Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 1909 ggr
MinnaA
0

lyckad korsning! (bilder)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill bara dela med mig lite bilder av min första uppfödning Brego (frieser/arabkorsning)

han är 2 år på bilderna och ska bli en framtida tävlingskörhäst, jag tycker han är otroligt fin och vackrare byggd än jag någonsin önskat hoppas på.

vad tycker ni? :)

Elma_vip
0

Han ser fin ut =) Kan inte så mkt om just extreriör nu men.. Har ni kört in honom? =)

MinnaA
0

hans bringa är manlig och hårig ;)

MinnaA
0

#1 han har varit hos min farbror och hans fru i snart 2 år så det är dom som utbildat honom och ska tävla honom i framtiden är det tänkt.

Elma_vip
0

Fin han var :D Han får frieserns man ser jag :D Okej =)

MinnaA
0

människor är bäst!

MinnaA
0

#4 faktiskt så har han sin mammas man! det kan man inte tro men hans mamma (arab) har mycket bättre kalufs än pappa tunnhårig :)

bild på mammis

Lorita
0

och???

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MinnaA
0

#7 och vaddå?

Lorita
0

Jag blev inte imponerad Hemlis

MinnaA
0

det är väl ok, tyckte bara att ett "och" lät lite spydigt och kort. vad är det som får dig oimponerad då? ;)

tezzie
0

Jag  tycker hästen ser trevlig ut. Kan däremot ingenting om exteriörer :(

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

Halsen och då framför allt anslutingen till huvudet, korset var lite rakt, lite rak i vinklarna bak, dåligt markerad manke.. det var väll det som jag mest såg som negativt.

MinnaA
0

#12 ok, jag förstår vad du menar. nu tycker jag ju att hans kors är allt annat än rakt men det är ju som det är. håller med dig om vinkarna bak men det är absolut inget katastofalt, har sett myyycket värre raka vinklar. att ans manke är dåligt markerad som du skriver kommer från hans friesergener och har ingen betydelse egentligen.

här ser man hans kors bättre:

LinaN
0

Lorita, även jag uppfattade ditt svar kort och spydigt, bättre att ge vettig kritik från början. Vi vet att du är väldigt bra på det extriöra, men bara därför behöver du inte "låta" spydig…. och det var kanske inte din mening, men tänk över själv om någon skulle svara så om dina hästars extriör.

själva uttrycket "och" är väldigt otrevligt oavsett vad det gäller. om det gäller de nya rosa ridstövlarna från ponnyprakt eller en hästs extriör. 

Tänk på att här på ridsport är vi alla snälla mot varann…. *gruppkram*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
0

Bogen har fortfarande fel vinkel och halsens anslutning till huvudet är inte någon lyckad lösning om du vill rida hästen i form.

på denna bilden är även halsen för kort, är du säker på att du kan hitta en sadel dom ligger kvar på hästen….jag vill ha mer manke.

Lyckad korsning det var lite överdrivet….en ok häst skulle jag kunna acceptera.

Lorita
0

#14 jag vet mina hästars brister då jag åker på utställning flera gånger om året Flört den perfekta hästen är inte född då den föds då kan vi börja med kloning Hemlis

men att kalla en medelmåtta för lyckad, då skriker jag och det för att fel kunskap inte ska spridas till nästa generation hästuppfödare.

MinnaA
0

15# du verkar vara sträng gällande "korrekt" exteriör så ett ok duger för mig! ;)

Lorita
0

#17 klart jag är min hobby är att ställa ut mina hästar, jag vet vad man ska begära av en bra häst här är ett exempel (inte min) den hästen är väldigt fin i mina ögon men lite lång rygg men som sagt den perfekta hästen är inte född och kommer inte födas heller.

MinnaA
0

#18 vad tycker du om att hon står under sig med frambenen då? när jag kollar exteriören på en häst så reagerar jag på sådant som jag vet kan orsaka hästen skada som ridhäst. hästar som står inunder sig som denna welshponny löper en stor risk att drabbas av förslitningar i sina framknän. nu var ju den av den lindrigare typen men tendensen finns ju där.

MLphoto
0

#18, har du koll på exteriören inom alla raser eller bara ett antal? Nyfiken bara :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

BeatriceHolmberg
0

jag tycker han är fin, med tanke på att han har två raser i sig som är väldigt olika varandra. Skrattande

MinnaA
0

#21 tack! det tycker jag också Glad

Lorita
0

#20 jag tittar på hästens förutsättningar för att kunna utföra det arbete vi önskar av den. För det krävs att hästen ha en rätt byggnad, det är det avel och utställningar går ut på att skapa ridbara och hållbara individer.

#19 det gör hon för att hon är stoppad i ett steg för att stå rätt mot kameran, tyvärr en vanlig effekt när man visar och fotograferar hästen.

MLphoto
0

#23, Ok.. tycker bara att du dömer Minna_A's häst lite väl hårt från att bara ha sett en bild eller två.. ^^

MLphoto
0

Jag tycker iaf din häst är fin! :) Lycka till :D

Ellsa
0

Fin häst!

IdaS-A
0

#0 Har du avlat hästen tänkt att det ska bli en körhäst? Lite nyfiken på varför ni gjorde just den korsningen? Kanske goda erfarenheter av en tidigare korsning mellan friser och arab?

MLphoto
0

#27, FriEser.. hihi.. stör mig lite på när folk skriver Friser… sry xD

IdaS-A
0

#28 ja Frieser ska det vara, sorry

Maja
0

Oj så stor han har blivit!! :)

Förresten.. Hur går det med Dytmer? =)

MinnaA
0

tack alla!

#27 han är "framavlad" för att bli körhäst, har själv inga erfarenheter sen tidigare av frieser/arabkorsningar men när min farbror ville ha en tävlingshäst så gjorde jag lite research och kom frsam till att den korsningen hävdade sig bra ute på tävlingsbanorna så då köpte jag ett trevligt arabsto till min hingst Glad

#30 det går jättebra med Dytmer, han var ner till Tyskland förra året och klarade bruksprovet så nu ska han visas på en 2 dagars "keuring" i september där han bedöms på olika underlag vid 3 tillfällen på 2 dagar. klarar han det så är han godkänd exteriört sen är det röntgen och spermakvalite kvar. spännande! Skrattande