Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 726 ggr
Alexandra13
0

Spola av leriga ben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man sköljer av lera från hästarnas ben brukar man ha kallt eller varmt vatten? xP

Peppe
0

har du tillgång till båda så kan du ju ta jummet

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alexandra13
0

Okay!

SHV-Pysen
0

Snygg bild ;) vår och höst modet för skimmlar - svarta ben ;)

bubbelbubbel
0

ljummet känns ju bäst, jag har undvikigt att spola leriga ben i vinter, har bara tillgång till isvatten och det vill jag inte tvätta ben med.

Alexandra13
0

# 3 ja haha. Han har alltid leriga ben. Han har ju mugg så då är det extra noga att rengöra benen..

SofiaR
0

jag har alltid fått lära mig att man ska spola med kallt vatten men jag använder ljummet :P

Cilla89a
0

Jag spolar alltid Japps ben när han kommer in från hagen.. har bara tillgång till kallt vatten..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

thilda-
0

de gånger jag spolar av pållans ben så blire varmvatten och ev lite shampoo

[slo]
0

#5 Fast jag vet flera som muggen blir värre för om man tvättar benen varje dag… Shannon bland annat ;)

bebbe
0

När hovis var här så hittade han inte mugg på en enda av mina hästar. dom går på lösdrift och har väl varit leriga 90% av denna vintern, så jag tror faktiskt att leran skyddar lite.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bubbelbubbel
0

det har jag också hört att den gör bebbe.
jag har bara haft en häst med lite mugg i vinter, men fyra hästar med jätteleriga ben. huva.

Zadeira
0

Jag brukar skölja av bulans ben med kallt vatten, även om jag har tillgång till både och… Det tar typ tio m,inuter innan varmvattnet kommer igång, så då går det snabbare att bara ta kallvattnet ändå..

Chan
0

Jag spolar med kallvatten, vad är det i kranen? Någras få plusgrader? Hästen står ju ute i den kalla leran så då borde den ju klara kallvatten.

Varmvatten/ljummet löser upp leran fortare, men använder man (disk)borste på ben/hovar tycker jag det går smidigt med kallvatten också.

Vi har både kall-/varmvatten i stallet, dock är varmvattenberedaren inte så stor, så bättre att spara på varmvattnet till annat. Däremot så spolar jag kroppen/halsen på hästen så använder jag varmare vatten.

Elma_vip
0

Jag använder kallvatten under knät på hästen, har både hört ovh läst att man bara ska ta kallvatten där på grund av deras senor? Sen ska man ta ljummet vatten på resten av kroppen där hästan har muskler.

//Diana

JoJos
0

jag spolarar inte över knät, har bara kallvatten i stallet än så länge..