Ledsen.
Eftersom jag nu Fått höra att Nisse ligger för långt fram i utbildningsmässigt, vilket jag inte kan fatta..
Är det okej om jag rider 5 dagar i veckan?
Ska kanske först presentera min älskade häst för er som inte vet..
Nisälla, fjordsto på 5 år (6 år i maj nästa år ;P) Hon är inte bruksmodell utan av smäckrare sorten, välskött som satan med bra foder. 1,45 m hög. Tränad för tränare i dressyr, hoppad med ryttare 60 cm, löshoppad 90 cm. Ligger på L:B i dressyren, helt felfritt, men kan då o då enkla byten, öppna,sluta,bak o framdelsvändingar, skänkelvikning i skritt o trav, rygga, samla sig o länga i både trav o galopp, går i form i alla gångarter ( lite svagare i högergaloppen med formen) Tränar även mkt frihetsdressyr / NH! Hade i somras ut massör regelbundet o hon sa att nisse får jätte fin i muskelatur o psyke.
Regelbundet besök av duktig häst tandläkare. Och givetvis skodd o verkad regelbundet! Blank hårrem men är nu på vintern klippt.
Detta gör vi!
Hon blir riden max 5 gånger i veckan.
* Hoppar max en gång varannan månad.
* Dressyr/Western MAX 2 gånger i veckan i ridhus.
* Skogen 3 gånger i veckan. (lugna ridturer.)
* Vi tömkör varvat med ridning de dagar vi motionerar.
* Vi tricktränar även, som vi båda älskar.
* Frihetsdressyr & NH, vi har ett speciellt band emellan oss.
* Kan ta en lugn sväng barbacka när vi väl känner för det.
Så nu vill jag höra hur jag kan ha utbildat min häst fel??
För jag tog åt mig av det o vart ärligt talat ledsen av o höra det.
Allt hon kan o hur hon är har jag tränat fram, hon var skänkeldöd när jag köpte henne, inte utbildad för fem öre o lyssnade inte på bettet. Hon var inhoppad totelat fel, stannade mer än hoppade. Hon har vägrat en enda gång med mig trots att jag e så förbannat rädd.
Därför tar jag åt mig som bara fan när ngn säger så!
Jag tål kritik men sagda på rätt sätt ang detta.
Jag vill ha bra argument från din sida då något jag kan är o argumentera (fråga folk i min omgivning).
Jag ger mig inte förns jag fått överbevisat att jag hade fel! Men det krävs mkt för det. Så låt mig nu få höra??
/Elin
Jag tycker du verkar ha kommit ganska lagom, lite längre än vad jag hann med min lillkille och dom är lika gamla. Kör hårt på samma sätt som du gjort hittils *tycka* :)

Jag tycker inte allls att du är för långt i din utbilning, tycker du ska fortsätta som du har gjort , låter helt kanon . Din häst verkar få det som många andra skulle behöva göra ..
Jag tycker inte det värkar som du gjort nåt fel i din utbildning. Du rider varierat, tränar inte för mycket det ena och det andra, och din häst är ju 6 år. Kanske du helt änkelt har tur med en häst som lär snabbt och är arbetsvillig bara?
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Jag tkr att det låter jättebra… Det är inte alla som fixar hästmassörer o lagom träning till sin häst. ; )
jag tror och tycker att du själv vet bäst elin, det är du som känner nisse, ingen annan, det är du som känner av vad hon klarar och inte klarar, tycker och tror du att ni går lagom fort fram och att hon klarar av allt ni tränar, vilket hon uppengarligen gör, så gör du helt rätt :)

Jag tycker att ditt upplägg låter bra. Det var säkert någon som var avis på dig och din fina häst som sa så!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Det ser ju jättebra ut. Du känner dig själv och din häst, fungerar det bra så fortsätt! Lycka till!

Jag tycker det låter helt rätt! Fem dagar i veckan är inte mkt. När jag fick Casanova (då var han fem år, helt omusklad, misskötta hovar o mager som sjutton) red jag honom fem dagar i veckan, så där är väl inge fel. Träning för instruktör bör väk inte vara mer än 2ggr. i veckan. Men ditt schema ser jättebra ut tycker jag iaf! kram på dig.. *ler*

Ja, som jag sagt tidigare så är det inte farligt mycket. Som Johanna sa är det säkert någon som är avundsjuk. Som du vet elin så tror ju många att fjordingar är dumma och envisa och inte kan någonting. *ler* När dom sedan ser en som kan mycket så kan dom inte svälja det. När dom är ute och tävlar med Gejsas dotter så står folk och ler mot henne ibland precis som vad har du här att göra med en fjording. Men hon har slagit många halvblod i hoppning och även dressyr. Så fortsätt du. Gejsas dotter är ju född-99 och tävlade i fjordriks i somras som du vet och det kan nog du med göra om ett eller två år.

Strunta i vad andra säger dom känner inte din häst. Du märker om du har gjort för mkt för då kommer hon inte att vilja vara med om hon inte klarar uppgiften. Så fortsätt som du gör det tycker jag låter bra.
Låter väl bra ;D Jag kan inte så mkt om det, så jag ska intye påpeka nåt ;P
Lycka till med hoppningen iaf. Hoppas du blir mer säker 

elin, jag tycker du är ruskigt duktig som gör allt detta med din häst. sluta lyssna på alla svartsjuka människor!!!

**"(6 år i maj nästa år ;P)"
**ALLA hästar fyller år på nyår.

#13 Neeeeeeeeej! Inte Maggan iaf… *fnys*
hahah! =)
#13 För min tvååring är det nästan rätt! :)
Han fyller år den 6/1 hi hi
Tack alla, det var vad jag ville höra :*)
Ninatoy; Nisse fyller inte alls år idag, eftersom jag vet datumet så varför ska hon då inte fylla då?
Man räknar ju åren efter hästen föds. Inget annat för min o nisses del iaf.
/Elin
#16 jag räknar likadan på Nikita, men det är faktisk regelfästat att alla hästar "fyller år" 1 januari :) Men fortsätt räkna på själva födselsdatumet du. Va betyder väl några enstaga regler om hästens ålder hemma i stallet.. ;)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
jag tycker också man borde räkna från dagen dom föddes, precis som med oss ? varför inte lixom ? 

tänk de stackarna som man inte vet när de fyller år då? ;)
inom travet har man ju detta pga att alla ska ha samma ålder när de startar i loppen. annars blir det inte lätt att separera hästarna.
men då säger vi såhär, alla hästar blir ett år äldre inatt, men dom har ändå kvar sin egen födelesedag ? :)
Din häst verkar må bra. Den får en allsidig träning både för kropp o knopp!
att träna knoppen är nästan viktigare än kroppe nanser jag… Det gör att am nfår en stadig och klok häst.
Fjordingar o kallblod, och travare brukar anses som skithästar på tävlingsbanorna….. visst en fjording kan göra bra firån sig på ponnyhppning emn dressyr, njah… det rä dom för envisa för….. BULLSHIT!
Kör vidare på ditt koncept, för det verkar vara vinnande! Och tycker någon något annat så sätt en hötjuga i foten på dem! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#20 jättebra kompromiss! D:
Hoppsan! Då är min lilla Monessa 12 nu
men vi säger att hon o jag e födda nästan samtidigt ändå. :) I april får hon fylla år. Som jag =D och hennes fööl ^^
#18 vf är för att vissa hästar har ingen födelsedag xD o regler som tex att när hästen är 5 år får den hoppa LB , om birgits häst fyller år 3/1 och ullas 26/12 så får hon vänta ett helt år efter xD det är en anledning till att alla fyller första januari :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#24, men jag köper inte det ändå, för säg att häst nr 1 är född 3/1 och häst nr två 26/12, så skiljer det ETT ÅR på dom hästarna, alltså ett år i tillväxt och utveckling..
vilket jag tycker borde göra stor skillnad.

#25 men så är det ju med oss också. vi delas in i dagisgrupper, förskolegrupper och skolklasser beroende på vilket år man är född. där blir det ignen större skillnad på barnen som är födda i slutet av året mot de som fötts tidigt på året. visserligen "används" ungarna inte på samma sätt som hästar men idrott/gympa har även ungarna. det är även indelat på vilket år man är fött om man tränar och tävlar olika sporter till en viss ålder.

Ja, men det är ändå viss skillnad. För en människa får de lagliga rättigheterna som följer med en ålder. Tex 15-moped, 18-körkort o folköl, 20-bolaget osv.
Tänk om vi var tvungen att vänta ett år bara för att någon tyckte att vi skulle fylla år samma dag :(
*** Kärleken övervinner allt ***

hästar förds ju vanligtvis på våren/sommaren så det blir ju inte samma problem som med människor, som föds året runt. sen finns ju många hästar som inte har några papper alls, då kan man inte gå efter dens riktiga födelsedag
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
min bäbis fyller år den 31/5, INTE den 1 januari.. haha :D tycker det är lite sjukt att "bestämma" att alla fyller år 1 januari :P
För övrigt, vad denna tråden egentligen handlar om, (xD) så tycker jag inte att du gör något fel alls, tvärt om, skitbra upplägg! :D Lycka till i framtiden och bry dig inte om sånna dumma kommentarer :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."