Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 567 ggr
Johanna
0

Ni som lämnat ut eran häst på foder

Det ser väl ut nu som att hon kommer att ta min pålla på foder, vilket känns jätteskönt.

men.. jag har aldrig förr lånat ut lr haft häst på foder.

Vad bör jag tänka på??

Vad brukar fodervärden stå för?

Hur länge ska man skriva kontraktet på?? kan man skriva det på några månader o sedan låta det fortlöpa om allt går bra??

många frågor o funderingar!

lisette
0

skriv allting du tycker är viktigt. hur hästen ska ridas, hur de får sköta om hästen (klippa, rycka, bete osv…)  sen ska det stå vem som står för vad.

försäkringen stod jag för när jag lånade ut calippo. resten stod fodervärden för.

vi skrev att kontraktet fortlöpte m tre månader i taget om inget annat övernskommet.

uppsägning tycker jag ska vara så kort som möjligt. skulle fv missköta hästen så måste du kunna hämta hem henne så fort som möjligt.

Johanna
0

låter bra… jag har oxå tänkt att 3månader är en bra tid.. just ifall det skulle vara ngt..

o jag har tänkt att stå för försäkringen, för då vet jag att det betalas..

hur är det ifall hästen skadas när fodervärden har den?? bör den betala det som inte föräkringen täcker??

Johanna
0

vad som är skönt är att hon kommer att stå kvar i samma stall som jag har henne.

lisette
0

fodervärden betalar upp till självrisken. sen ska ju försäkringen ta resten. men ev mediciner osv tycker jag nog att fv ska betala.

kan man inte skriva: alla kostnader kring ev skada som orsakas under fodervärdstiden står fodervärden för.

Johanna
0

jo, det känns ju mest rätt…

det ska ju vara precis som att ha egen häst.. o det kostar ju :)

jag ska försöka ladda ner ett fordervärdavtal o sen får man väl skriva in lite egna grejer.

Nån som vet nån bra sida??

thilda-
0

Och tänk även på.. Om ni blir utan stallplats vad gör ni då? och om fodervärlden inte har råd att ha kvar hästen.. Vad gör ni då??

Om hästen blir akut sjuk och måste akut avlivas.. ska hon/han prata med dig först eller får hon din till låtelse att göra det?

fridak
0

jag är fodervärd. jag står för allt utom försäkringen, den betalar ägaren. Men händer det något så betalar jag 1500-2000 och hon resterande procent. vi har 2 eller 3 månaders uppsägningstid, vi skrev kontrakt från 21 oktober 2006 till juni 2007, men pålle är fortfarande kvar, vi har förlängt tiden muntligt.

Det är också sagt att skadas pålle så ska hon kontaktas före veterinär, för att bedöma vad hon vill göra med hästen. antar att om det skulle bli dyrt så avlivar hon hellre.

det som står i kontraktet är väl i princip att hästen ska skötas väl. Jag antar att om jag itne skulle göra det, så bryter jag ju kontraktet och då borde ägaren få ta hem hästen med en gång trots uppsägningstiden på 2 eller 3 månader eftersom jag brutit kontraktet isf.