Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1806 ggr
halludu
0

Förbygel?martingal...

Förbygel med martingal eller pessoa, Vad är det till för martingal vet jag, men vad är poängen med förbygel?

halludu
0

Och brösta? Vad är skillnaden mellan bröst och förbygel?

elin
0

Min första fråga, varför ska du spänna på allt detta?

Sen är brösta för att förhindra att sadeln åker bakåt. (vid exempelvis hoppning)

/Elin

Marija
0

Förbygel förhindrar väl också sadeln från att åka bakåt, eller är jag helt snurrig?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

fridak
0

både förbygel och brösta förhindrar att sadeln åker bakåt men de sitter på olika sätt. bröstan sitter enbart i ringarna vid framvalvet, alltså en rem som går runt bringan på hästen. förbygeln däremot har en rem så går under magen, till sadelgjorden. en brösta går som ett streck och en förbygel som ett Y.

Mandysan
0

Martingal+pessoabett är inte vad jag skulle rekommendera…

halludu
0

#4 tack för den smart förklingen fattade nu xD=) har alltid trott att brösta var förbygel och tvärt om=P

joytick
0

Håller med #5

tessa
0

#0/#5: Skulle inte rekommendera pessoa alls.

joytick
0

#8 Det håller jag också med om ;)

halludu
0

Ni misförstod nog mig=P det stod på en köpsida, förbygel med martingal OCH förbygel med pessoa.

Mandysan
0

#8 Håller jag med om men kombinationen pessoa+martingal är ännu värre….

halludu
0

Haha eller så missförstod jag köpsidan, Vet att pessoa har hävstångseffekt!

oliviakarelius
0

Varför har alla invändnigar mot pessoa ? Jag har de på min häst för hon drar iväg och blir jätte stark , men nu när jag tränat för tränare i ett halvår så har hon blivir MYCKET bättre så nu ska jag börja träna med vanligt bett (: Och om man vet hur man använder ett sånt bett så varför kan man inte ha de då om hästen behöver de ? Blir ju bara värre för hästen om man siter och drar och drar , därför bytte jag till ett sånt bett !

Mandysan
0

#13 För att pessoa rent ut sagt är SKADLIGT för hästen…

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis måste ha martingal + pessoa på hennes häst, som är otroligt stark och het, även vid ridning på banan. Hon rider på andra ringen. Har själv ridit honom på det, och tro mig, det behövs! Vid uteritten sist sidsteppade han i galoppen för att få springa, min kompis behöver utrustningen för att få stopp på galningen ;)

Hon är hästvan och har hästvana föräldrar och dom vet vad dom gör!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

halludu
0

#13 håller helt med dig, pessoa är inte skadligt så länge man använder det på rätt sätt.

Vill att ni håller er till trådens fråga.

oliviakarelius
0

Och varför är pessoa skadligt för hästen ? :O

De är ju inte skadligt om man använder de på RÄTT sätt !

Klasselover
0

#14 - Inte om man använder det på rätt sätt!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

halludu
0

Usäkta men frågan var; Vad förbygel med martingal är och vad förbygel med pessoa är, vad skillnaden är, och sånt^^

oliviakarelius
0

#19 Förlåt förlåt , (x

halludu
0

#20 haha ingen fara=) håller helt med dig när det gäller Pessoabett*

oliviakarelius
0

#21 Ååå , äntligen nån som fattar , (x

Mandysan
0

#19 Isf måste jag ha missförstååt dig helt, men förstår inte vad du menar alls nu :S

tessa
0

"förbygel med pessoa" förstår jag inte vad du menar, kan du inte länka eller visa foto??

elin
0

Vad är att använda pessoa på "rätt" sätt? :S
Själv är jag allergisk mot pessoabett samt hjälptyglar..

/Elin

joytick
0

Ser då inte skönt ut

Så, nu ska jag inte störa och förstöra tråden huvudämne mer.

halludu
0

Jag gick in på hemsidan och kollade igen och då hade jag läst fel det stod, Pessoa förbygel. Och jag kom sedan på att det var märket som hette pessoa.

tessa
0

#27: Det förklarar ju en hel del…

[sbergmark]
0

#3 du har helt rätt :) För i trav har vi förbygel för att inte selen ska åka bak och svanskappa för att inte sepen ska åka fram :)