Salva mot eksem...
Någon som provat Fyra Ess hästsalva med tjära i på eksemhäst? Fick rådet av grannen, som har islandshästar, att använda tjära på hästen, istället för alla dessa dyra eksemsalvor som finns att köpa. Tänkte att visst, det är väl värt att pröva. Gick till vår lokala hästaffär, men där var tjäran slut och skulle komma in först i nästa vecka. Kom på att jag hade en sådan där Fyra Ess hästsalva hemma och att den innehåller tjära, och tänkte att, tja, det är ju värt ett försök i alla fall. Och vilken skillnad!! Smörjer henne en gång i veckan och hon har slutat klia sig helt. Både man och svans har börjat växa ut igen och det är helt otroligt skönt! Dessutom smörjer salvan, så huden blir mjuk och inte så där hård som den kan vara när de har eksem.
Någon som provat och fått ett lyckat resultat, eller är det bara en lyckoträff för min del?

Jag använder också den, fast som flug och knottmedel =)

Om det räcker med denna salva en gång i veckan så kan inte din häst ha eksem. För eksemhästar måste man smörja två ggr per dag på. Och det medlet räcker inte.

jag använde oxå det medlet mot knott och flugor, speciellt på skapet och runt ögonen där man inte ska spruta starka insektsmedel.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#2 Hm, och vad skulle det vara då då? Har bara smörjt en gång i veckan och hon går i en skogshage och innan jag började smörja, så kliade hon sig hysteriskt och blödde och hade "elefanthud" på både svans och man. Nu kliar hon sig inte längre och både manen och svansen har börjat växa ut, så hon har stubb. Eksem har hon helt klart, men alla hästar är väl olika och svarar på olika behandling misstänker jag?!

Förvisso! Men att inte behöva smörja en eksemhäst mer än en gång i veckan gör att jag inte tror att det är eksem ändå.
Varför har du inget täcke till henne? Har också en eksemhäst,smörjer och håller på,men hon har både man och svans kvar,hon får sår som blöder,förtjockad hud osv. Täcket hjälper jättemycket mot sol och insekter.