Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4568 ggr
Beundy
0

Padd till bomlös sadel?

Måste man ha en padd under en bomlös?
Och isf varför?
Kan man inte bara ha ett schabrak under?

Har inte så stor koll på detta men skulle vara intressant att veta. :)
Ska själv köpa en bomlös så..

Mandysan
0

Ja, för annars ligger sadeln direkt på ryggraden och trycker (är själv inte så insatt i bomlöst).

MLphoto
0

Jag har bomlös och precis som #1 skriver så SKA man använda bomlös padd, just för att den är utskuren och formad så att den inte kan trycka på ryggraden. Det går även att sy om schabrak till bomlöspadd, alltså med egna ilägg och fritt utrymme vid ryggraden :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

fridak
0

beror på vad det är för bomlös sadel. är det en bomlös med "bossor"/paneler undertill behövs det inte, men har itne sadeln det, utan är "platt" mot hästen, ger den ingen ryggradsfrihet=ajajaj för hästen.

ex. på bomlös med bossor är trekkers dressyrsadel master.

joytick
0

HOn ska köpa den bomlösa från Hööks tror jag

fridak
0

#4 då behövs det padd. vill man ha en med riktigt gott rykte så köper man en padd som heter skito equalizer. man kan köpa fodralet billigt på tex börjes och ilägg från torsion eller stallvrå. från torsion kostar iläggen 750 och stallvrå 450. det gåt inte att ta ut iläggen ur höökspadden=otvättbar=skav tillslut på häst. provsitt sadeln i butiken också, har hört att många tycker den är hård.

camillal777
0

Kolla pad på börjes, har själv köpt där. Två men tempurinlägg(tror dom har slutat med dom nu:( ) Och två med skumgummiinlägg, kostar bara 109 kr!!!

www.borjes-tingsryd.se

camillal777
0

Är jättenöjd med padar+sadlar!

Har inte märkt någon kvalitetsskillnad när jag jämfört med dyrare padar…

fridak
0

jag märkte stor skillnad på börjespaddens skumilägg och ilägg från torsion. skumiläggen pressas ihop för minsta lilla tryck och gav ingen ryggradsfrihet åt min pålle så då hade jag lika gärna kunnat rida utan padd. Men jag anade att de inte skulle vara spec. bra så jag skickade efter iläggen från torsion samtidigt och fick hem dem samtidigt som sadeln.

camillal777
0

Ok, ja jag har dom inläggen till mina barns sadlar, dom väger inte mycket… men kan tänka mig att vi vuxna är för tunga ja…

fridak
0

då kan det nog fungera.

men det finns många som inte kollar om det blir en riktig kanal över ryggraden med ryttare i sadeln…

Wiemona
0

Köpte min bomlösa begagnad och fick till en pad av billigare märke(Källquist eller nåt i den stilen) och den var riktigt skit! Precis som fridak säger så pressas den ihop alldeles för mycket och jag kände tydligt ryggraden igenom sadeln… Nu har jag en jättefin grandeur-pad från stall vrå med extra inlägg som är helt kanon. Satsa på kvalitet när det gäller vad din häst ska ha på ryggen och inget billigt som i längden kanske skadar hästryggen för gott…

fridak
0

#11 källqvists padd, är det den från horsesaver? För den har jag hört är halkig också men det kanske inte stämmer….

Wiemona
0

#12 Kommer inte ihåg, men det kan visst vara horsesaver. Och ja- den var halkig, ena inlägget klättrade upp och låg på själva ryggraden. Sämre skitpadd får man leta efter!

Zabbio
0

Om du nu tvunget ska ha en bomlös utan paneler (jag anser fortfarande att den typen av bomlös dels är livsfarliga och dels inte borde kallas sadlar) så måste du ha en padd. Skaffa en padd av bra kvalitet.

Eller hellre, skaffa en ''riktig'' bomlös. Åtminstånde inte Hööks, definitivt inte hööks sadel med hööks pad till.. Den hade vi. Den gled, trots att ALLT som kunde passas till passade, och trots alla fina ord i annonsen som ''glider inte på de mest runda, manklösa hästar''. Min handled är förstörd för resten av mitt liv, och det beror till 80% på den **** sadeln. (nädå, är inte bitter..>_> och till 20% på min egen oskicklighet). Jag vet inte hur torsions är; de är väl också med pad till? Men de är ju lite dyrare, så man kan ju hoppas att de är bättre. Börjes skulle jag inte satsa på, den borde vara som hööks.

Nu rider jag i en bomlös ''akademisk'' sadel med paneler och den har jag så smått börjat lita på. Men gör inte om mitt mistag och köp en sadel för att den är billig och inte ''kan'' ligga fel eftersom den är bomlös. Jag tror på bomlöst, men det ska vara  bra bomlösa. >_>

(jag vet, jag nämner detta varje gång någon pratar om de där billiga sadlarna.. jag vill bara inte att fler ska förstöra sin kropp permanent för att man blir lurad av reklamen och alla positiva, logiska argument för bomlöst)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

joytick
0

#14 Svarar för Erika, hon har ridit i en sån sadel innan och gillar den. Och jag vet att hon är noga med att den ligger bra på hästen.

Sen har hon ändrat sig och ska köpa en sån här istället

Zabbio
0

Det är inte hästen jag oroar mig för. >_>

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

joytick
0

#16 Haha okej ;) Men som sagt, hon har ridit i en sån sadel innan och hon gillar den.