Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1529 ggr
VeNyRa
0

bett funderingar

Monsun trivs inte med bettet i munnen, när man tar i tyglarna stretar han emot ett tag innan han ger med sej.

Just nu rids han på ett smalt tredelat bett, han funkar bra på det om man bortser ifrån att han stretar emot innan han ger med sej.

Min ridlärares förslag ver ett rakt syntetbett, och nu undrar jag vad ni har för förslag?! bettlöst är inte ett alternativ!

Equipage
0

Det första man ska kolla när man misstänker att något är fel är tänderna. Vet du att munnen är som den ska? Annars är det bra om du checkar det först skulle jag gissa. :)

VeNyRa
0

Jag tror inte att det är något fel i munnen för jag tycker inte att det är sånna symtom.

Klasselover
0

Hackamore/Sidepull/Bettlöst?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elma_vip
0

varför är bettlöst inte något alternativ? Annars skulle jag föreslå rakt gummibett =) Eller ett rakt bett med tungfrihet.

men jag tycker att du ska ta ut en vet. som kan kolla munnen på din häst, så den inte har ont.

Klasselover
0

Ursäkta, såg inte att du hade skrivit att du inte kunde ha bettlöst. Undrar samma som #4.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

MLphoto
0

Undrar också varför bettlöst inte är något alternativ?

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

VeNyRa
0

bettlöst är inte ett alternativ eftersom att jag hoppar mkt och vill inte riskera att gå omkull för att han skenar.

vi rider på hackamore ibland men bara dressyr, funkar sådär, han springer mkt då.

kan nån lägga ut en bil på ett rakt syntetbett, vet inte vad de är haha! =)

Elma_vip
0

Varför skulle han skena med ett bettlöst? Om han nu fungerar bra på det så skenar han ju inte? Prova andra sorters bettlöst, han kanske gillar dom bättre?

//Diana

MLphoto
0

Ok!; men om han springer med hack får du ju bara träna mera ;) 

Hade ett tävlingshalvblod på foder ett tag, het som ett ånglok var han, rusade för minsta lilla.. det var när han gick på bett. Bytte till bettlöst o han var världens snällaste häst. :)

När stretar han, i avsaktningar/igångsättningar eller annat? Behöver ju inte bero på bettet menar jag..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

VeNyRa
0

jag vill faktiskt inte rida på bettlöst! jag vill inte behöva förklara mej hela tiden. Han är lite speciell, kallblodig fd travare.

#9 han stretar mest i avsaktningarna, jag måste lära mej att hålla händerna mer stilla. Men det kan också hjälpa lite med ett bett som inte rör sej så mkt i hans mun. självklart ska jag träna på att hålla händerna stilla!

Elma_vip
0

Om du inte är villig att förklara om vi frågar dig saker för att kunna häjlpa dig så tänker inte jag ge dig mer tips, Lycka till!

VeNyRa
0

#11 men om jag har sagt att jag inte vill rida på bettlöst och gett dej en förklaring, varför då älta det nåmer?

Elma_vip
0

Därför att ju mer man vet desto mer kan man hjälpa dig. Ditt svar var: bettlöst är inte ett alternativ eftersom att jag hoppar mkt och vill inte riskera att gå omkull för att han skenar.

vi rider på hackamore ibland men bara dressyr, funkar sådär, han springer mkt då.

Bara för att han springer mkt med hackamore behöver det ju inte betyda att han springer med t.ex ett Sidepull.. De verkar ju inte på samma sätt? Och sen att han springer/skenar tror jag ligger mer i lydnad än bett, om han inte har ont och försöker springa ifrån smärtan.

VeNyRa
0

Jag skulle säkert kunna rida han på bettlöst men kanske inte hans skötare! det är väll dumt att riskera någonting, och det finns väll en anledning till att jag inte vill ha bettlöst.

jag skrev att bettlöst inte var ett alternativ och då är det inte det! jag ville ha tips på andra bett och inte en debatt om varför jag inte vill ha bettlöst.

Elma_vip
0

Okej förlåt då. Skriv direkt nästa gång varför så slipper man fråga, det kan ju vara en idé också att skriva att du har en skötare, hur tror du att vi skulle kunna veta det?

VeNyRa
0

men varför ens fråga när jag har skrivit att det inte är ett alternativ?! varför inte bara acceptera? många på denna sajten har svårt för det, kan man inte bara säga okej och gå vidare?!

Elma_vip
0

Därför att man är nyfiken på varför, är dte så svårt att förstå? Om du är så rädd för att svara på enkla frågor eller att det råkar bli en diskussion så bör du inte hålla till på forum, då det ALLTID ställs frågor där.

Mandysan
0

_TheEnd: I Thorssons tråd skrev nannan (tror det är #24) ett oerhört bra inlägg, har samma problem men ska prova det :)

Om man har bett eller bettlöst är var och ens ensak, vill inte _TheEnd rida bettlöst vill hon inte.

VeNyRa
0

ursäkta då miss prefekt!! du vet varför jag inte vill rida på bettlöst kan vi återgå till tråden nu lr?!

Elma_vip
0

#18 Jag har förstått det nu, men jag måste ju ändå få fråga. men jag ber så hemskt mkt om ursäkt då.

Elma_vip
0

Visst, varsågod.. Bättre attityd i fortsättningen bara, annars lär du inte få så många svar.

VeNyRa
0

tack mandysan =)

bättre attityd? *hmm* aja, strunt samma.

Mandysan
0

*tillbaka till tråden* Jag tycker aqtt du ska följa din instruktörs råd, h*n känner ju antagligen dig och din häst bättre än vi =)

VeNyRa
0

#23 Jo, men är gummibett och syntet samma sak? och vars kan jag hitta det, har letat runt men utan framgångar! =/

Mandysan
0

#24 Tror att det är samma sak =) Har du tittat på Hööks, Hippson mm?

VeNyRa
0

25# Jo, men om gummi och syntet är samma sak finns det nog på hööks och hippson :)

Elma_vip
0

#24 Raka gummibett (om det är samma som syntet) så brukar det finns i de flesta ridsportsbutiker, t.ex granngården. Har du provat någon form av bett med kedja? de funkar kanon, du behöver ju inte ha kedjan så spänd heller så.

VeNyRa
0

#27 jag är ganska lost när det gäller bett kan jag erkänna =/ har 10 mil till närmaste hästbutik och det är granngården och där är det alltid utplockat!
Men jag ska försöka att ta mej till luleå nån gång.

Elma_vip
0

Okej.. Jag har nämligen till min häst haft ett rakt gummipelham, det har hon fungerat kanon på, även i hoppningen där hon drar mkt, Ett milt men ändå skarpt bett om du förstår vad jag menar? det är ett sånt här bett i alla fall: http://grand-prix.se/product_thumb.php?img=images/Globus_571400.jpg&w=80&h=61

Här hittade jag ett syntetbett, dock tredelat: http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Elma_vip
0

Gummibett: http://horze.se/product_info.php?cPath=41_7&products_id=13030

"Äppelbett"?:  http://horze.se/product_info.php?cPath=41_7&products_id=13150 i infon om bettet så står det följande:

Tränsbett med äppelsmak, tillverkat av syntetiskt gummi. Bettringar av rostfritt stål (innehåller nickel). Den fräscha äppelsmaken gör detta bett till hästens favorit.

Så syntetbett & gummibett är nog samma :P

VeNyRa
0

Tack för länkarna :) nu undrar jag bara en sak till haha. vissa bett är ju helt raka som detta --> http://horze.se/product_info.php?cPath=41_7&products_id=13030

och vissa är inte helt raka som detta --> http://horze.se/product_info.php?cPath=41_7&products_id=13150 

vad gör det för skillnad?

Elma_vip
0

Det bettet i dne första länken är inte enbart gjort av gummi, utan i mitten av bettet så är det en stålkärna, så det är inte böjbart medan det andra kan man böja väldigt mkt, det är nog den enda skillnaden,:P Sen varför det är "bucklor" på det ena vet jag inte ;P

VeNyRa
0

okej, men tack för hjälpen! =)

Elma_vip
0

Varsågod :D

mixxxan
0

jag skulle inte skaffa ett rakt, om han är lite skenig och pigg av sig. Jag bytte nyligen från ett 3 delat till ett rakt och upplever det som om att det är lättare för min häst att sicka med det raka. Men det är vad jag tycker:)

mixxxan
0

jag skulle inte skaffa ett rakt, om han är lite skenig och pigg av sig. Jag bytte nyligen från ett 3 delat till ett rakt och upplever det som om att det är lättare för min häst att sicka med det raka. Men det är vad jag tycker:)

VeNyRa
0

Man kan ju alltid prova rida på ett rakt, men jag har tänkt tanken att han kan dra iväg. Han har aldrig skenat med mej föut men det finns ju en risk när bettet inte är lika skarpt.