Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2508 ggr
Zadeira
0

Foderhjälp -Soja?

På jobbet har vi ju 11 olika hästar med olika foderbehov, men nästan alla av dem får Soja. Jag har aldrig förr använt Soja vid fodring i något stall, så jag har ingen aning om vad det egentligen är bra för.

Eftersom hästarna får så olika fodergivor måste det ju vara något gemensamt de saknar som de får i sig av Sojan. De får 2-4 dl per dag (beroende på hästen).

Så, någon som kan berätta lite mer om Soja-foder? Vad är det bra för osv? Har hört att det kan vara farligt att ge soja, stämmer det? Helt enkelt, kan någon upplysa mig lite då detta foder är helt främmande för mig?

[slo]
0

Soja används väl för att matcha ett hö med låga proteinvärden… Har jag för mig :)

wewwa
0

Jag har hört samma sak som slo, men vet inte så mkt mer..

JoJos
0

samma som slo. de är vad jag vet för att kompensera upp de som saknas i fodet. hade sånt på jobbet förut oxå.

Zadeira
0

ok, så då är det alltså pga dåligt hö som man ger soja.. Det hade ju förklarat varför nästan alla får det, i olika mängd…

Men, om det är lågt protein borde man väl kunna ge lucern? Det har vi det med till de flesta…

JoJos
0

jag gav min unghäst soja förut för att jag inte kom upp i rätt värden med,hö,fibergi,beftfor,lucern mm.

Zadeira
0

ok, I see. kollade runt lite och hittade nånstans där det stod att det är typ 3 gånger så mycker protein i Soja som i lucern, så då förstår jag att det är svårt att ersätta genom att fodra med enbart lucern.

JoJos
0

jo precis =)

gejsa
0

Sedan är det bra mycket billigare med soja också. Så många ger  hellre soja än lusern.

tezzie
0

Har sett att det finns både som olja och mjöl, vad är skillnaden och vilka mängder brukar man ge på ett ungefär? Vad kostar sojan då?

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Jag har aldrig sett olja. Däremot i en säck. Och har för mig att den kostar under 200 kr. Men det är några år sedan jag köpte soja så jag kan ha fel. Men det är iaf mycket billigare om du jämför med lusern. FAst lusern är bättre för magen. Soja tål inte alla hästar. Kan även få utslag av det och gallor osv. Men en säck räcker ju över en vinter om du ger några dl per dag.

Zadeira
0

Har inte heller sett Soja som olja, utan som vitgula pluppar, lite som ströbröd fast vitgulare…

Vi ger både lucernpellets och Soja, ca 2-4 dl soja per dag, plus ett par dl lucernpellets..

tezzie
0

Sojaoljan heter Krafft oil

Kopierat från Kraffts hemsida:

Ren sojaolja av livsmedelskvalitet som ger ett rent, koncentrerat energitillskott i skonsam form. Rekommenderas - t ex i kombination med KRAFFT GROOV - till hästar med muskelproblem samt till heta hästar som har svårt att hålla hull. Rikt på nyttiga fettsyror. Bidrar till blank hårrem och ett gott allmäntillstånd.

Förp: 1,8 liter och 10 liter bag-in-box

gejsa
0

#12# Fast jag undrar om det är som soja denna olja. Ja, jag vet inte.

tezzie
0

Vad ska det annars vara? Ren sojaolja står det, men det är betydligt mycket dyrare. Fick fram att oljan kostar 379 kr för 10 liter och en säck soja på 30 kg kostar 158 kronor. Då är ju inte valet svårt :)

tessa
0

Men oljan innehåller väl inte protein, så som sojamjöl gör? Däremot fett och energi?

tezzie
0

Jag vet ju inte, därför som jag frågade :)

tessa
0

#16: Det är så som jag har förstått det iaf. Oljan ger fett och energi men inte protein, sojamjöl är ett starkt proteintillskott.

Chan
0

Krafft's sojaolja är ett rent energitillskott. Vill man ha protein ska man ge soja "i säck". Det i säck är egentligen "sojaskrå" och det är det som blir över när man utvunnit oljan.

Sojaskrå är VÄDIGT proteinrikt och hästen bör vänjas i små doser då masn börjar ge det. Men det bli bra mycket billigare att ge det än andra proteintillskott.