Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1992 ggr
jn84
0

Hälsning i nya LC?

Det är ju ingen halt i nya LC-programmen och det måste ju betyda att man inte hälsar på domaren? Verkar konstigt? Eller? Hajar nada!

Varför?

zettan
0

Hejsan sitter med programet LC1 2003 vet inte om det finns senare. men det står klart och tydligt

AX inridning i arbetstrav
X halt-hälsning

Alla program har väl hälsning vid X eller har ja så fel?

jn84
0

LC-programmen är nya för i år. Ungefär ingenting är sig likt :)

Cattiiis
0

Men vad konstigt, hur står det i början då?

pippa__
0

Kanke meningen du ska vråla till ett "TJENA" när du rider förbi domaren *fniss*

Lizzan
0

Hehehe (A)

IsaHolm
0

Nä men gud vad konstigt :S

Här visar det inte heller att det ska vara hälsning. http://web.telia.com/~u85907774/dressyr/program/LC108.html

Tur att jag läste den här tråden!

fridak
0

jag tror på pippas förslag! X)

Serious
0

Skrev i en annan tråd om de nya LC programen om att man tagit bort halten. Jag tror det är en bra sak för den här nivån.

fridak
0

bra ögonkontakt med domaren kanske räcker? och en nickning i bara farten;)

IsaHolm
0

#9 Programmet har ju ändå 6 sek. halt och avbrott till skritt på serpentinerna i programmet. Då ska man väl klara av halt -hälsning :P

Kitty41
0

men finns det ingen halt är det ju ingen hälsning, så är det i vissa program, t ex debutant fälttävlans programmet

Loa-bg
0

Har inte kollat in nya LC:2, men ska börja plugga in det nu eftersom jag ska ut och tävla på Stormen när hans papper är klara. Min syrra sa att programmet är helt nytt och berättade lite vad som ingick i det, låter mkt bättre!

I deb. fälttävlan finns det ingen hälsning, (vet inte hur det är med lätt fälttvälan!?). Synd om de tagit bort hälsningen… Den ska ju vara där tycker jag, man ska ju visa respekt när man bli presenterad tycker jag.

jn84
0

Tycker också det känns bra att hälsa! Då säger man ju liksom hej till den som ska sitta och råstirra på en de närmsta minuterna.

Skumt!

Serious
0

Upprepar lite vad jag skrev i den andra tråden, de här programen, LC är ju gjorda för unghästar eller orutinerade ryttare och halten anses alltså vara ett för svårt moment. För det är ändå ett rättså avancerat moment för en ung och grön häst göra halt precis i början utav programet på en rak linje i mitten utav banan…

Har man inte svårt med det momentet kanske man startar för lätta klasser ;) 

#13 Tror det inte är halt i lätt klass heller.

fridak
0

men det var en halt i mitten av programmet ungefär väl?

Serious
0

#16 Det finns halter i själva programen sedan, ja. Men att lägga halt direkt i början på programet, på en mittlinje är en högre svårighetsgrad än att ha de på serpentinbågar och vid spåret en bit in i programet. Absolut om det är en orutinerad och ung häst du rider, vilket de här programen ju främst är tänka för.

LinaN
0

tycker de nya programmen är rena grekiskan ändå….. :S

man ska nog var ainne i "programsvängen" för o begripa det ^^ är ca 3 år sedan jag startade en klubbdressyr LC eller vad det nu kan ha vart för klass ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Marija
0

Jag ska tävla LC:1 på måndag. Ska be ridläraren om ett program på fredag.

Var ett tag sedan jag red det sist, men kommer klart och tydligt ihåg att det var halt sedan hälsning, dock var det nog ett äldre program.

Annars hade ju #5 en bra lösning.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Kitty41
0

#19: Ja, L:C1 hade förut en halt och hälsning i början av programmet, dock pratar vi om det nya programmet. Har inte ridskolorna informerat om annat så brukar det vara de nyaste programmen man rider :)

Zadeira
0

Jag läste också att i de nya programmen är halten/hälsningen borttagen..

Men, inget jag behöver bekymra mig över. Har aldrig tävlat och kommer nog aldrig göra det..

Marija
0

#20 Jo jag vet att ni syftar på det nya programmet.

Jag ber ridläraren om ett program för att slippa göra fel :P

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

nannan
0

Jag tycker att det är toppenbra att skippa halten, just eftersom LC är i utbildningssyfte, och ofta hästarnas första kontakt med en dressyrtävling. Lite tufft att behöva göra halt på rakt spår det första de gör…

Mycket bra initiativ! Däremot är jag osäker på om det är i alla LC som hälsningen är borttagen, har inte orkat forska om det här, för man kan tänka sig att just i LC:1 kan den vara borta, och kanske LC:2 men att man kan ha den med i LC:3 Det tycker jag ahde vart toppen, då man får mer olika att välja på och lite träning innan man går upp på nästa nivå.

Ett ekipage som kommer ut och stressar i halten fortsätter stressa en bra bit in i programmet vilket drar ner poängen. Och en tävlingsinriktad ryttare som får dåliga poäng kommer inte alltid ut på banan igen, och där igenom förlorar vi många hästar på dressyrbanorna..

Serious
0

#23 Har jag förstått det rätt tror jag man inte har kvar LC:3 i år, utan bara LC:1 och LC:2 och halt ingår inte i någon utav dem.

Kitty41
0

#23: Som jag har sett det så är det erfarna ponnyer som går med osäkra ryttare, och man måste ju kunna få stopp på sin häst ^^ (jag vet mycket väl att det finns fler halter), och jag tycket bara att det är skönt med en halt i början så att man kan "pusta ut". Och det är lättare att få mer poäng då, tycker jag.

nannan
0

#24, Oj, då har jag missat något. Har i och för sig inte forskat så mycket. ;)

#25 Det är lika mycket åt andra hållet, erfarna ryttare och gröna hästar. :)

Kitty41
0

#26: jo, kanske det ^^ men jag tror att majoriteten överväger mot att ryttaren är mer osäker på halter än vad hästen är

LovisaJacobsson
0

Gillar inte alls det nya programmet!

[myslaa]
0

va har dem ändrat pogramen :O   jag som ska tävla  snart i dressyr LC:1   o jag kan redan alla pigram:O elr LC:1  Lc:2 oc blåbär! nu måste man ju lära om sig:/ oh llle vera som inte är duktig på sådana vägaR^^

Kitty41
0

hästen blir till det man gör den ;) tryck bara ut i hörnen, bra hörnpasseringar och jämt tempo så ska det nog gå bra!

nannan
0

#29 Det är väl ändå inte hästen som ska vara duktig på ridvägarna? Du som ryttare måste ju visa hästen vägen och planera! Hästen kan inte ett helt program utantill, den kan känna igen delar om den tävlar mycket, en häst som är ute ofta vet vad som väntar och tänder till lite extra, men i övrigt, lc-lb program är ganska intetsägande..

Det är nog mer ditt självförtroende, inte hästens. Se till att du kan programmet ordentligt, visualisera dig att du rider det och förbered hästen genom att tänka steget före hela tiden. :)