Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1878 ggr
Peppe
0

Vad gör man? *foder*

Har kollat igenom analysen för vårat hö och jag får inte ihop nåt bra av det, det är skyhögt protein i. Vi har en kvot på 8.6!  jag vill ge Blacky 8 kg hö, men då får han för mycket protein och lite för lite MJ

Vad gör man? han får för mycket protein redan av 8 kg hö. och jag har inte ens börjat kolla på Peppes än…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tessa
0

Jag har ju haft precis det motsatta problemet så jag är inte alls insatt i att ha ditt problem tyvärr… men kanske "späda" ut med hö/halm med lägre värden i, om du har möjlighet??

Peppe
0

hmm skulle kanske gå om jag får tag i bra halm.. Peppe är ju egentligen höallergiker men just detta hö går bra eftersom det är fläkttorkat och helt dammfritt….

Zabbio
0

Vår nordsvensk får bara 5kg hö, men har fri tillgång på bra halm istället. Det måste ju inte vara X kg hö per 100kg häst, utan Xkg grovfoder per 100kg häst, och halm är faktiskt ett grovfoder.

Kanske svårt om han är allergisk, men det funkar inte att binda dammet genom att blöta höet/halmen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Peppe
0

#3 inte kul att stå och dränka halmen varje dag faktiskt…jag har gjort det i 2 år nu, tycker att det räcker…. men har jag inget val så får jag ju göra det

det träliga är att energinivån hamnar så lågt att jag måste fylla upp med mycket kraftfoder istället… lite komiskt att behöva det för att man har för starkt hö…

jeanette
0

Det är ingen fara om överskottet kommer från grovfodret.

AnnaLundin
0

Det är bara att fodra på och se glad ut! Ett grovfoder med den kvalitén behöver inget som helst kraftfodertillskott utan ge så mycket som behövs - du behöver inte ens räkna, mer än för att hålla koll på mineralbalansen, utan bara fodra på!

Att det har ett högt proteininnehåll gör inget alls, eftersom proteinet kommer från grovfoder. Överskott från grovfoder är ofarligt! Det är inte värre än att hästen går på bete och äter bara gräs i maj-juni!

Peppe
0

men dom får för lite energi, så jag måste ge mer hö än planerat för att täcka det, och då åker proteinet iväg ännu mer… dom lär väl bli superfeta?

MJ 7.6 och smrp 65. det är inga unghästar jag har

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 - de blir inte superfeta av proteiner, det är energi de lägger på hullet av. En viss andel av proteinet kan omvandlas till energi och den andelen är medräknad i den omsättbara energi som analysen visar.

Det gör inget att proteinet åker iväg ännu mer! Ge mer hö om du behöver det, de mår bara bra av att få tugga mycket.

Bifogar en bild på en av mina ponnyer som hela vintern haft fri tillgång på hösilage med ungefär samma värden som ditt hö. Ja, hon är rund och go, men inte ett dugg mer än så!

tezzie
0

Man kan ju alltid byta hö med mig ;)

Jag har nämligen knappt nåt protein i mitt :(

*** Kärleken övervinner allt ***

Lyrik
0

Inte jag heller. Alla hästarna i stallet har blivit smala nu.Gråter