Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 737 ggr
Zabbio
0

''alternativa'' dressyrer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många här rider alternativa dressyrer (vet inte vad jag kan ge för samlingsnamn)? Jag menar då Akademiskt, Barock, Centrerad ridning m.m… Ridsätt som är som ''vanlig'' dressyr; harva runt på ridbanan/fältet och göra massa stärkande rörelser. Till skillnad från t.ex. hoppning eller trail där man jobbar med olika synliga hinder.. Är det någon som förstår vad jag försöker säga? O_o

Iaf, berätta om hur du rider, hur långt du och din häst har kommit osv:P

Jag har en varmblodstravare på 6 år, aldrig startad, som nu rids in akademiskt. (eller typ 75% akademiskt, 25% centrerat eller så). Han har blivit sutten på 3 gånger av min instruktör och kan starta, stanna, öka och minska volten med sitshjälper utan att protestera för mycket. x) Verkar som om han slutade kicka mot skänkeln förra passet. x) 

Jag längtar efter att kunna rida honom själv! Men jag ska lära mig lite mer först, och han ska vänja sig vid en ryttare igen.

Historien bakom honom är att vi var tvugna att hitta sällskap snabbt efter att en annan säljare drog sig ur i sista minuten och vi inte hittade någon som ville låna ut en sällskapshäst. Så vi tittade efter billiga hästar, tänkte nog mest nåt 27årigt gammalt ''ök'' som kunde få leva klart sitt liv med kompisar och gröna ängar medans vi letade efter en mer lämplig ridhäst till mig. Så hittade vi lilla Crow för 5000kr. Det var inte kärlek vid första ögonkastet, han kändes så stressad så jag var inte säker på om jag skulle klara av honom. Han var skodd på ett ben och hade långa hovar. Men han såg snäll ut, hade fin kroppsbyggnad och vi var ju lite desperata. x) Efter att ha varit hos oss i tre dagar var han tillräckligt avslappnad för att packas in i en pressenning, så jag hade inte bhövt oroa mig för stresset.

Jag försökte rida in honom själv (skulle ju ändå bara ha en skogsmulle häst.. >_> och jag har ju gått unghäst utbildning) men hade lite bråttom, ingen ridbana, och pga en otroligt dålig bomlös-sadel/pad och min egen oskicklighet gled jag runt och krossade handleden. Den kommer nog aldrig bli bra; ska snart prata med läkarna igen men det ser mörkt ut. Efter detta fick lillen vila med enbart lite miljöträning och promenader, för det är ungefär vad jag känner att jag är bra på. Sedan hörde jag att en instruktör i akademisdk ridkonst flyttat hit, hörde av mig, fick nån slags halvpraktik och på den vägen är det. :)

Jag älskar fortfarande min lilla Crow och ångrar ingenting, trots problemen under det år vi haft honom:P 

En bild på Crow med sadel. x)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Ingen? Någon ide om var jag kan hitta de jag är ute efter? x)

[slo]
0

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter… Hmm. Men jag tömkör en del, och jag följer inte den tyska/engelska skolan och tänker inte göra det sen när jag rider heller utan det blir nog mer åt akademiskt. Möjligvis reining om det funkar med pålla :)

Mariaairam
0

Förstår vad du menar! ^^ Men själv rider jag mest i skogen, på gärden, dressyrar lite och även lite (minimalt med) hoppning. Har även testat på körning, super kul! Rider kallblodstravare ;)  + att jag rider lektion 1 gång/vecka på ridskola via intividuellt val i skolan.. :)

Zabbio
0

Tack för svaren!^^

tja, dressyr är ju dressyr oavsett var man rider:P

Mariaairam
0

#4 Jo, precis.. :)