Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2971 ggr
tessa
0

BYTE hö--> ensilage!

Hej!

Vi har denna säsong gett våra hästar ett hö med usla värden: 84% TS, 7 MJ och 9 smrp. Detta håller på att ta slut och stallägaren har därför köpt in storbal med ensilage. Hon trodde att ts-halten låg på 60 %, ingen analys. Taget tidigt, sägs vara "starkt".

Så jag undrar:

* Hur vänjer vi hästarna vid detta "drastiska" grovfoderbyte på bästa sätt, så att man gör det så skonsamt som möjligt?? Vi har tyvärr haft en del kraftfoderbyten under vintern, så hästarnas kroppar har nog blivit lite påfrestade. Magarna har dock fungerat bra.

Jag har en ridtravare som är väldigt tunn och uppenbarligen svårfödd. I detta fallet gynnas hon förhoppningsvis av ensilaget medan arabgossen min som rids sporadiskt, är väldigt lättfödd och lite smårund. Båda får groov 125 som kraftfoder. Bör jag ta bort kraften till arabkillen för att se hur han står sig på ensilaget, eller hur bör jag göra, minska kraften?? I sådana fall bör jag ju tillsätta mineraler, vilket är svårt att dosera och välja sort på, då jag saknar analys på ensilaget

Råd mig gärna! Jag har aldrig tidigare fodrat med ensilage. Däremot med "hösilage" (torrare) men detta är blötare och mer "gräsaktigt". Har ingen halm att tillgå.

Mvh Tessan

Believer
0

Byt under en längre period, dvs. blanda.

AnnaLundin
0

Låt det ta 2-3 veckor att byta från höet till hösilaget så blir det nog inga större problem.

Ellsa
0

Du måste tänka på att ensilage inte håller sig fräscht lika länge som vanligt hö och att om man ska ha en hel bal ute klarar det sig bara några dygn.

Peppe
0

när Peppe började hosta mitt i vintern för 2 år sedan så fick vi köpa hösilage med så låg TS lite akut. självklart vägrade Peppe äta silaget, så vi hade inget annat val än att plocka bort allt hö och bara ge silage för att tvinga honom att äta det. blev ett mycket snabbt byte men det klarade han bra, visade ingenting. vadå stålmage =)

hästar måste alltså inte bli dåliga i magen av byten, men man ska ju givetvis inte byta på detta sättet om man kan undvika det. blanda på så går det nog fint =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#4# Nej, hästar behöver inte alltid bli dåliga men varför chansa om man inte behöver? Det värsta är bytet från torrt hö till blött. Det är lättare för en hästmage att göra tvärtom.

Peppe
0

#5 nej jag skrev ju att man inte bör göra så om man kan undvika. men ibland har man inget val =)

gejsa
0

Ja, det skrev jag med. Jag läste sista stycket att du skrev att hästar inte alltid behövde bli dåliga. Då svarade jag visst att dom inte alltid blir det osv. Ja, du kan väl läsa vad jag skrev.

Peppe
0

ja, och du kan ju läsa du också =) sikken tur. (näst sista raden i #4…) Flört

Denna kommentar har tagits bort.
fridak
0

gejsa - det lät i #5 som att du missade peppes "men man ska ju givetvis inte byta på detta sättet om man kan undvika det."

fridak
0

#11 alla är på olika humör och det en skriver uppfattas ibland(många ggr) helt annorlunda av en läsare

thilda-
0

Blanda det nya höet med det gamla.. så gör då jag =)

fridak
0

#15 din sista mening hade iaf peppe med i sitt första inlägg:)

tessa
0

Snälla rara, tjaffsa inte…  Fokus!! =)

Tyvärr är jag inte säker på att vi har hö i 2-3 veckor till men jag vill heller inte skynda och störa deras stackars magar mer än nödvändigt… Till en början kommer de att få hö i hagen, och hö+ensilage inne. Hur mycket kan jag ge nu i början?? Jag ger pållarna foderjäst också, hjälper det till tror ni? eller gör nytta, kanske jag ska fråga?

Tycker ni att jag ska ändra kraften något? I första hand när det gäller grabben. Yrla behöver allt hon kan få… fast det får ju inte bli för kraftigt förstås..

gejsa
0

Tycker inte heller det är lönt att skriva mer svar. Hur man än vänder sig så är arslet bak ändå. På oss alla.

tezzie
0

#0 Blanda under några veckor så kommer det gå bra. Bättre att göra så än att chansa. Hur många hästar är det på en storbal? Det börjar ju bli så varmt ute nu på dagarna (tack och lov)! Jag skulle dra ner kraften (halvera kanske) på araben och ge honom extra efter ett ridpass istället. Hetsäter gör de ju i början av ensilaget men det brukar ge sig =)

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Du vet inte alls vad det innehåller hösilaget för är det 60% i ts-halt så är det hösilage inte ensilage. :)

Är det höga värden i det så sänk kraften som tezzie säger.

tessa
0

#23: Det är 6-7 hästar.. Bonden tippade på att balen håller sig ungefär en vecka, med det väder vi har nu. Ska försöka blanda så länge det går.. Enda nackdelen med det, är ju att mindre tas från balen som nu har öppnats. Kan man känna på lukt och se när ensilaget börjar bli dåligt?

Om en häst får t.ex 7 kg hö i boxen, hur mycket ensilage ger man då på ett ungefär? Hö: 84 % TS, ensilage ca 60 % ts. 

Är det av ensilage hästar gärna blir lite lösa i magen av?

gejsa
0

Om du ger 7 kg av 84 % så blir det 6 kg helt torrt hö och har du 60% i tshalt och ger 7 kg så blir det 4,2 helt torrt hö.

gejsa
0

Ja, du kan känna på lukten och se på det och känna värme osv. Du märker om det blir dåligt det lovar jag dig. :)

Ensilage är ju ännu blötare och har man känsliga hästar så får dom ofta diarré av så blött att äta i början och en del tål det inte alls.

Eftersom det är 60 % i ts-halt så är det ju inte så där jättestor skillnad. Så för min del skulle jag bara ta det på en vecka. Är dom bra i magen alla hästarna så fungerar det nog. Ge några kg första dagen så ökar du på tills du ger 50/50 i ett par dagar för att sedan öka ännu mer och snart är du upp i bara hösilagegivan.

tessa
0

#26: hmm… så om jag vill ge 7 kg "mitt hö" och ge motsvarande mängd ensilage - hur många ensilage blir det då? *kass på matte*

Var går gränsen för hösilage - ensilage i ts?

hmm kanske är det lägre ts-halt än 60 med tanke på att det var väldigt blött och grönt? Har själv ingen erfarenhet så har inget att jämföra med. Mer än förra stallets hösilage som var mer likt hö, än vad detta ensilaget är… som är blötare, luktar starkare och är grönare. Det andra var mer gult och mindre fuktigt.

Några kg nu i början är alltså ok… jag ville inte ge mer än en hink =)

gejsa
0

Om du ger 11,5 kg av hösilaget så blir det nästan 7 kg helt torrt hö. Man räknar 11,5 x 60% då får du 6,9.

Gränsen varierar beroende vem som svarar. Men jag säger ca 45-50 i ts är hösilage allt under är ensilage. Men som sagt det är olika.

gejsa
0

I min bok som jag tittar i så rekomenderas det inte lägre ts än 40 åt hästar.

tessa
0

Tack, kanske dax att jag lär mig räkna lite själv… ;)

Fast vad menar du med helt torrt hö, torrare än mitt 84 procentiga? För då blir det ju för mycket ensilage.. Kanske 10 kg ensilage är lagom att ge tösa i boxen kväll/morgon och typ 7 kg till arabgossen? vad tror du om honom, han är ju både lättfödd och lite trind - ska jag ta bort kraften helt eller minska den? Måste ju tillsätta mineraler vilket som, men hur tusan vet man vilka mineraler man ska ge, utan analys? Surt, men ingen idé att göra analys nu. 

hmm undra om detta hö klassas ensilage eller hösilage. Spelar kanske mindre roll men ändå intressant..

tessa
0

#30: jag har också läst det… men då måste det ju vara riktigt blött!

tessa
0

Ensilaget är ju bra mkt grönare (och antagligen blötare) än detta på bilden

men som sagt - kanske inget att hänga upp sig på =)

tezzie
0

#25 Ja, du ser på ensilaget och känner på lukten om det är dåligt precis som gejsa skrev. Och är det 6-7 hästar så går nog balen åt fortare än på en vecka =)

#31 Jag skulle minska ganska mycket på kraften, men ändå fortsätta ge lite, det kanske räcker med lite krubbskrammel tillsammans med mineralerna. Sen skulle jag hellre ge lite mera efter ett ridpass.

*** Kärleken övervinner allt ***

tessa
0

#34: jamen det är ju bra att balen går åt snabbare än den hinner bli dålig.. en vecka var ju uppskattning för ungefärlig "hållbarhet" =)

Är det vanligt att lättfödda hästar klarar sig bra på ensilage? - är det överlag kraftigare än hö? Nu är ju ALLT hö/ensilgae kraftigare än vårt usla hö men eftersom ensilaget tas och togs tidigt så borde det vara rimligt att det är relativt näringsrikt.. eller?! 

Ska nog minska arabens kraftgiva till iaf hälften, kanske mer.. Han dör inte av mindre foder och då kan det kanske vara bra att åtminstone under en tid se hur det faller ut med ensilaget..

gejsa
0

Mitt hösilage som är på ca 70-75 i ts-halt ser lika grönt ut som torrt hö. Det där som du länkade till såg väldigt brunt ut. Har aldrig haft så brunt hösilage någonsin. :) Så färgen kan du inte gå efter.

Har du inte köpt häftet som jag rekomenderar? Där står ju mycket läsnyttigt.

Till araben kan du inte ge 7 kg av det blöta. Det blir för lite. Som du ser på artkeln så äter dom upp det fortare än torrt hö. Och då har han inget att göra på natten. Tar du även bort kraftfodret så blir det ju bra mycket mindre i mat. Ge hellre mer hösilage och knappt inget kraft. Mina hästar får bara 1 dl musli till vårt fina hö/hösilage denna vinter. Och är ändå tjocka. Gobban får ca 5 dl groov 125 och lite betfor också plus 3 dl musli. Det är vitsen med bra värden i höet. :)

tessa
0

Ok, tänkte om det gröna berodde på "blötheten"… det hösilage vi gav i förra stallet, var lika gult som höet, vi kunde ge..

p

Pållarna får hö (senare ensilage när höet är slut) i hagen, morgon och middag… kommer in vid 19 (vid vettigt väder) - börjar bli senare nu och lär fortsätta då det blir ljusare så det hö/ensilage de får i boxen är under senkvällen/natten och morgon innan de går ut.. vid ca. 6.30.

Hittills har båda pållarna fått såpass mycket hö inne, att det alltid finns kvar lite, då de går ut på morgonen.. Men det vettigaste är kanske att minska kraften (Eneldo får ca 1.3 kg nu/dag) och brassa på med ensilaget.. Hur mycket tycker du att jag ska ge honom?

Är det någon risk med att låta tunna tösa ha fri tillgång till ensilage inne? Jag brukar ta in pållarna på eftermiddagen och låta de mumsa lite hö samt ge dom "mellis". Började med detta då Yrla började få proteintillskott och ville därför sprida ut givorna under dagen. Eneldo får mest då för "syns skull" eftersom hela hans tillvaro kretsar kring mat.. =)

tessa
0

Förresten.. nej jag har äånnu inte fått köpt någon foderbok.. =( men jobbar på det! ;)

Jag vet ju som sagt inte ensilagets värden men som sagt - det togs tidigt och ska enligt bonden vara bra. Han är även noga med hygienen.

gejsa
0

Ja, det är ju svårt att säga hur mycket du ska ge när man inte vet värdena. Och även om bonden säger att dom är bra så vill man nog se analysen innan man säger något eg. Jag har varit med om flera bönder som säger att det är bra så är värdena inte alls särskilt bra. Dom vet ju inte själva när dom inte har analys. Klart dom vill sälja sitt hösilage och säger att det är bra till alla som frågar. :)

Men pröva att ge fri tillgång om du har möjlighet. Det är ju det bästa alternativet. Och minst 10 till araben isf. Jag gav ju 15 kg till Gobban när han fick ett bra hösilage på 65 i tshalt en vinter. Men Sorro kunde ju peta i sig 18 kg torrt hö på ett dygn förra vintern. Så det där är ju så olika.

tessa
0

Jo jag känner till det där… =) Dessutom är det ju skillnad att fodra kor med det, och hästar…

Ok så 10 kg ensilage till pysen inne och sedan fodring ute i hagen.. så du menar?

KallaMigMimmi
0

när vi hadde  väldigt blött ensilage så gick det väldigt fort när man började märka vilka hästar som inte tålde det. bla min häst fick kfraftiga diarreer. Vi hadde besök av veterinären flera gånger och fick upplysningar om alla möjliga saker. Det som fungerade bäst var kli och linfrön och som torkade upp och ränsade magen och då kunde han äta engelaget men vi valde att bytta tillbaks till höt igen.

Jag tycker inte att du ska sluta med kraftfodret eller dra ner på det något, då behöver du ju ge mer engelag och det hjälper ochså till att "torka upp" i magen spec om man har mysli.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

gejsa
0

#40# Jag menade allt som allt. Sedan hur du fördelar upp det har jag ingen aning om.

tessa
0

#42: Vad bra, tyckte annars att det lät som rätt mycket.. =)

Nu får hästarna ca 40 kg hö att dela på i hagen, fördelat på morgon och middag. Vet inte hur mycket ensilage som kommer att ges ute, ska fråga detta..

Stallägaren menade också att det kan vara så att man får ge mindre ensilage eftersom det är mer energirikt än höet, men det strider ju mot allt man läst?! I synnerhet när det innehåller mer vatten och äts upp snabbare än hö..pållarna måste ju ha något att tugga på, så att magarna hålls igång.. eller?

gejsa
0

Ja, du ska ge mer än vad du gav torrt hö.

Ledin
0

hon kanske menar att det e starkare för magen men visst du har rätt man ska ge mera i vikt för att ensilage innehåller vatten ju blötare ju mer ska dom få så du ger samma ts som ett tort hö ger. Försöker stallägaren snåla :P

tessa
0

#41: men förespråkar man inte att ge mkt grovfoder i första ahnd och sedan - om det behövs - komplettera med kraft? Pållen kanske klarar sig på bara ensilage, ellr menar du att det stjälpr magen?

#44: Så har jag ju alltid hört och läst =)

#45 haha jadu, missförstånd sker ju ofta så jag vet inte vad det handlar om,  svårt att snåla med ensilagebalar, som annars ändå blir dåliga om de inte går åt.. ;) men oavsett - det spelar mindre roll så länge jag ger och kan ge vad mina hästar behöver och mår bra av.. ;)

gejsa
0

#46# Självklart är det så, att du först och främst ska ge grovfoder och räcker inte det ska du komplettera med kraftfoder.

KallaMigMimmi
0

#46 nej det förstås, om pållen inte brukar äta något kraft annars så ska man kanske inte börja med det när man byter till engelag, då klarar den sig nog bra utan. (tror jag fattade din fråga?)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

jeanette
0

ALLT är ensilage. Det finns egentligen ingenting som heter Hösilage mer än i folkmun. Anledningen till att hästfolk säger just Hösilage är för att indikera att det är åt det torrare hållet. Hösilage är bara förtorkat ensilage. optimal ts halt åt häst ligger mellan 40-60 TS.