Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2189 ggr
Maja
0

Hagar

Har ni elstängsel? Eller ni kanske har trästaket? Hehe.. Berätta vad ni har och alla för- resp. nackdelar som ni kan komma på med det "materialet" ni har!! :P Tänkte kolla vad som är bäst.. ;)

Luthien89
0

Vi har pregnerade trästolpar och el-tråd från Hööks blå/vit, och i in och utgång har vi elacitska el-rep typ, är jättebra man behöver inte kasta iväg el-repet och hästen kan inte trassla in sig utan den hålls sträckt hela tiden.. 

Skulle aldrig velat ha trästaket runt hagen, det är massor av jobb med målande och att hålla det fint. Även om det är riktigt snyggt :)

På ridskolan där jag red inna, hade dem el-band som var ungefär 1 dm tjock, inget jag vill rekomendera heller, det tvinnade sig och var jättejobbigt att hålla sträckt och iordning..

Ja, det var väl det jag har i erfarenhet :P

lisette
0

jag har ekstolpar som jag fått gratis från sågverket som är min granne. vitt elrep på två höjder. fjädergrindar i öppningen (inga förmaningar tack, jag trivs bäst med dom).

vill göra en hage längs vägen med vitt staket, men gubben vill promt göra en damm där.. :S

Zigge-3
0

Jag har trästolpar med elband. På de gamla hagarna är det taggtråd med elstaket innanför.

elin
0

taggtråd? :O

/Elin

nallebjörn
0

ush snälla inte taggtråd… ja det är snart förbjudet att ha det så också. Tror det börjar gälla från 2007- nån som vet? har iaf hört att det ska bort helt till hästar. Inte ens med elstaket inanför är det lagligt.

Jag har elstaket. Tre trådar. Kanon!

Lyrik
0

Runt sommarhagarna (2 st, 5 hästar, vi skiftar hage då och då) har vi trästolp + eltråd.

Vet ej hur vinterhagen ser ut. Ska flytta till nytt stall efter sommaren. Ska åka dit och titta i em!Hemlis

lisette
0

#5 är det inte 2009?

gejsa
0

Om du visste vad många hästar det är som har skadat sig så dom har fått avliva pga taggtråd osv….

reddie
0

Fast nu hade hon ju elstaket innanför taggtråden så förhoppningsvis så kommer inte hästarna ut och fram till taggtråden.

Då min går på bete så har jag plaststolpar och elband. Det är enda alternativet för mig eftersom jag flyttar hagen allt eftersom de har ätit upp gräset och lägdorna omkring växer upp efter höskörden.

I stallet så har vi permanenta hagar med trästolpar och elband/eltråd.

gejsa
0

Förhoppningsvis??!!! Man kan ju inte stå där och hoppas att dom inte blir rädda och flyr genom stängslet heller. Bättre att vara på den säkra sidan och ta bort all taggtråd. Det kan ju hända saker med hästar som bara har eltråd också.

nallebjörn
0

risken att dom fastnar är kanske liten men om dom skulle komma emellan taggtråden och elstaketet på något vis är det ju en mardröm…. hästar klarar av att sätta sej i de mest knepiga situationer. MEN dom kan inte ta sej därifrån. Bort med taggtråden.

Ja det var kanske 2009…..  vet ej

gejsa
0

Det räcker om det bara är en procents risk att dom fastnar där tycker jag.

Sussi
0

Trästolpar med vanligt elband i tre varv, på vissa fyra. På vissa utbrytningsplatser är det förstärkt med ståltråd.

Lyrik
0

#7 Glömde.

Runt sommarhagarna har vi 3 trådar, mest pga Tummen (minishettis, 86 cm). Han dog tyvärr i våras, 27 år gammal, så nu har vi bara stora hästar där.

Har låtit alla trådar sitta kvar, ibland kommer det en b-ponny på "besök" några dagar.

Zigge-3
0

Har tagit reda på att du får ha taggtråd fram tills år 2009, om du har taggtråd utanför befintligt staket i el, får du ha taggtråden kvar. De kan ej komma åt den eftersom de har 4 st trådar med el innanför taggtråden. Veterinären har sagt att staketet är väldigt bra konstruerat!!!!

lisette
0

var det bara hästar det gällde med taggtråden?

Zigge-3
0

Vet ej när det är förbud till t ex kossor mm. Det stod i Hästfocus!

hjullan
0

taggtråd är inte bara dåligt för hästar, har en kompis som körde rätt in i taggtråd med minicross. det va fett med el i också o hon fastna o låg där med el i sig. rolig syn, men inte så kul för henne kanske :D hon va skapligt lack när hon kom loss.

lisette
0

jag travade i skogen häromdan. fick en bild framför mig… tänk om ngn dum jävel spänner upp snubbeltråd. fyfan… eller "värre" i halshöjd på en…

hjullan
0

aah eller sån där skitsmal sågtråd som är sylvass så huvudet bara trillar av.

eMis
0

Jag har elstängsel och trästaket.

nallebjörn
0

snubbeltråd? är det inte älgtråd? det brukade vi riva ner när vi red i skogen. Är jättefarligt

lisette
0

#20 precis det jag menar…  det finns folk som satt upp det i verkligheten. tror det var en mopedist som råkade ut för det…

#22 snubbeltråd är det man ser i alla kallebojsar filmer där hästarna ramlar omkull. har ni sånt i skogen hos er? fy fanken…

Anna Johansson
0

Har 5 elband och trä stolpar.

Sungria
0

#19 tittade du på morden i midsomer i tisdags eller? O_o

E_hjo
0

#25 haha man kan ju tro de iaf!  Flört

Believer
0

men även fast man har 4 eltrådar innanför taggtråden så kan ändå en häst få panik och bryta igenom eltrådarna, och ja då sitter dom där i taggtråden sen. =/

hjullan
0

vad är poängen med att ha taggtråden bakom eltråden? den finns ju där för att hästar inte ska smita, om man tycker att det är tillräckligt säkert med eltråd med fyra trådar, så varför ha taggtråd bakom?

Believer
0

precis hihi

hjullan
0

håller du me mig nu malin ? svikare som bergis dissa oss för nån annan. :(

Believer
0

meeeeeeeeeen. ni måste ju lära er o lita på mig =P

hjullan
0

jaja, jag tror väl dig då.om du kommer o kollar på beck idag.

lisette
0

#25,26 hehe nä faktiskt inte. men det finns idioter som gör sånt här! *ryser*

larry
0

Vi har vanlig strömtråd , men har faktiskt aldrig strömmen på,under alla år som jag haft hästen i samma stall ( 7år ) så har dom faktiskt aldrig gått ut, och vi har haft en stor omsättning på olika inhysningar.