Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 415 ggr
Hermansson
0

Bete och foder

Hejhej! :)

Det blir antagligen en sommarhäst för mig :))

Det är ett varmblodssto på ungefär 10 år.

Har inte provridit henne än, men det sägs att hon är mkt pigg och sådant.

Jag kommer att ha henne på bete, och kommer att rida varje dag på henne.

Lite olika hur jag kommer att rida henne, men för det mesta är det nog skogsridning.

Har ingen aning vad jag ska ge henne för foder o mineraler och sådant!

Behöver all hjälp jag kan få! :)

Mandysan
0

Det bästa är om du frågar ägarna vad hon ska ha. Det är lite svårt för oss och veta med tanke på att vi inte vet vad hon får nu och hur hon ser ut..:)

Lycka Till!!

gejsa
0

Är betet bra så behöver hon ev inte något mer än kanske lite betfor för att få ner mineralerna med. Är hästen svårfödd så kanske du måste lägga i något mer. Lite svårt att säga när man inte har sett betet eller hästen. Fråga ägaren tycker nog jag också.

jeanette
0

Oftast räcker gräs. Mineraler är ofta överflödigt då hästar går på bete.

Linda
0

Det beror på vad det är för vall din häst ska gå på.

Odlad vall som är nygödslad samt vilad natur mark är ofta mineraler överflödiga eftersom det redan finns i mark och gräs men mark som är gammal och är det var länge sedan man sådde i eller gödslade är det tvunget med extra mineraler.

Själva ger vi en näve blå pellets mineraler till varje häst som rids och går på bete.

Kraftfoder är ofta dumt o0ch onödigt om man inte har en ovanligt svårfödd eller en häst som tävlas/rids hårt i ex verksamht.

-Lätt att ge foder relaterade sjukdommar med för mkt proteiner på sommaren.

-Lycka till med foder hästen!

lisette
0

mina hästar har en mineralbalja och en saltsten. stenen har de inte varit på än, men baljan har de ätit rejält av…