om jag säger så, nåde den bilist som vågar tuta på mig eller andra som rider med mig.. *morr*

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Frida94
0

Idioter finns det överallt ! Man blir så arg!

Cattiiis
0

#9 Det skulle jag aldrig våga! Om nu bilföraren inte hinner sakta ner skulle jag aldrig förlåta mig själv för att ha gått där med hästen! Saktar dom inte ner direkt när de ser oss ger jag dem tecken att stanna eller sakta ner och tackar om de gör det. Och de får gärna komma ut och prata med mig!

MLphoto
0

#11, självklart går jag ju inte mitt i vägen om vi går i en kurva eller liknande, utan bara där bilen har en chans att sakta ner. Jag är mycket mån om att ha mina hästar i säkerhet!

(( Sen samtidigt så SKA jag kunna gå mitt i vägen precis vart som helst, egentligen, för det första är det inte fri fart som vissa verkar tro, utan det är 50 på den vägen vid mig, PLUS att det är skyltat att det går hästar där (Är man inte smart nog och håller hastighetsbegränsningen då, så förtjänar man fan inte o vara där heller säger jag). För det andra så räknas hästen som fordon, vilket egentligen ger oss rätt att rida PÅ vägen, precis lika mycket som bilarna kör där. Bara en funderare. Om man nu ska vara så petig menar jag. ))

Oavsett, som jag sa, så är jag mycket mån om hästarnas säkerhet, även min egen, men jag tänker fan inte bara gå vid kanten o se idioter i bilarna köra förbi och hötta nävarna för att hästen tog ett steg innanför de vita strecken.

Vi på ickemotorfordon har lika mycket att säga till om som dom i motorfordon ute på vägen. Men vi är snälla och låter motorförarna göra lite som dom vill, eftersom våra kära hästar är flyktdjur och alla klarar tyvärr inte av pressen av ett tutande motorfordon.. Tyvärr. :/

fridak
0

jag är glad över att jag har häst här:)

Man kan ju hoppas på att idioten parkerar sin bil på "er" väg och en häst råkar fixa en kråma på den, för isf så blir det helt och hållet bilägaren som får stå för det;) men självklart ska inte hästen skadas då:)

Cattiiis
0

#12 Nej det förstår jag! Det tror jag inte att någon skulle göra. Men det finns ju helt oansvariga bilförare som kanske sitter och tänker på annat och inte tittar upp förrens dom är väldigt nära, nej det vill jag inte riskera. Det finns så mycket puckon i trafiken! Sen är jag ju inte säker på vad Baby skulle tycka om att gå på vägen när det kommer bilar…
Men här brukar de flesta förare sköta sig rätt bra!

Alex
0

Usch, sånt är aldrig roligt… Vi har en mindre trevlig person som bor i närheten av stallet. Var nu i vintras, jämt när jag börjat rida Sylgja efter att hon kommit till Sverige, som jag och en stallkamrat var ute. Så är det en rätt smal grusväg som går mellan våra hagar och grannstallets som vi red på, så kommer det en bil i rätt hög fart som inte visar det minsta tecken på att sakta ner… Så vi bromsar ju lite och försöker ta oss ut på kanten, men strax innan oss stannar bilen och börjar blinka med helljusen. Snædis (andra hästen) blir rädd och vill inte gå framåt, så jag skkulle gå före med Sylgja… Då öppnar människan bildörren och ropar "Gå förbi då, om ni inte kan nåt annat!" Vilket vi ju var på väg att göra…

Men jaa, hon stängde av motorn och ljusen i alla fall, så det var väl rätt snällt tänkte vi. Går förbi bilen (inte många cm marginal..) och när vi är precis bredvid startar idioten motorn och drar iväg med gasen i bott! >.< Sylgja flyger över diket, och vi var inte många cm ifrån grannens eltrådar, och de är inte att leka med kan jag säga…

Men det gick bra i alla fall som tur var, och tack och lov vart inte Sylgja rädd för bilar efteråt heller. Men vi var rejält förbannade…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kattapult
0

Ush :S Vilka idioter det finns alltså :S

Ledin
0

ja du sicka idioter det finns, har själv råkat ut för måga såna en gång så körde jag häst å vang då en idi tuta å gasa förbi hästen skena fick inte stop på han utan vagnen välte å han fick såndan panik över gå nära en vagn så nu går det inte att köra han. Som tur var så skada han sig inte men det va bara ren tur. Jag fick bara några blåmärken idi som körde bilen va inte så gammal men det hör ju inte hit finns ju äldre dumskallar med.

Jossan-J
0

En gång då vi körde med transporten ( handlar inte riktigt om detta men i alla fall respekt lösa förare). Ialla fall vi hade hästar i transporten och behöver hålla lägre hastighet då börjar idioten bakom tuta oavbrutet, och då blev hästarna oroliga, sen körde han om oss trots att det var en så liten väg så att man nästan inte kommer förbi!

Manda29
0

Det är 2008 och folk har fortfarande inte lärt sig ta hänsyn. Såna som gör så där ger sig nog inte förrän det händer en rejäl olycka. Tidigt 80-tal ett par mil utanför Eskilstuna var det några ungdomar som körde som galningar på grusvägarna. Dom som bodde där i krokarna, både folk med häst och utan, sa till dom flera gånger,utan resultat. Det sluta med att dom krocka med en som körde sin häst, med påföljd att hästen fick avlivas. Man kan ju undra om folk som gör så där är födda utan hjärna, det verkar ju så.

MLphoto
0

Det är helt enkelt så, 90% av Sveriges befolkning glömde ställa sig i kö när Gud delade ut hjärnor..

Ellsa
0

Gud vad hemskt!

pippa__
0

#20 Hehe lite hårt draget kankse, men annars har jag inte hört den innan hahaha

MLphoto
0

#22, Det är nästan sant iaf, det är inte många som kom ihåg o ställa sig i kön ;)

fridak
0

#23 hur ska man komma ihåg att ställa sig i kö när man itne har ngn hjärna;)

MLphoto
0

#24, bra fråga x)

Charger
0

Tyvärr så finns det gott om idioter i trafiken.
Jag mötte en bil som hade helyset på tills ca 10 m ifrån oss. Jag satte ut handen som att "sakta ner" men när han inte gjorde det så skakade jag på huvudet också som en vink " du är dum i huvet som inte sakta ner" han brännde förbi oss, och som tur var gick det bra, tills han var precis bakom min häst så la han sig på tutan. jag känner kraften bak från min häst som tar ett stort språng framåt. Jag blir så j*vla arg att jag vänder mig om i sadeln, drar upp fingret och skriker ut ett vrål. ( vilket min häst inte reagerade på, han är van att jag blir arg på bilar ) HUR kan folk vara så dumma? Fattar dom inte att dom är skyldiga om min häst gör illa sig, eller om jag ramlar av och gör illa mig?
Det borde stå mer information om hästar i trafiken någonstans, så folk börjar förstå!