Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 851 ggr
Molla
0

Fölis namn!!!???

Nu börjar fölningsperioden närma sig med stormsteg. Det är 10 föl vi ska sätta namn på i år. Eftersom att vi några år nu fått väldans många föl så börjar namnförslagen tryta… HJÄLP, nån!!!! =)

Hästarna döps till ett namn som står i passet, långt på engelska oftast med uppfödarnamn + härstammningsnamn i. Och så får de ett smeknamn som vi kallar dom för. Ex _Qalms Royal Dancer, kallas Salza. _Qalms Sweetheart kallas Smulan. Qalms King Red kallas Ceasar.__

Vi behöver hjälp med det korta namnet som dom kallas. Dom ska vara fina, korta som smeknamn, gärna gammla namn (typ Doris, Nisse), eller skriv bara ert korta favvoritnamn! =)

Vill ni se vad vi döpt alla quarterfölen till kolla hemsidan, tryck på fliken "alla föl"! www.qalm.nu

Manda29
0

Vilka fina hästar ni har. Hittar du inte en massa namn på siten du kan ta?

lisette
0

ni hade ju så många olika årskullar. jag orkade inte gå in och kika! ;)

ett förslag är faktiskt att ta almanackan, titta på den dagen där fölet föddes. sen tar ni namnet som har dag då.

Linaah
0

Millie
Dennis
Alva
Miranda
Hjalmar
Fredd
Lizzie
Gigg

Förslag :) Fina namn tycker jag! skriv gärna om ni väljer något av dom! :D

MalinSandman
0

Frasses , Meya, Nando , Ferdinand, Coconut , Lukas, Kugen,

:)

Molla
0

Åh! Fina namn!! Millie, Lizzie, Meya och Nando kommer med på listan direkt! =)

lisette, tycker inte om så många moderna svenska namn på hästar… Annasr hade det varit en bra metod!

Manda29, Ja, några namn har jag hittat. Godis tex, det var sött!! =P

lisette
0

#5 fast det är ju inte moderna namn…

alf?

lisette
0
Molla
0

Det där var ju ite coola namn, de som stod kursivt speciellt! Tackar för tipset!!! =)

lisette
0

se där, var inte så dåligt tips trots allt.. ;)

du ser att dy byter månad på rullisten va? tog en stund innan jag hittade dne,

hjullan1
0

Siri

Linaah
0

#5 :) Torkel och Vera är söta också :D

Linaah
0

Anja oxå <3

malin-nilsson
0
  1. Began
  2. Sigge
  3. Mimmi
  4. Musse
  5. Kiara
  6. Smilla
MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nando är ett jag tycker du ska ta, det är en häst som avlidit för snart 5 år sedan som kallades det , han var små tjurig och ville alltid busa till det , han hette ferdinand men kallades nando ,

på bilden är det nando <3
Vila i frid älskling <3