Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1085 ggr
Lina
0

osäker hopphäst

Jag har gått upp 10 cm, fr 80-90 till 90-1m i klasserna med min 6åring, men han ärosäker på 1m. Han tar gärna ett extra språng innan vilket leder till att hoppen bilr väldigt konstiga. Jag följer med bra i språnget och varhen drar han i munnen eller hamnar i obalans.
80cm tycker han är för enkelt så han har börjat slarva. 90 går han kanon bra. Hopptränar inte för tränare utan tränar själv vilket inte blir så ofta ( 2 ggr månad) eftersom jag inte tycker hoppning är så jättekul. Har ni några tips på vad vi kan öva på? ngra bra övningar?

Yessica
0

Hmm. Om han inte tycker det är roligt och om ni tränar så sällan är det inte konstigt att din unghäst är så osäker när det blir högre på tävling :S Hoppa bara klasser som han känner sig säker i och så han får bra självförtroende, han är så ung. Och bra övningar är väl att inte hoppa högt på träning. Just nu kommer jag inte på bra övningar. Det bästa vore att kanske någon gång träna för någon tränare? Så ni kan få lite tips. Svårt att ge tips när man inte sett hästen och vet vad den behöver träna på.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Lina
0

Det är jag som inte tycker att det är roligt, han tycker att det är skitkul! Han är säker i 90 men osäker i 1m. Jag vill ju gå vidare, inte stå still. Kan inte påstå att vi hoppar högt på träning heller. mellan 50- 120cm. Höjderna över 1m är det bara enstaka hinder som hoppas ett par ggr.

MLphoto
0

Om du inte tycker det är roligt så är det väl ganska logiskt att han är osäker i 1m? Om du inte tycker det är kul så förmedlar du ju en negativ känsla till honom…  :S

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Lina
0

Nej det tror jag inte. Tävlingar tycker jag är roligt men träningarna är inte lika kul. Hoppning är helt ok men skulle jag välja kör jag mycket hellre ett dressyr pass än ett hoppass. Eftersom han är så på hugget blir man det ju själv också, Detta är jätte svårt att förklara.. Man  måste nog känna lika dant för o fatta?

Believer
0

eftersom han är ung så träna ed galoppbommar innan hindret (funkar ju även på äldre hästar). Då komme han in rätt på hindret. Sen när han är säker på det räcker det med en bom någon halvmeter-meter framför hindret, så hoppar han inte av så nära hindret.

Yessica
0

Oj förlåt så mycket, fick det till att han inte tyckte det var roligt.
Hur länge har ni varit på 90-nivån då?
Du fick ett bra tips med galoppbommar innan hindret, det är jättebra! Då kommer dom väldigt ofta rätt. Det ökar självförtroendet när dom kommer rätt. Jag tror som #3 att du kan förmedla en "negativ" känsla hos honom, omedvetet.

Istället för att lägga en bom en halvmeter-meter framför hindret kan man istället ha ett litet hinder som man tränar avståndsbedömning på :) Och bara ha en markbom framför (som ligger bara precis framför hindret).

Tror jag fick med allt jag tänkte på, annars får jag väl tillägga senare om jag kommer på något mer, eller kanske jag kommer på mer om du svarar :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tävlar med mitt varmlbod 90-1 meter, men tränar 10 cm högre. me han är inte direkt rädd, han hoppar allt jag styr honom på :)

Bilden är från John Hickey träningen den 26-27 januari :)

NinaToy
0

Är du själv lite osäker så att du backar honom?
Ju högre det blir desstu längre ifrån måste ju hästen hoppa av.
Jag red en äldre d-ponny som också tog små extra skutt framför hindret även om jag försökte trycka av henne ett galoppsprång innan, jag gjorde då övningar med henne för att hon ska lyssna på mig och min skänkel, och när hon lärt sig acceptera min skänkel så hoppade hon av där jag ville.

Kan också vara så att om nu hästen är ung kanske den behöver stabilisera sig och få en jämnare rytm i galoppen och mer flyt.
Kan vara bra att hoppa nått 1meters hinder på träning då med som folk säger här, galoppbommar innan hindret, men då måste du vara säker på bomavstånd annars kan det gå helt galet. Eller så tar du hjälp av en hopptränare..

Hade bara lite teorier (A) Har ju aldrig sett hästen:)