OT. Nyfödd ko
Igår såg jag en nyfödd ko. Jag har aldrig sett det innan :P Jag såg ju inte när kon födde kalven men det är coolt ändå!
Men jag undra hur hur får dom bort navelsträngen på kalven? den satt kvar när jag och min kompis såg den, den var väl typ 1-2 timmar gammal, och mamman hade nån röd "bubbla" i baken också hängde det nåt slem i baken, äckligt såg det ut. Konstigt att ägaren inte kom ut eller nåt… och kolla hur det är med dom, jag menar den föddes i en jätte lerig hage..

Någon som vet nåt om navelsträngen? Asså hur dom gör.. när dom tar bort den.
Oftast klarar kossan av det där själv. Djur är ju djur och de är inte "skapta" för att få hjälp av människan. Kossan hade antagligen inte fått ut moderkakan skulle jag tro.. :P
Sedan käkar de flesta djur upp efterbörden som kommer så ja.. ^^
Navelsträngen slits av av sig självt. Tror som Juve att moderkakan säker inte hade kommit ut än, där av slämmiga hinnor i baken.
Kan ju tillägga att inte hästar/kor osv inte äter moderkakor, utan djur som hundar/katter osv äter den.
jag har inte en aning om hur dom får bort navelsträngen xD men på bilden , föddes kalven där ute i leran , lr släpptes den ut sen ? :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Okej, Skönt att höra :)
#4 Den föddes i leran tror jag. Tror inte den släpptes ut innan, för då skulle hon och kalven nog stå under taket som dom kan ställa sig under… Fast under taket fanns nog ingen plats :P Där var alla andra kor ^^ Men jag vet ju inte helt säkert om hon föddes i hagen eller inne, men kalven var jätte lerig…

Den föddes nog för tidigt för bonden. Normalt tar dom ju bort kalven direkt och tar den värdefulla mjölken själva. sedan får kalavarna stå i små bås och handmatas. Om det var en mjölkbonde du var hos.
#3 - Hihi, ja det har du rätt i.. ;) Inte människor heller!! ^^ Haha, hur skulle det se ut? ^^ "Får jag bjuda på kaffe och moderkaka?" XD
#7 *uek* "bjuda på kaffe och moderkaka" Fy fasiken vad motbjudande!!!

Navelsträngen brister av sig själv. Oftast lossnar efterbörden direkt men ibland kan det ta en par dagar innan den släpper. Om inte kalven druckit själv direkt så mjölkar man några liter ur kon och matar kalven med nappflaska. Den första mjölken RÅMJÖLK är livsviktig för att kalven ska få i sig antikroppar.
En del bönder har kalven gående i box med modern första dagarna medans andra sätter kalven i en egen liten box. Kon får inte mjölkas till mejeriet dom 5 första dagarna. Istället ges av den mjölken till kalven och en del av mjölken tar bonden själv och blandar lika av mål 2,3 och 4 som man kan laga sk kalvdans av.
Vet detta då jag själv arbetar som lantbruksavbytare…
#5 jag praoade hos hponom som äger min häst , han skulle dött om nån av hans kor föddes i såpn lera xd han tar alltid in dom när det börjar bli dax, så får dom stå i egen ren fin box o ha det mysigt. :) sen släpps dom ut förstamorgonen, i deras grymt fina lösdriftshage som knappt är lerig fast det regnat hur mkt som helst xd vet inte hur han gör, men han älskar sina kor ^^
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#3 Kan tillägga till ditt tillägg att kor och ston även de brukar äta upp efterbörden. Det görs för att rovdjur inte ska känna lukten och lockas till förlossningsplatsen.

HAHAHA min kompis har en bondgård eller hennes pappa , men då tog vi två kalvar och började gå ut och gå med dom och dom älskade de . Så till slut började vi sitta på dom , sen började vi rida på dom och kalvarna tyckte de var jätte roligt (x Vi red på dom överallt och dom tyckte attt de var super kul och i bland tyckte dom de var så kul så dom fick ryck och bara rusade iväg och bockade (: Vi var alltid tre personer och en sprang bredvid och skrek "hoppla kalvarna" och då började dom springa allt dom kunde :) Om vi inte hade ridit på några dagar så var dom JÄTTE pigga och galopperade super fort (: Men nu är dom stora och mjölkas (:

#14 tänkte precis skriva samma sak :P
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#15 Vad gulligt (; Det är många som går ut med kalvarna på skolan, för vissa går det bättre än för andra ;) Det är till och med två elever som har lyckats köra in en kalv. Hade tänkt göra någonting liknande som projektarbete, men vi får se hur det blir med det ;P