hovskägg
hovskägget finns där av en anledning tycker jag. tycker det är väldigt fint med hovskägg faktiskt.
idag fick jag tillsägelse att jag skulle klippa av calippos hovskägg. "annars gör jag det" hotade hon… hon tyckte calle skulle se ut som en riktig ridhäst…
men visst sjutton skyddar hovskägget? mot sol, vatten osv…
klipper ni eller låter ni skägget vara kvar?
jag har klippt en gång, men det va så slitet o brunstigt så det skydda inte ens. samlade bara skit o gick inte o göra rent ordentligt. nu har det vuxit ut nytt o fint hovskägg :D

Jag låter det vara utan tvekan!
Varför ska man klippa det, ser ju bara fult ut, enligt mig iaf.
Fånigt att det ska vara klippt.

Jag har aldrig klippt hovskägget och kommer nog aldrig att göra det heller. Som sagt, det sitter där av någon anledning.

men vad är anledningen då?
har alltid fått höra att det skyddar mot muggen…
nu säger hon att det är skitsnack…
muggen kommer från bakterier i marken… hmm?

Hon har rätt i det att det är bakterier i marken plus när det är fuktigt jämt. Men hovskägget sitter ju där av någon anledning som någon skrev.

för att skydda tycker jag… men jag har kanske fel.

Jag tror att det sitter där för att skinnet är extra tunnt under "skägget". Klipper du ned det så skyddas det ömtåliga skinnet inte utav någonting. Detta fick jag höra i 12års åldern och tror på detta. Jag skulle aldrig klippa det på mina hästar i alla fall.
Hovskägget ska vara kvar!
/Elin
Vem är "hon" om man får fråga, är Calippo inte din häst? Klurigt när man tycker olika 
Jag låter det vara.
På höst/vår (leriga perioden!) brukar jag korta av det lite för att inte pållen ska få så mkt lera i sitt långa hovskägg (kbltravare).
När han får mugg (när det är torrt ute, aldrig lerigt!) brukar jag få raka rent i karleden + hovskägg för att få bukt med muggen, enligt veterinär. Nu var det ett tag sedan han hade mugg, peppar, peppar…

det är hon som äger hagarna aom mina går i nu på sommaren tessa…
Japp får ha sitt kvar, eftersom han lätt frå mugg m.m. Men Schess hovskägg klipper jag, han har i princip inget hovskägg ändå..

Som du redan vet lisette, eftersom vi har pratat om det på jobbet, så klipper jag inte hovskägget på mina hästar… :)
oj oj oj, klipper absolut inte det på mina shetlandsponnyer. Det är förbjudet….. vet dock att man gör detta på tävlingshästar. Helrt onödigt tycker iaf jag.

Klipper Bus hovskägg ibland för att lättare kunna hålla rent. Hon har inte så mkt iaf. Men det är tabu att klippa hästar som ska ha mkt hovskägg, förstå hur det skulle se ut m tex en shire utan hovskägg…haha…
jag har aldrig klippt hovskägget och kommer nog aldrig göra det.det är ju jätte fint när hästar kommer med jätte mycket skägg där.

skönt att se att det inte bara är jag som tycker det är fint med hovskägget kvar… :D