hjälp - veterinärbesiktning..?!
Om ni har läst min tidigare tråd "herregud nu händer det" så vet ni att jag just nu håller på att köpa en häst - min första! =) Hästen finns på en hästgård ute på landet, vid en "liten håla" och jag undrar nu hur jag borde gå tillväga då jag ska fixa en veterinär till henne som ska kolla igenom tösen. Hästägaren har en veterinär som han är nöjd med, "min" häst har aldrig varit sjuk eller skadad. Jag undrar nu om det är dumt att jag "anlitar" hästgårdens ordinarie veterinär?? Vet att man bör finn en opartisk veterinär men i området där hästen står, växer inte veterinärer på träd och svåra att finna så summan av kardemumman:
tycker ni att det är ok/vettigt att jag som köpare anlitar ägarens ordinarie veterinär för att besiktiga hästen eller bör jag försöka hitta någon annan, även om denne är helt okänd för både mig och ägaren och får resa väldigt långt?? jag vet alltså inte vilka veterinärer som är bra eller inte då hästen står i ett område som är helt okänt för mig, och jag har själv ingen "egen" hästveterinär.
Mvh Tessan

Om jag varit du skulle jag försökt ringa runt och kolla lite vart dom andra veterinärerna finns i första hand och om dom vet om dom ska åt ditt håll något. Ist är ju det jätte bra. Får du inte tag på någon som kan kommer eller om alla har jätte långt så skulle jag (återigen om jag varit du) ha varit med när hästen du bestämt dig för veterinärbesiktas så du kan se så allt "går rätt till"
Lycka till!!

En veterinär är en veteinär iaf. Han kan ju inte stå och ljuga för dig om han ser några fel på hästen. För då kan du ju anmäla honom/henne för tjänstefel. Så det är nog ok att ta "deras" veterinär. Bättre än ingenting alls tycker jag iaf.

man ska väl helst kanske ha en opartisk vetrinär, men går inte det får man väl faktiskt lita på den andre vetrinären.. han ska ju faktiskt sköta sitt jobb! Men du ska absolut se till att vara med själv och även ha med dig någon hästkunnig människa som kan hjälpa dig ifrågasätta om ngt är oklart.. se till att vetrinären är grundlig och besiktar på bra underlag! lycka till!!

jag hade tagit veterinären som känner hästen sen innan…. tycker det är bra! han har ju sina skyldigheter han me…
Jo ni har rätt, och självklart ska jag vara med! Som det ser ut nu så blir det antagligen den gamle veterinären, eller i alla fall en från samma ställe som de brukar ringa till då det är något men jag är noga med att alla förstår att det är jag som köpare som "anlitar" veterinären och inte säljaren. För visst har det betydelse..?! Jag tänkte även att hästtösen skulle få sin konturbeskrivning eller vad det kallas till passet, då hon ännu inget har, så är den biten avklarad också. I och med att hon är en vbl travare så måste ju en id-kontrollant godkänd av STC göra detta, och då är det minst lika smidigt att låta en veterinär göra det tror jag.