Ny provridning, imon!
detta är allt jag vet
" Typ: Varmblod - Inriktning: Allround - Kön: Valack - Födelseår: 1997 Namn: Korven trevlig liten varmblodsvalack ca 152 cm. aldrig startad på travet. pigg och glad att rida. säljes till bra hem med hästkompisar."
När vi ringde så sa hon att han kunde galopp med, tror jag det va? Så vi chansar lite när vi åker och provrider imon.

haha Korven XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spännande hoppas de går bra :)
#1. Kan ju säga att han bara kallas korven, hade hade visst ett krångligt namn..
#2. Ja, men jag vågar inte hoppas något..

skulle du inte ha den där skimmeln??
#4. Det blev inget. hon sa att hon skulle ringa hur det än blev. Men det verkar som om ingen håller vad de lovat av de vi svarat på!

Lycka till :)

Hur gick det?
hur gick det? =) några bilder? (A)

undrar jag med…
Det gick super får hem Prinze Lord ( som jag döpt om han till, han har lord i slutet av sitt namn och prinze någonstans. Ni ska få höra hans riktiga namna när jag får se passet, och kan stava det ^^ ) på tisdag. Han taktar lite i traven men går rent med benen, skruvar varken eller slår emot. Han rusade lite när jag slulle fatta galopp, men hade annars en rund kort härlig galopp.
Men här kommer det hemska, stackars polle!! Ägaren hade ett russstuteri, på lösdrift gick hästarna. Härligt tänkte vi. Jag förväntade mig ett hyffsat ställe, med paddock iaf. Hagarna var jätteleriga och alla russen såg bra ut, men hon hade ett flertal travare, som va tunna och leriga. En hade ett sår på benet. När hon tog in Lord, så va han täckt av lera. ok, tänkte jag det krävs bara en ordentlig rykt. Jag fick inte rykta honom. Hon tog en piggborste, och borstade lite där sadeln skulle ligga. hon tog inte man, tog inte och borstade honom, eller kollade hovarna. Som föresten måste få en träff med dr. hovis. Men det va inte så farligt. han kmr snart igen så då får han ta honom med. Hon slängde bara på en sadel, som hon trodde va hans. Hittade ett träns och slängde på honom och gav oss kommentaren:
- Ser det bra ut, ni som kan? Jag fick inte leda ut honom. Hon höll honom medans jag satt upp, sa att jag kunde rida på den ängern breve, men fick akta för det gick en avdelningsträd mellan stolparna. Sedan försvann hon in i stallet. Hon kom ut 1-2 ggr när jag red och va inte ett dugg intresserad. Han va lite tittig, men lyssnade otroligt bra! Han flyttade t.om sidvärtes. Vi kunde faktiskt göra en liten skänkelvikning. Ja, kanske fanns det hopp för båda oss. Hon kom ut fråga mamma hur länge jag ridit, mamma förklara som det va och fick denna kommentaren tillbaka:
- Ja, så mycket har han nog aldrig tuggat på bettet! Sedan gick hon in igen! Jag fick order av mamma att trava på grusvägen så hon fick se hur han gick med benen i traven där. Och där gick han genast mycket bättre. Så jag vågade t.om en galopp. jag red ner en bit, så jag fick testa i uppförsbacke. Det gick bra förutom att han rusa in i den. Men det är något att arbeta vidare på. Det enda vi får med är en grimma, knappt det! aja, vi letade förbrilt efter ett bett vi mätte det jag red på. och hittade ett. träns har jag, och sadlar finns det lite här och var i stallet.
Det är allt som hände, och snart får jag hem Lord! Han ser inte alls glad ut där. Om man kollar på kortet med, det ser ungefär lika dant ut nu. Men han har hull iaf. Han är en lite tjockis^^,
Men vilket arbete som väntar. Jag måste rykta honom, reda ut man och svans, klippa man och svans! I helgen ska jag trätta hans svans. Och när det blir varmare, ska hela han bada! Har tyvärr inga bilder från idag, men ska ta bilder på han när han kommer hem. För och efter bilder.

ingen vet. besiktning? Ni skriver väl kontrakt?
men jösses villket ställe :o söt pålle:)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#11. Jag ska ha han på prov först ;) Så får vi se hur det blir med köp sedan, (;
#12. Ja, stället. huh! Men hästen va verkligen super söt, och verkade snäll att sköta! :)

Så söt han var! All lycka till med din nya häst!
#14. Tack så mycket! :)

jag skulle råda dig att ta vetbes innan du tar hem honom!!! skulle det visa sig senare nåt på vetbes så kan de säg att det har hänt under tiden du har haft honom… Känner en som d gick lite illa för…de gjorde ingen vetbes. och tränade upp hästen men tyckte inte den gick säkrskilt bra så de tog ut vet eller massör eller vad det var o då visade det sig att häsen hade en krosskada ngnstans och då ville inte dem ha honom lpå foder längre utan skickade hem honom men ägarna sa då att han aldrig varit skadad hos dem, men eftersom skadan antagligen var gammal så.. men dem jag känner blev stämda! Sedan vet jag inte riktgit hur allt belv men tror d ordnade upp sig till slut..
Men tror du att det behövs? Mamma klämde och kände idag och hon tyckte det kändes bra.
Jag ska ju bara ha han på prov just nu. Vid ev. köp ska han veterinär besiktigas!

jag gjorde mitt innan.. tycker det känns bäst så. Så viktigt och nödvändigt tycker jag allt det är!

tycker man att ägaren verkar vettig, trevlig och mån om sin häst så kanske det inte behövs. Men verkar något skumt så skulle en vet.besiktning vara bra.
Jag har häst på foder som inte vetbesiktades, men han hade mest gått i hage och kontakten verkade bra med ägaren. Men det hade kanske varit bra med en iaf.

av det du beskriver om ägaren så skulle jag definitivt göra en besiktning! innan provtiden alltså! annars kan det gå som #16 skrev
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag håller definitivt med peppe. din mamma hittar inte saker som en veterinär skulle göra.
Jag tycker allt beror på förhållandena faktiskt… Jag köpte båda mina unghästar utan veterinärbesikning. När jag köpte Herkules så kikade jag igenom honom själv, han var fräsch, och jag tyckte det räckte. Det var ett trevligt hem han kom ifrån och hade inte gjort ett skit innan han kom till mig. Så för min del spelade det ingen roll.
PimPim tittade vi bara på i boxen, håvade in i transporten och åkte hem. Men dom är ju unghästar och hade aldrig gjort ngnting överhuvudtaget innan dom kom till mig.
Dom går nu regelbundet och vi har inte stött på några komplikationer. Veterinärena och hovslagare har kikat lite när dom varit här o vaccinerat resp verkat hovar, och jag har bara blivit överöst med beröm och positiva kommentarer, jag har tydligen lyckats få tag på väääldigt fina hästar, både exteriört och lynnesmässigt :)
Men i ditt fall vet jag inte, hur gammal var hästen, vad har den gjort innan, osv osv ?
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#22. Som sagt står det att den är född 97. Så den är 11år. Den har varit hos fodervärd i jul? tror jag hon sa ich blivit i riden. Blev riden förra veckan då hon hade en praktikant hos sig som red honom. Mamma kikade igenom honom, som sagt och verkade inte något fel. Lite tjock bara ^^
Okej :) Göra det du tycker känns bäst! vet. besiktning eller ej, det är bara du som bestämmer det! :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#24. Ja, vi får be stallägaren titta på honom om hon vill ^^,