Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1808 ggr
Thorsson
0

inköps lista

Vi ska iväg till börjes snart och vi har gjort upp en inköps lista till min polle ^^  Det jag ska köpa är:

• Benskydd
  • Reflextäcke
  • Fleecetäcke
  • Sadelpaketet ;)
  • Schabrak
  • Piggborstar
  • Rotviska
  • Fällsten
  • Bett
  • Halsförlängare
  • Grimma
  • Grimskaft
  • Sadelskydd
  • Korgar (ej till hästen ;)   )

Det va "allt" ^^,

elin
0

Varför halsförlängare?

/Elin

elin
0

Kan tillägga att de var av ren nyfikenhet jag undrade och inte i provocerande syfte.

/Elin

lisette
0

jag har själv haft en såndär sadel från börjes. den var allt annat än skön. varför försöker du inte hitta en bättre begagnad istället?

LinneaG
0

Jag beställde från Börjes igår:

Olivgröna ridbyxor (198 kr)
Piggborste
Vinrött schabrak
Grimmskaft
Transportskydd
Longerlina

Believer
0

Undrar oxå varför halsförlängare? *nyfiken*

och måste hålla med lisette, de sadlarna är inte spec. sköna =/ vad har du för pengar att röra dig med på en sadel? försök hitta en bättre begagnad istället =)

fridak
0

är det inte bättre att låna hem några olika sadlar och se om någon av dem passar och köpa den isf?

lisette
0

thorsson, vet att ovanstående inlägg inte var vad du ville ha för reaktioner. men vi tänker på ditt bästa! :D

du hittar en fin begagnad sadel som är mkt bättre än börjes sadlen till ungefär samma pris!

IdaS-A
0

mm men börjes sadelpaket innehåller inte en viss sorts sadel, de köper in från lite olika ställen. Det kanske inte är några fina sadlar men varje parti behöver ju inte vara skitsadlar för det.

Tycker du ska känna på sadeln när du åker dit, sålänge den passar dig och hästen så duger den väl bra. Har haft sådan sadel till småttingarna som har varit okej, har också haft en som var helt kass från samma ställe. Till lättare ridning tycker iaf jag att den duger, sålänge den ligger bra på hästen.

Maja
0

#1 + #5 - Halsförlängare är en slags hjälptygel som bl.a. hjälper hästen att komma i form lättare.

lisette
0

#8 klart det innerhåller en viss sorts sadel. pinto sadeln! den ser ju alltid likadan ut.

Ledin
0

jag har en börjessade (den billiga runt 1000 lappen)l å den är skön sitter som den ska med. Hadde en på mitt vbl (hade 2 sadlar på vbl en börjes o sen äldre stubben) o nu har min ena russ en sådan sadel. Fast jag vet att dom kan gnissla men inte alla.  Beror det inte på hur man är själv bygg med?  Jag är itne så stor å inte så rund heller utan normal då sitter jag bra i den sadeln, men min systerdotter tyckte den va obehaglig att rida i då är hon större i både längd rumpa ja allt? Hon fick rida i en annan sadel som jag sitter illa i prestig sadel den kunde inte jag rida i alls :P

Spader-EliN
0

varför inte skaffa en sadel som passar dej och hästen istället för att köpa den billigaste?

Scandi
0

Tycker du ska skippa halsförlängare och lära dig att rida hästen iform naturligt i stället med hjälp av en tränare. Tänk på att denna häsaten kanske inte orkar gå i ngn vidare form nu. Och Jag har användt mig av halsförlängare en gång på mackan med den skippade jag direkt då han blev så seg på ngt sätt :S Eli har inte riktigt orken att gå i form än, skritten i korta stunder men jag kräver inte att han ska göra det heller. De måste ha muskler och kndition först o främst :)

Cilla89a
0

Tycker du ska skippa sadelpaketet, det är bara skit! Även om det är billigt, så kommer den förstöra din hästs rygg i längden! Jag har hört fruktansvärda historier om sånna billighets sadlar samt Kingston, b.la. att dem är stoppade med coca-cola burkar och överbliven textil Hemlis
Jag hade aldrig använt en sån sadel, inte ens om jag fått betalt för att använda den.

Gör din häste en bamse tjänst, köp en riktig sadel.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

fridak
0

#14 finns bilder på när några på buke "slaktade" en sadel, tror det var kingston, de hittade inga colaburkar;) men stoppningen var lite konstig.

thorsson, behöver du mer än en piggborste? märkte ni om hästen slog i benen när ni provred, gjorde han inte det kan ni ju skippa benskydden också. halsförlängare borde inte vara ett måste det heller. har ni träns? för det fanns inte med på listan, likaså regntäcke - kan alltid vara bra att ha om de ska ut i hagen och man inte orkar väntar på att de ska torka om de blir svettiga och så. sen tycker jag att en piggborste fungerar rätt bra vid fällning också, men jag har kanske en konstig häst för han gillar inte ryktstenen så mycket. har du ryktborste och skrapa? alla är vi olika och använder olika prylar men det här var lite övrigt jag tänkte på men som du kanske inte har någon användning för alls:)

Thorsson
0

#1-2. Haha, det va mamma som sa. ;) Lite hjälp till att komma ner och i form lättare, han taktar lite i traven. Men det blir nog inga problem att rida till honom utan det ;)

#3. Då det är ett paket och vi har inget föutom stigbyglar och schabrak. Så ^^, men hade du en Pinto då? :)

#5. Kolla #1. Det vet jag inte. Men jag har planer på att skaffa syntet. Vi pratade om det när vi hämtade hästen ;) Sen som sagt har vi typ ingenting då allt vi fick med va en grimma. :)

#6. Vill köpa sadel så snabbt jag kan, då om jag råkar ha sönder en jag lånar kan det bli dyrt!

#7. Haha ^^ Ska kika på andra sadlar när jag åker dit och ska börjar shoppa in saker så att säga ^^

#8. Vi ska kika på den när vi åker dit.

#12. Ekonomin kan ju va en orsak att jag inte kan ta det dyraste. Det är inte det att jag vill spara på pengarna. Hade jag haft alla pengar i värden skulle jag köpa det bästa till honom, men allt handalr om pengar!

Maja
0

#16 - Eller så rider du med gjord så länge tills du hittar en bra sadel!! =)

lisette
0

#16 paketet innehåller en pinto sadel, så det var vad jag hade ja…

du kan hitta sadlar som är bättre o som har tillbehör för ngn hundralapp mer.

Scandi
0

Var det den andra hästen ni hade som hade en bäckenrotation? Hur har det gått meed den nyfiken:P

Thorsson
0

#13. Jag rider inte för tränare. Sedan beror det på hur svår han är att rida i form när han väl fått musklerna och kondisen som krävs för att börja träna i lite form. Jag har ridit i hästen 20-30min på provridningen och lärde mig inget. Han vill mer än vad han kan och jag tror på honom. Jag tror inte han behöver halsförlängare. Men för säkerhets skull. Sedan ska jag ju inte ha det på han 24h/dygn! (:

#14. Man hör så mycket så man ska inte ens tro på hälften! Alla säger åt mig att köpa annan sadel/ riktig sadel, men vilken och vad i h*lvette är en riktig sadel eg. ? Finns en sådan eg.? Jag blir lite besvärad, även om jag vet att ni vill hjälpa mig! Men en sadel kostar och alla har inte de pengarna.

#15. XD Syrran ska ha en piggborste, och skydden ska bara va på för att skydda mot överask slag! han är bred mellen frambenen och går rent bak. Så eg. behövs det inte. Läs #13. Om du undrar vf jag ska ha det! Träns har jag 2 st sedan tidigare häst! Kanske har pengar till ett regntäcke med ;) Tänkte inte på det ^^  Jag använder en gummiskrapa! Jag gillar eg. inte ryktsten då de lämnar spår eftersig även om man ryktar efter. Men Han har en sådan vinterpäls som ska bort så det behövs! :) Ryktborste och skrapa har jag ;) Jag började köpa in lite småsaker som liten ^^ Men jag ska kolla igenom lådan och se vilka borstar jag behöver ;)

Thorsson
0

#17. Jag har en lånesadel nu. Fick låna av en i stallet ;) Får se om den passar och se vad det är förnågon ;) Ja, breb om ryggen är han iaf ^^, Men det är mkt uteritter och när han taktar ( lättare att sitta ner men iaf ) innan och rusar lite in i galoppen och har flygig efter så sitter inte jag kavr. får testa i paddocken innan jag sticker ut i skogen XD

#18. Ja, jo det är sant. Men jag har planer på att köpa denna. Jag får betala det som skiljer, men det gör jag för denna har jag velat ha länge. Ridit i den dressyr sadeln och jag älskar den!
http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024 ( funkiar länken ) Annars är det " CH ALLROUNDSADEL SYNTET " någon som vet om den är bra och vad man ska ha för stigläder till :s

#19. Snett bäcken, ja ;) Det går jättebra! Det går prima, börjar just gå i form i traven när man jobbar henne, och går i form i galoppen, bär sig inte så bra där dock. Men när hon fått mer muskler så;)

IdaS-A
0

#10 Ja den innehåller pinto sadeln, men den tillverkas inte alltid från samma fabrik, är inte alltid tillverkad likadant sa de på börjes till mig.

"Modell på sadel och tillbehör kan variera" Står det i katalogen

Scandi
0

det är samma som bäcken rotation :P Min pålle är numera helt smärtfri! :D Så massor med massage/laser/healing + stärkande ridning har hjälpt :)

Thorsson
0

#22. För de har olika modeller för olika hästar ;) står det med ;)
#23. Hehe, ja ^^ Härligt! :) Ja, hon har inte ont, så det tkr jag är bra! :)

Scandi
0

Men har ni gjort något åt det? För det föravinner inte av sig själv? För jag märkte inte sj något med eli inte elis förra ägare heller.

Thorsson
0

#25. Det är väl klart att det inte försvinner av sig själft! Allt som ska fixas på henne är ju på G!

Peppe
0

halsförlängaren kan ju fungera som en livlina, måste ju inte alltid vara för att få hästen till att kröka på nacken bara. min kompis har graman på sin c-ponny när hon inte ridit på några dagar för att hon inte vill få sin näsa knäckt, inte för att få sin häst att kröka på nacken.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#27. Ja, men jag ska varken ha det för att han ska kröka på nacken eller för att skydda näsan.

Bobby
0

Ville bara säga att vi hade en börjes-paket sadel till vår ponny. Den fick vi till honom. En HELT värdelös sadel. Satt illa på hästen, men värst av allt var att min dotter satt helt åt skogen fel!

Scandi
0

Då är det väl onödigt med halsförlängare :P

tezzie
0

#28 Vad ska du ha den till då?

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

#16 men de flesta ridsportsbutiker lånar ut sadlar, vissa mot en depositionsavgift, så kollar man om någon passar, hittar man en som passar köper man, hittar man ingen så lämnar man tillbaka alla. hittar man en men är inte nöjd med priset spanar man efter samma modell, samma storlek på sits och bom till rätt pris:)

thilda-
0

Hallå… Låt jäntan få köpa vad hon vill! Vill hon köpa en "skit sadel" så får hon väl det???

Man får faktist tänka lite på att alla har inte en stor fet j*vla börs på 20-30.000 och kunna köpa en dyr och snygg sadel.. har man inte råd så får man som bara som lov och köpa en billig sadel.

Maja
0

#33 - Fast man kan ju inte köpa vilken sadel som helst, det viktigaste är ju att den passar.. Om sadeln sitter dåligt skulle i alla fall inte jag köpa den..

fridak
0

#33 det är ju inte bara att köpa första sadeln man ser, utan den måste passa hästen också.

thorsson - ni har itne möjlighet att ta med er hästen till börjes? För de har många beg. sadlar och de ska gå att ta med sig hästen och prova på plats.

Scandi
0

#26 jag menade absolut inget illa!! jag undrade bara o så att du ivsste att det inte försvinner av sig själv..Så att det inte går för långt menar jag eli fick ju kotledsinflamation på grund av detta.. och det är inget billigt direkt….

VeNyRa
0

Sitter sadeln dåligt pajjar den ju hästens rygg, och den kan pajja våran sits också. dessutom kan billiga sadlar vara stoppade med typ skjortor och sånt.

JAG hade sparat ihop pengar till en bra sadel, till monsun blev vi rekomenderade en inte allt för dyr sadel (av en sadelmakare).

ibland kan de till och med vara värt det att ta ut en sadelmakare. för sitter inte sadeln bra kan de förstöra mkt!!

lisette
0

#33 klart hon får göra som hon vill!

men en bättre sadel än börjes behöver nte kosta ngr stora summor. jag gav 1000 för min lewa sadel inkl tillbehör. den var undrbar!

tezzie
0

Hööks CH syntet är helt ok för 1499 kr. Ligger bra och är skön att rida i. En helt ok lågprissadel :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Scandi
0

#38 jag gav 200:- för min lewa :P men som de andra tipsat om så prova begagnade sadlar. Jag är på g med att leta ny sadel till Eli och jag har tänkt kolla efter beg passier sadlar så de är tillräckligt raka. Dessvärre finns det typ ingen sadel provare man kan lite härom kring.. jätte många som fått felpassade sadlar! :S

thilda-
0

jo tackar vet jag det.. men man kan ju inte förvänta sig att alla har super mkt pengar

fridak
0

#41 nepp men ingen har rekommenderat ts att köpa en 20 000kr sadel heller:) bara att hon ska försöka leta efter en annan. finns bra begagnade sadlar till samma pris som sadelpaketet.

lisette
0

men ingen har nämnt supermkt pengar.

Maja
0

#41 - Nej, men vem har här sagt att hon ska göra det då? Jag bara påpekade..

thilda-
0

Nämen då man läser de ni har skrivit så verkar de som så ;) *smileee*

Scandi
0

Man kan hitta begagnade märkessadlar för under 5000 :) jag har en max summa just nu på 2000-4000..

Thorsson
0

#30-31. Lite hjälp till att komma ner och i form lättare, han taktar lite i traven! Om ni kollar är det många som undrar kika i svaren så hittar ni!

Thorsson
0

#32. Ok! :) Finns dock ingen hästsport affär i närheten :/

#33. TACK!!

#34-35. På er öåter det som om jag köper första bästa! Jag vet inget om den sadeln och flera har sagt att den är dålig. Har kollat på ch syntets sadeln. Jag skulle inte köpa en dåligt passande sadel till min häst! lite sitter innanför mitt pannben faktiskt. Även om jag ville köpa det så skulle jag inte få för min mamma.
#35. Nej, tyvärr. Det är rätt långt dit och även om Lord måste vänja sig vid att stå i transporten, vill inte jag att han ska tillbringa en hel dag i den :)

#36. menade inte att låta sur. Men bäckenet ska kollas, se vad man kan göra samtidigt som vargtänderna skas tas bort. Och det blir troligen snart.

#37. För mig skulle det ta år! Nu när jag får 2.000:- kan jag inte lägga allt på en sadel. Vi har lagt till mer som ska köpas in.

Håller med #45. Kika på vad ni skrivit så kan man tro att ni är miljonärer. ^^, ursäkta uttrycket! :)

fridak
0

#48 jag menade inte att du tog första bästa i #35 och tror inte juve(#34) menade så heller. det var mer riktat åt #33 att man inte borde köpa första bästa man ser:)

thilda-
0

#49 men jag menar att man ska ju inte köpa första bästa… men.. man har en plånbok att gå efter.. man kan inte köpa saker som man inte har råd med.. ska man sitta o ta lån hela tiden så komma man ju gå i personlig KK….

fridak
0

#50 okej, men det lät lite som att man kunde göra vara man ville, skit i hur hästen mår av det…men då är vi inne på samma spår ändå:) Min plånbok är begränsad den med men jag köpte en billig bomlös och dyrare padd och skippar hoppning. pålle verkar trivas och jag sitter som klistrad i sadeln med helskodda eftersom sadeln är i nubuck:)

lisette
0

thorsson, måste du ha en sadel nu direkt då?

*funderar* linaN har ju haft en sadel till salu tidigare. kolla lite bland annonserna här på ridsport.

halludu
0

Förlåt att jag lägger mig i men tycker ni inte att thorsson kan få bestämma själv vad hon ska få köpa sin sadel?

Thorsson
0

#49. Då förstår jag! :)

#52. Men hor bor väl ganska långt bort ifrån mig vad jag vet :/?

Believer
0

#9. Jag vet mkt väl vad en halsförlänare är, så jag förstår inte varför du ska förklara det?? Då jag undrade varför hon skulle ha en sån, inte vad det var för något..

Peppe
0

Linda det finns ju vimmerby foder och hippoteket i vimmerby. hippoteket är himla bra =) men sadlar vet jag inte om dom har så mycket

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#55. I en tidigare tråd har jag sagt att han taktar lite vid traven. Och då kankse ev. behövde en halsförlängare för att få stöd på den och komma ner i form lättare.

#56. Jasså :) Men vet du om de har sadlar där och vad priserna ligger på ca? :)

Vad tror ni om denna föresten? Allt som behövs är en sadelgjord. Letar förfullt överallt!
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=80153

PonnyAnnie
0

asså… han taktar ju för att han är pigg och en halsförlängare hjälper dig ju inte att få honom att sluta takta ? och om du precis har fått hästen så tkr jag att du ska försöka jobba mkt med dressyren innan du sätter på massa hjälpmedel…

Thorsson
0

#58. Han taktar inte för att han är pigg, han har en del liten del av travar traven kvar när man jobbar honom. Sedan har jag inte sagt att jag faktiskt ska ha den på honom, om du tittar på #57 svaret till #55.
Sedan om jag vill det, så är det ingen som kan hindra mig. Men jag vill inte ha en massa hjälptylar eller något som förstärker skänkeln eller något.

Silenos
0

Hoppas du blir nöjd med grejorna ! Jag skulle också vilja åka till Börjes och få se/känna på sakerna i verkligheten, men jag får hålla tillgodo med nätet/katalogen.

Vi har två Pintosadlar till våra ponnyer, jag är helnöjd med dem.

Thorsson
0

#60. Jag har inte köpt dom ännu, ska dit och shoppa och klämma ^^, ;) Ja, men dte är ju en bit till tingsryd från oss.

joytick
0

Men Linda, du vill ju inte ha hjälptyglar, en halsförlängare är ju en hjälptygel ;) :p

Thorsson
0

Men Anna, jag ska ju inte använda det om det inte är nödfall ;) haha ^^

Ahnna
0

Köp aldrig sadel utan att ha provat den på hästen först. Bara för att modellen ska passa en viss sorts häst så behöver den inte passa just den enskilda hästen. De flesta sadlar måste åtgärdas på ett eller annat vis genom omstoppning eller dylikt för att passa bra, även om bomvidden och resten är rätt. Sadlar görs enligt vissa mallar, men alla hästar är olika!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

oliviakarelius
0

Jag skulle aldrig köpa en sadel förrän en sadelutprovare har kommit och provat sadeln på hästen och sett om den passar !

Thorsson
0

#64. Men hur ska jag kunna göra det då jag inte bor nära någon hästbutik?

Ahnna
0

#66 Då lastar man sin häst i en transport och åker till en sadelutprovare. Eller så ringer man en som kommer till stallet och tittar. De brukar kunna ha sadlar med sig att prova, eller så köper man en sadel på öppet köp och provar tillsammans med sadelutprovaren.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Thorsson
0

#67. Okey! :)