Mocka spilta
Jag ska snart till stallet å mocka å rida. Fantomen står i en spilta, så jag undrar hur mkt nytt spån kan man lägga in i den? Hur vet man att det är för mkt spån? Kanske är olika från stall till stall hur mkt nytt spån man kan lägga in…

hehe jag har JÄTTE mycket spån till mina hästar!! Dom står dock i boxar men jag slösar inte direkt på den:)
Jag brukade lägga in så mkt spån som möjligt, är det inte ditt eget stall så måste du nog höra med den som har stallet för ibland vill de inte att man slösar på spån..
För mkt spån är de väl om det är upp över knäna :P nej men jag vet faktiskt inte
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#2 man slösar väl inte direkt mer på spånen om man har mer i boxen. Det borde man ju igentligen inte göra! Ja o en kompis har snackat fram och tillbaka om denna sak men vo har kommit fram till samma iaf:) hehe.. Det är ju bara första gången man tar in spån in spiltan/boxen som man kanske tar 1spånbal extra så att det blir mer men efter det mockar man ju inte ut mer än vanligt. Det blir ju inte mer att ta ut för att det är mer spån menar jag! eller!? för sen tar man ju ny spån som vanligt när man tycker det börjar bli för lite!
#3 Slösar? Nu har du missuppfattat mig..
Menade slösar som att man fyller på med en bal/skottskärra varje dag fast det inte behövs.. Vissa stallägare vill inte att man ska slösa så fast man själv kanske tycker att det inte är slöseri.
Vissa hästar är ju riktiga kissnissar så man får ta ut mängder med spån varje dag och då är de ju lite slösaktigt om man fyller på jättemycket och så kommer hästen ändå bara kissa ner det.
Jag brukade åtminstånde ha 10-15cm spån i mina boxar hade mer om de var halt och stod inne. Fast mina kissade bara på ett ställe så det var inte så mkt att mocka.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag har precis som Stirrup skriver, ca 10 - 15 cm spån, det tycker jag är en bra mängd. Men jag har hört att det inte är så bra för hästar att stå för mjukt heller, stämmer det? Nån som vet?
#5 Det har jag också hört men jag vet inte om det stämmer heller. Hur vet man att det inte blir för lite spån?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag har väl ca 1 dm med spån =)
*** Kärleken övervinner allt ***

# 6, om det är lägre än 10 cm/1 dm ;)

Fast om man har gummimatta i boxen så kan man väl ha mindre spån?
jag har så att det täcker golvet iaf.. Inte för mycket och inte för lite.. har man för mycket så är det inte bra för benen.. och har man för lite så kan dom få ligg sår då dom ligger ner ;)

I vårat stall har en häst gummimatta så hon behöver inte så mycket spån , men sen har vi ett halvblod på 175 och hon behöver ganska mycket spån för hon är så tung sen min ponny hon får lagom (:

#11 Ja precis, så har vi i mitt stall. De med gummimatta har rätt lite spån medans min häst som är utan matta har så att det blir lagomt mjukt :)
När spånet är nära på att ta slut brukar det ligga ca 5cm spån i boxarna. Annars slösar vi inte utan lägger in 10-15cm.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling