Skritträna i vatten?
Min häst går inte ren skritt utan passar en del. Jag skrittar med honom i vatten för där kan han inte passa utan han blir "tvingad" till att skritta, Har gjort detta ett par tre ggr. Kan det hjälpa? eller jag ska fortsätta med skänkelvikningar, öppna, sluta osv, osv..? Har ni några andra övningar som är bra för att träna upp hans skritt? Tränar cavaletti ibland också.
Kan det ha med något annat att göra? Han var väldigt sne i kroppen i början och han har blivit mer liksidig och smidigare. Kan det ha med det o göra? han kanske har en låsning av något slag? eller något annat som man hade kunnat fixa med hjälp av kiropraktor lr massör?
Jag tycker det verkar rätt logiskt att det hjälper att träna i vatten..
Men jag kan ha helt fel. ;)
Håller med föregående inlägg, det låter ju logiskt att träna i vatten, särskillt eftersom du säger att han faktiskt skrittar på riktigt då. I vilket fall som helst så är det bra för hästen att tränas i vatten, så det bör du fortsätta med oavsett anledning ;)

Är din häst sne skulle jag först och främst ta hjälp av en kotknackare. Om han har haft en låsning som kanske dessutom har med passgången att göra kan detta lösa sig på en gång med en bra kiropraktor.
//Mickan

#3 Jag funderar på att ta ut en i vilket fall. Fast jag skiter inte pengar så tyvärr blir det inte förrens efter sommaren :( ngn som vet vad det kostar? ca pris

#4 Problemet om du väntar blir att du sitter och rider på en sne häst och till slut gör att han bildar andra muskler och senare när han har behandlats så ska du inte bara jobba på att ha honom rak utan även jobba bort de "felaktiga" musklerna. Jag har haft nere några olika kiropraktorer, ingen har tagit mer än 500:-
//Mickan

Men det var ju inga pengar!
trodde att det kostade runt 2000:- Ska kolla upp de som finns i krokarna..
Du gör helt rätt i att ta ut nån som kollar på honom. Kan vara låsningar, någon smärta eller "bara" stelhet t.ex… Så att få ut någon som kollar är nog nödvändigt :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag skulle nog också kontrollera att hästen inte har några låsningar, snedheter eller annat, och sedan kolla att även du inte har det, så att dina låsningar och stelhet inte gör att hästen passar ;)
Annars om det mer ser ut att vara en ren dumhet utav hästen skulle jag börja jobba på att få ren skritt. Men kontrollera först varför skritten inte är ren som den borde vara.