Sparkas och tränger :(
Haysan allihop :) Jag har jag börjat ta hand om en russvalack på 3 el 4år.. När man borstar hnm (vilket jag brukar göra i gången) så tränger han in en hela tid när mn ska borsta på benen, Då brukar ja putta tillbaka hnm åt andra hållet men sen efter en stund så tränger han in igen.. Sen så när man borstar bakbenen så "dummar" han sej också. Idag så sparkade han mej för första ggn. Det gjorde inte ont el nåt det är bara det att jag bli arg och ledsen på hnm. Jag vet inte vad jag ska göra, jag daskar till och ryter så fort han börjar hota el försöka sparkas, men det tycks inte hjälpa. Jag tror att han är känslig om benen el så dummar han sej bara, vad tror ni ? Ska jag behöva st och spola av hnm varje gång han kmr in ifrån hagen ? :( Snälla hjälp mej ! Jag har bara ridit/borstat hnm 4 ggr så vem vet han kanske bara testar… Kan det ha andra orsaker än att han dummar sej/ är känslig tror ni ?? han gör samma sak med alla.
Jag har en unghäst i stallet som är fem, han brukar också fjanta runt^^ haha men ofta är unghästar väldigt rädda om sina bakben. Så du kan jag försöka att "smeka" hans ben och över hela hans kropp. Börja vid huvudet och gå bakåt precis som du gör när du borstar. när du kommer ner på benen och han rycker undan ta du försiktigt bort handen låter han sätta ner sitt ben, och så tar du handen där igen, prata lugnade till honom. Upprepa detta tills han förstår att det inte är något farligt, sedan tror jag att du kan borsta utan problem.
Och det här med att han fjantar och "trycker" dig mot väggen handlar nog mest om att han är rastlös, vilket inte finns något att göra åt, efter ett tag kommer han förstå att det är skönt att bara stå och njuta. När han trycker dig mot väggen, tryck försiktigt tillbaka honom och när han står där du vill ge han beröm. Går han tillbaka gör du samma sak som du gjorde nyss, upprepa tills han gör som du vill. Tänk på att beröm är viktigt för unghästar! Lycka till !!=)<3

Åh tack så jättmkt för svaret ;D<3 visste inte att unghästar var känsliga om bakbenen =) jag ska vkligen försöka att få hnm "dräglig", då blir han helt prfekt tkr jag, hehe :P för är jätteskojig att rida på :) haha ;)
Har du någon bild på honom?=)
Kan du sluta ta förkortningar som HNM m.m!?
liebe kann manchmal sehr weh tun

3# jag ska se om jag kan leta fram någon :)
4#jag skriver alltid förkortningar. =) det går av bara farten
Hnm= honom
ggn=gången
el=eller
ggr=gånger
kmr= kommer

aaaaw vilken söting!!=)<3
Red också gotlandsruss innan=) trevlig ras=)

7# Ja dom är verkligen trevliga i sättet =) Pajazzo (som han heter) är jättesnäll att ha och göra med på alla sätt och vis det är ju bara bakbenen som han är lite rädd om. Kanske lät som att han var värsta mardrömshästen haha XD
haha nejjdå lät som en vanlig unghäst^^