Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 936 ggr
Zizou_
0

Heej:D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad ska man göra när en häst bara skenar ? och fjantar sig vi använder ett skarpare bätt på henne men inget värkar funkaFundersam skulle vara shycht med svar!!  mvh /Zizou_

Struten
0

små förhållningar borde väll funka sitt ner tungt och var lugn..sen har ja hört att man ska driva på hästen så att de är du som bestämmer tempot eller nå sånt sen ta ner den till lagom tempo eller nå sånt..är inte så bra på sånt nån annan kan säkert ge nå bättre förklaringar och förslag:)

själv vet ja typ va man ska gö när dom drar iväg men glömmer bort de då dom gör de och sitter o spännwe mig typ reser mig upp lite i stigbyglarna och blir hård i handen vilket man inte ska bliFundersam men de är svårt när man blir lite stressad att komma på va man ska gö men försöker själv att tänka på att inte stelna till om dom drar iväg men de är inte allt så lätt :|.. lyckatil me din häst:)

Zizou_
0

mjoo men nu är det så att jag är en sån där barbacka tjej, fast även om hon drar i väg så ramlar ja inte av och det går inte o driva på henne för då bockar hon stegrar och sånt:/ men jag sitter kvar i af:) hehe ja tack så mycket:)

CBA
0

Jobba med lydnaden från marken med hästen och förankra ledarskapet ordentligt först innan du ber om något från ryggen.

När lydnaden och ledarskapet fungerar från market så för man över det uppsutten på hästen. Man kan inte be om att saker ska fungera från hästryggen om det inte är ordentligt förankrat från marken först.

Backa bandet några steg och gör om grundarbetet…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sverigesurfaren
0

Kommer mig att tänka på min första häst jag hade. En skimmel som hette Sherry. Hon var fruktansvärt rädd för mopeder och motorcyklar.

En dag när jag var ute och red henne kom det en motorcykel a la modell äldre med sidovagn. Den dånade i hela byn och förde ett fruktansvärt oväsen. Sherry la öronen bakåt och hennes ögon snodde runt i huvudet. Sedan bar det av. Som tur var låg det en stor äng alldeles bredvid så jag lyckades få henne på volten och där låg vi i säkert 20 varv i full galopp innan den eländiga bågen hade försvunnit ur hör- och synhåll.

Hade det varit på landsvägen hade det väl burit iväg ända till Kina!

Zizou_
0

mjoo .. kanske det!! aja tack fär att ni ger mig tips:D

Struten
0

kom på lite till ja fått lära mej när ja ridit ut med en tränare ja rider för ibland föe hästen ja red blir väldigt het när man rider me andra och sen på hemvägen…luta inte fram eller bak de kan varka drivande för om du lutar bak händer de offta att du skjuter fram benen och de är drivande om du tex försöker få hästen o skritta och den bara vill dra iväg i trav.. tar den bettet och drar iväg kan du höjja ena handen rakt upp medans du håller den andra handen helt still då måste den släppa taget om de..tänk åxå på att aldrig dra, armbågarna får aldrig gå bakom höftbenet för då drar du..när du gör förhållningar slå ihop lillfingrarna istället, svarar inte hästen så korta tyglarna för då är dom för långa de ksnke känns som att du drar när du gör så men de gör du inte du spärrar bara de för hästen och då är de den som drar inte du för sen ta ett djupt andetag skjut fram bröstkorgen utan att dra bak axlarna sitt tungt och låt bena bli långa upprepa de ett par ggr…och de där me o driva kanske känns fel men för att kunna göra halvhalter för att få den att lyssna och få den att jobba måste du våga drivaävenom de känns som att de går fort..alltså du måste våga driva för att kunna få den att jobba å lyssna ta sedan ner den till ett lugnare tempo..och som ja sa innan börja aldrig dra de blir en dragkamp som du aldrig kan vinna på råstyrka hästen är myckestarkkare..utan spän mage o rygg sitt ner och gör små förhållningarpressa armmarna intill kroppen och låt aldrig armbågen gå bakom höftbenet utan armarna ska ligga längs dina sidor..

nu kanske nån har åsikter om mina förslag men de är så ja har lärt mej..kan ta kritik om nån tycker de är fel men de brukar funka…har själv rätt svårt me de här då ja lätt spänner mej och åker upp ur sadeln vilket är nått ja tränar på men tar du de lungt och slappnar av ska de funka

Struten
0

om hon vill till att bocka och stegra höjj händerna rakt upp i luften och driv när du vet att hon ska göra nå sånt för när hon går me höjjt huvve så kan hon inte göra de..ni knaske tycker de är fel att göra så men då tappar dom typ balansen lite eller va de var och kan inte stegra eller bocka..har hört de nånstans vet inte var..men har somtur är aldrig behövt använda de sättet själv då ja har hafft tur och ridit snälla hästar:)

Zizou_
0

okej det låter bra Struten  ska ska försöka litenär jag kommer och ska rida henne nästa gång och det kan ju ha göra med åldern beteendet hon är ju bara fyra(A) hehe men ja satte mig bara upp och så hängde jag över ryggen ¨på henne kanske gjorde det 10 gånger sen va hon stup säker , så har kommit en bit på väg:) kram

Zizou_
0

och du vist kan man ha sånt där över huvudlaget för att dom inte ska kunna bocka ??

Struten
0

okej trodde hon var lite äldre då kanske de är bra att träna från marken som dom andra föreslog och ta de lite lungt kanske börja om från början lite och se till att hon får en bra grund :)

Struten
0

över huvudlagett?

kanske du borde kolla upp henne så hon inte har ont nånstans o kolla tänder

Struten
0

Zizou_ har du nån msn ?

Zizou_
0

jaa det har jag: gozizzi@hotmail.com

sweet_candy_
0

hade också en häst som stack, för hon tyckte det var kul att springa när men red ut. Det är så EXTREMT jobbigt i längden att inte kunna rida ut med kompisar o sånt utan att behöva sitta och kämpa med att få hästen att inte sticka!

Believer
0

inte nog med att det kan vara jobbigt, det kan bli riktigt farligt ifall hästen bara sticker.

nee säger som de andra, träna från marken först och främst!

elin
0

Har inte hästen ont ngnstans då?
Hästar brukar försöka springa ifrån smärtan, har du haft ut en tandläkare till din häst?

/Elin

Believer
0

precis. kolla igenom hela hästen, tänder, ryggen, ja allt.

Zizou_
0

jaa! raspa tänder har vi gjort o,s,v .  och hon är ju sned i korset men det finns många hästar som är det och springer en då. Och vi har inte märkt nå konstigt med henne heller!!Så det är inge fel på henne :S men hon går ju själv i hagen och så och när vi är där inne så jagar hon ut oss därifrån:S aja men tack för att ni har gätt mig lite tips:D

CBA
0

#18 Det du skriver om att hästen jagar ut er ur hagen låter som att den visar sin dominans över er, att det är hon som totalt bestämmer och kontrollerar er….vilket hon även självklart gör då när du sitter på hennes rygg.

Få ordning på eran rangordning så kommer säkert resten ge sig, det är jag säker på !

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

trex
0

Ledarskapsövningar är alltid bra.