Dressyrhingstar!
Vill ha så många tips som möjligt på dressyrhingstar! :)
Ngn spec kategori?
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Stor häst är det de gäller.
Okej, är inte alls så inne i det, men lycka till med "sökandet" ;)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
jag hittade en själv som jag genast blev förtjust i!
Först och främat så vore det bra att få veta vad det är för sto som du tänkt betäcka:O)
Vad har hon för stam, hur ser hon ut, hur rör hon sig mm?
Det är lite svårt att tipsa om hingst då man inget vet om ditt sto:O)
Ok, jag tänker låna ett stos mage, men iallafall Bell som vi kallar henne är en dam på 165 cm i manken, e: Weltmeyer Hon har bra gångarter, speciellt galoppen. Hon är en ganska nätt modell. Och dåliga sidor är att hon har lång rygg och något inåttåad. Tepremanetet är bra, med lite humörsväningar, lättriden.
Vill helst att avkomman skall bli en lätt typ med gott temprament. Ädel och högrest.
Ahaa.. ok! Bruksprovet pågår just nu så det kommer ngr nya hingstar!
Har du kikat på http://www.tullstorp.nu/roosevelt.asp Så fantastiskt vacker hingst!
#4 Black C kommer stå hos Flyinge i år har jag för mig.
#6 Vad har hon för möderne?

Skulle nog kanske säga Daytona: http://flyinge.se/avelsport/hingstar/daytona.htm
Eller Sandakan:
http://flyinge.se/avelsport/hingstar/sandakan.htm
Såg nu i efterhand att direktlänkarna inte fungerade, då får du gå in på Avel & Sport --> Hingstar 2008 -->"Hingstens namn"
Fast har hört att det finns lite lite vasst i Sandakan…Weltmeyer kan ju också lämna lite skärpa *kliar mig i huvudet*

#11 Sån häst vill man inte gärna ha :/ Googlade på det och såg mycket om det.. Och som L_J skriver vill hon ha en avkomma med gott temperament.
Jag vill helst ha en med gott temprament ja :) Hur är det med Briar?
Likadant med Briar, också mkt skärpa. Men flera med Biggles avkommor är mkt nöjda med dem!
Se lite på om Flyinge får ngr nya dressyrhingstar godkända också! De visar bla Lauries Gift som är e: Lauriers Crusador xx
Sen tycker jag inte att Black Coffee är ngt dåligt val alls! Nu har jag inte sett honom i verkligenheten men jag har hört av folk som använt honom att han dels är mkt trevlig och de är jättenöjda med sina avkommor:O)
Ska själv kika lite på honom åt ett sto som vi får hem nu..
Black Coffe blev jag fast vid när jag nsåg kort på honom första gången, och skulle hemskt gärna ta efter honom, men det gäller ju att sto och hingst ska matcha också :)
Om du ska förhöra dig om hingsten så skulle jag rekomendera att du ringer till starby:O)
Såg film från bruksprovet. Maserati och Firenze såg fina ut, ädla små killar
Har inte sett de äldre..

Bernstein ME LIKE! Många avkommor som just nu är några av sverigen bästa(ungdoms) dressyrhästar. Ex Brownie(mitt sto) Gått både EM, NM och SM samt placeringar i svår dressyr, Garcia likaså-även startad grand prix, Bernice EM, NM, SM. Tanja, Ruter Dam, Red Butterfly… Listan kan göras oändlig! Och alla har mkt bra resultat tom svår dressyr. Härligt temprament med mycket go.
Sedan är även Paradies Vogel en favorit! Men Black Coffee som någon tipsade om innan är jag smått tveksam till, gillar inte Bellini-blod…
Bernstein (elit, mkt fin hingst) står på fryst, finns hos gränsbo. MEN hans son kanskekommer finnas tillgänglig Ravell heter han..finns hos team piaff
Kika även på Bocelli som är efter Don Schufro (tror jag) hans avksommor har imponerat på treårs..
länkar

Jag e mycket på gränsbo, tränar för Rose och mina föräldrar är väldigt bra vänner med henne och per. Köpte min Brownie från dem också =) Bocelli är underbar, så även Figaro R, vi har ett föl efter honom just nu. Ravell kommer förmodligen inte tävlas mer, då han har åkt på en skada. Varit på många tävlingar med Ravell, han e mysig. Dock finns hinst-trockheten där ibland. Lägger av på banan, men fin e han! En annan jag blev kär i som jag såg på bruksprovet i söndags, och jag tror den kommer godkännas nu är Breitling TP, står på Team Piaff och visades av Mia. fastnade verkligen för den! Lösgjorda, avspända, jämna fina gångarter. Han är 4år. =)
Åh, längtar tills den dagen min brunis inte tävlas längre och får betäckas =D
#20 och jag önskar att jag hade ett dressyrämnat avelssto här hemma..eller ett par

Ravell ska fortsätta tävla, dock inte med Mia =)
#22 kommer han inte kombinera det med avel?

Jag vet faktiskt inte. Vissa undviker ju betäckning i samband med tävling. Men det är ju bara att fråga =) Deras Rolex TP som precis blev godkänd är också att rekomendera!
Jag kika in Flyinges sida för dom skjulle få in nya denna veckan, massor av nya dressyr stjärnor :)

Jag rekommenderar inte Black Coffee, eftersom att han blev utesluten vid hoppningen och enda anledningen till att han godkändes var hans gång, typ. Alltså, han är inget att ha.. speciellt inte på ett sto som aldrig fått föl innan.
#26 - inget att ha är väl en grov överdrift i alla fall. Han är en godkänd hingst och har godkänts som specialbegåvning som gångartshäst. Det innebär att man har ansett att han är tillräckligt intressant att prova i avel pga sina väldigt bra gångarter, trots att han gjorde ett underkänt hoppningsprov på bruksprovet. Han blev inte utesluten, men fick poäng under 5.
Är man ute efter att föda upp en renodlad dressyrhäst så behöver en underkänd hoppning inte spela någon roll alls, ifall hingsten i övrigt passar bra till stoet.

Fast de flesta som föder upp dressyrhästar vill ändå använda sig utav en hingst som kan hoppa något si sådär i alla fall, för att försäkra sig om att "blir det ingen dressyrhäst, kan det bli en hopphäst eller trevliga allroundhäst" istället.
#28 - "de flesta"?? VARFÖR inte låta varje uppfödare själv bestämma ifall de tycker att det är viktigt att dressyrhästen kan hoppa eller inte?
För övrigt så har Black Coffee genomfört kvalitetsbedömning med 77 i hoppbetyg, så SÅ komplett värdelös lär han nog inte vara…

Jo, det är väl klart att det är upp till var och en att bestämma vad hingsten ska kunna osv. men det är ju bra om en hingst både har gång och kan hoppa, för "blir det inte det ena, kan det bli det andra", eller hur? Det är väl bra att tipsa folk om det, eller?
Jag var nämligen själv inne på Black Coffee för ett tag sedan till mitt ena sto, men jag fick flera privata mail om att jag inte borde ta honom pga både ditten och datten. Det är inte alltid de negativa sidorna framgår på hingstägarens hemsidor.. hmm.

#7 roosevelt e underbar! både i boxen och att titta på, dreggel..
gillar okeanos väldigt mkt också :D
Jag skulle inte vara det minsta rädd för att använda Black Coffee som dressyrfader pga påstått dåligt hoppomd…
Vill man ha en dreyyrhäst och säkra hoppanlag så bör man isf istället använda en hoppehingst med goda gångarter istället!:O)

Mrs-Dibs Vill man ha en dressyrstammad häst som både kan röra sig och hoppa, kan man ju inte välja en ren hopphingst, som du kanske förstår.
Men tråden handlar om dressyrhingstar eller?
Jag skrev rent generellt sen så fårstår jag inte varför man inte skulle kunna använda det?? Du kanske skulle informera Brinken om att hopphästar inte kan dressyra på hög nivå
Eller snarare att de som vill avla dressyrhästar/dressyrstammat inte kan använda Briar, Okenaos Láctuer när
han var här och Come Back II mfl
Visst en "fet" dressyrstam när man ska sälja kanske väger tyngre men men ska man avla åt sig själv så ska man inte stirra sig blind tycker jag…