bett till unghäst?
Jag ska börja vänja mitt russ med träns nu, men jag har ingen aning om vilket bett och storlek man ska ha då..Och viktiga saker man bör tänka på.
Någon som vet? :)
Jag hade ett vanligt träns bett =)

ja, jag funderade på om det är ett sånt man ska ha:)
men jag är osäker på vilken storlek man ska ha..men rätt så liten

jag hade tredelet till min lille
Ska du bara vänja så kan jag tycka att storleken inte är supernoga, men det är när du börjar ställa krav sen som det är viktigt att ha ett välsittande bett. Låna några vanliga tvådelade (eller vad du föredrar) i olika storlekar och testa vilket som sitter bäst ;)
Viktiga saker… Se till att det alltid är en positiv upplevelse för hästen att bli tränsad, det har du igen 1000 gånger om senare, om inte ännu mer.

Jag skulle ha ett rakt med fasta ringar
*** Kärleken övervinner allt ***

#4 Okej men det är ju bra. Jag har nämligen provat med min stora hästs bett;)
Han reagerar superfint på det, och det är roligt att han är så lung och är nyfiken på det. Han som annars är en huligan;)
Jag brukar låta han ha det på sig en kort stund och sen berömma jätte mycket, så än så länge går det bra:D
Har ett vanligt smalt 2 delat till min snart 7 åriga pålla.
Hon går bäst på de. (ägt henne sen hon va 4 år.)
/Elin

jag skulle ha två eller tredelat med fasta ringar..
jag har altid haft vanliga bett fast smalare allså mindre först att lära dom ha bettet i munen. Mindre skrot i munen som jag säger :P fråga på russ i fokus om du vill höra vad dom andvänder men det e ju hästmun som hästmun :)
jag vande min unghäst vid äppelbett, rent utav för att han skulle få en positiv inlärning, bettet smakar ju gott! Numera går han på 3delat eggbett, utan smak :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#10 äppelbett va en bra idé! det hade han nog gillat:)
Är det tjocka eller smala bett som är skarpare? jag minns aldrig vilket det är..
Smala bett är väl skarpare. Fast tjocka bett tar större plats i munnen.
Är du osäker på storleken och inte har möjlighet att prova, så tycker jag du ska ta ett rakt bett. De ligger likadant även om de är för stora, vilket inte två- och tredelade gör.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min häst går på tvådelat äppelbett :) han har dock haft träns i typ ett år, men ändå xD han gillar det ., fast han käkar upp det ._. :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag skulle välja ett så smalt bett som möjligt till den lilla munnen. Min hade 2delat tränsbett strl 9,5 (06:a) men det börjar bli lite litet så han ska få ett 10,5.
Ett 3delat bett har fler brytpunkter och borde bli skarpare och ger mindre tungfrihet.
Sedan så skulle jag inte ha någon nosgrimma, har jag aldrig i början. Éxtrautrustning sätter man på efterhand om det behövs vid tillfället. I början behöver de dessutom få "leka" lite med bettet. Det ska ju inte kännas trångt o instängt i munnen i början.
Äppelbett och gummibett skulle jag inte rekomendera. De är ofta tjocka=tar stor plats i munnen och har de blivit tuggade på några gånger blir det skarpa kanter vilket blir mkt obehagligt
#15, det du skriver om äppelbett, att dom ofta är tjocka tycker jag är fel. Jag har 2 st äppelbett som är smala och behagliga som första bett. Och dom har inte heller blivit skarpa i kanterna trots tuggande.
Ett 3 delat bett borde väl vara behagligare, eftersom det efter studier faktiskt ligger "bäst" i munnen på hästen?
Absolut inget illa ment, det är bara vad jag vet och har fått lära mig. :)

#16 Jag kan inte uttala mig om dina bett, men de äppelbett jag har sett har alla varit tjockare än vanliga tränsbett. Och eftersom de består av ett mjukare material blir det små "gropar" av tuggandet vilket blir obehagligt i munnen, men det gäller ffa.de vanliga gummibett.
Nja, ett tredelat bett ligger ju an mot tungan men med ett två delat bett hamnar själva delningen så att det blir ett mellanrum. Vilket hästen trivs bäst med är såklart individuellt, hade en häst som inte gillade 2delat alls men blev mkt lugnare med 3delat. vet inte varför, idag går han jättebra på 2delat.
Finns även helt raka bett med en liten upphöjning i mitten som också ger tungfriheten.
#17, ok, ja alla har ju sett olika bett :)
jag har själv aldrig använt mig av 2delade, utan alltid av 3delade eller inget bett alls. Och det har alltid funkat bra för mig o mina hästar;D men som du säger, det är ju individuellt vad som passar för alla olika hästar :D

Haha, ja nu när du säger det, inget bett alls är väl det klart bästa för hästmunnen ;P Fast tråden handlade ju trots allt om att vänja hästen vid bett.
Jag tycker att det är intressant att man kan se en sådan skillnad på hästen efter att "bara" ha bytt bett… Så det är ju något som helt klart är värt att prova om man känner att det inte riktigt funkar.
Jag har också ridit på en liten "specialare" med både side-pull och bett (med två tyglar då) på en häst som var lite… ja speciell. Lyssnade varvat på det ena och det andra. Men även hon blev redig i slutändan
#17 Hur ligger ditt tvådelade bett om det inte ligger emot tungan alls? Med mittendelen upp mot gommen?
Att trycket inte hamnar på tungan är en annan sak. Det hamnar på lanerna istället, vilket det gör med ett tredelat också. Med rakt hamnar större delen av trycket på tungan. Så det är ju mest en smaksak vad hästarna tycker om. Men ur tandsynpunkt är rakt det helt klart bästa. Och när det gäller en unghäst skulle i alla fall inte jag riskera att skada den i munnen. Dessutom har jag hittills aldrig träffat på en häst som inte accepterat ett rakt bett när jag testat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
EN bra sak är att ha ett äpplebett eller något, Då lär dom sig att bett kan vara posstivt. problemet är att dom inte sen vill ha ett bett i munnen som INTE smakar äpple sen :/

frågan är hur mycket äpple ett äppelbett smakar. både jag och kompisen har köpt äppelbett och "provtuggat" dem innan och vi kände ingen äppelsmak. hade olika märken på betten också
#21, jag vande som sagt min vid äppelbett, och han har absolut inga problem med vanligt rostfritt nu? Det beror ju mycket på vad man gör det till själv också. :)

#20 Jag förklarar dåligt ser jag… jag menar ungefär som du har skrivit… ett 3delat bli liksom "plattare" mot tungan, då mittendelen ligger där. Sedan är det klart att 2delat ligger mot tungan, men inte på samma sätt.
Hur menar du att ett rakt skulle vara bättre ur tandsynpunkt? Förhoppningsvis ligger ju bettet inte an mot tänderna. Den enda skada jag har sett har varit på vargtänderna, och de har såklart plockats ut. Du får jättegärna försöka förklara om du vill, är mkt intresserad av betts inverkan men kan tyvär inte mkt

#22 Jag har oxå provtuggat och kände ingen smak alls :(
#24 Jag är ingen expert, absolut inte, men är också intresserad och har lyssnat mycket på andra, kunnigare. ;) Men hästtandläkare förespråkar ju ofta raka bett, om det är just för tänderna, eller lanerna i allmänhet vet jag inte. Men flera av hästarna i mitt stall som rids på rakt bett har fått kommentaren att det inte ser ut som om hästen haft bett i munnen alls av hästtandläkare. Och då handlar det alltså om hästar som blivit ridna i flera år.
Men kommer en hästtandläkare i maj nån gång, och ska kolla på min häst bl.a, så har tänkt passa på att fråga lite mer då också ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Min hästtandläkare rekomenderar raka bett oxå :)

raka bett är mer stabila, ligger mer stilla, så hästen borde gilla dem iaf.
Om ni ska använda tredelade, tänk på att kolla så att lederna inte hamnar precis på lanerna… Inte bra ;)