Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 779 ggr
Alexandra13
0

Kom inte upp på Fantomen

F*n vad jag hatar Fantomen just nu!!

Vad gör man om en häst backar och biter mot en när man ska sitta upp? Tyvärr fick Fantomen sin vilja igenom idag, jag vet dom inte ska  det när dom gör nåt dumt. Och jag sa till mamma att jag inte kunde sitta upp på honom när hon ringde. Så nästa gång hon ringde sa jag att jag kom upp på honom, fast jag inte gjorde det igentligen. Så nästa gång kommer han göra samma sak.

Alexandra13
0

Ingen som har tips? Jag ser att 10 st har läst…

Anna
0

Sitter sadeln bra? Ont i ryggen?

Han kanske får ont av sadeln med ryttare på ryggen och vill därför inte att man ska sitta upp? Det var min första tanke.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Believer
0

säger som #2

Lizzan
0

….. eller så kanske hästen bara gillar att jävlas?

oftast så är det ju något fel men det kan faktiskt vara så att hästen helt enkelt är sur och inte vill :P

oliviakarelius
0

Är han rädd på nått vis ?

tezzie
0

Om du ställer in han i ett hörn då så att han inte kan backa undan?

Jag vet faktiskt inte vad du ska göra… Ta hjälp av någon som håller i han så att du kommer upp då!

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

det är inte s¨att folk har gett honom godis samtidgt som de hoppat ipp?

Peppe
0

vet du att inte hästen har ont så ta en dag för att träna endast uppsittningar. gör 50 uppsittningar om så krävs tills hästen står still

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

försök få med någon som hjälpa till någon dag eller flera tom. till en början så kan personen hålla i hästen medan du sitter upp, när det går bra behöver personen sedan bara stå där och när det går bra så får personen flytta sig längre och längre bort för var uppsittning till h*n inte finns inom synhåll. så träna uppsittningar:) så måste du kolla så att sadeln sitter okej också:)

Alexandra13
0

Det kanske är jag som är för snäll. Han lyder ju dom andra. Tillochmed i stallet är han sån att han vill bestämma *suck*

Alexandra13
0

#6 men nångång måste jag ju kunna sitta upp utan hjälp, eftersom jag oftast kommer in i ridhuset före dom andra…

tezzie
0

Då tycker jag att du skall testa att backa in han i ett hörn och testa att sitta upp där. Då kan han inte backa undan. Så fick jag göra med mitt förra vbl. Hon drog alltid direkt jag satte foten i stigbygeln och då fick hon stå med huvudet in mot ett hörn. Det gick super.

Vad jag menade i #6 var exakt det #9 skrev =)

*** Kärleken övervinner allt ***