För lång?
Hej
Jag är 160 cm och rider en ponny på 134 cm. jag väger ca 40 kg. är jag för lång?
och jag ska bli ca 168-170 cm , kommer jag bli för lång då?
har tyvärr ingen bild på mig och min häst.. :/
tacksam för svar / jonna

Du är ju inte för tung för ponnyn, men om man är för lång för en ponny kan även en liten vikt bli svår att bära upp för en ponny pga att ryttaren har dålig balans pga sin längd. Förstår du?
Hur känner du när du rider ponnyn? Har du bra balans? Verkar den tycka att du är okej? Har du ingen bild, för två personer man samma längd och vikt kan se helt olika ut på samma häst.

Jag tycker inte att din längd borde vara några problem så länge du kan hålla balansen och ponnyn inte protesterar.
Men du bör satsa på en större häst om du kommer bli så lång som du förutspått.

om hästen inte dör och man tycker det är roligt soklart an ska rida då bry er inte om alla som sejer så mycket bry dej bara om dig skjelv om du och hästen.
Jag har ganska bra balans , och han verkar inte ha ont av det.
men skulle jag kunna rida han om jag blir 170 med samma balans? och inte väger mer än 60 kg?
/jonna
ingen som vet om jag blir för lång? :)
/jonna
Det finns en så kallad "tumregel" som säger att hästen inte ska vara mindre än 20 cm i mankhöjd än vad du är.

asså jag menar att om hästen tycker det är jätte kul att bli riden soklart man ska rida då.