Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4087 ggr
NinaToy
0

Asfalt...

Folk har lite olika åsikter om man ska rida på asfalt eller inte…
Har hört från många att man absolut helst inte ska gå på asfalt alls men läste sedan i häst och& ryttare tidningen att det bara var bra.

Tycker ni man ska rida på asfalt? I vilken gångart? Hur ofta? Varför?

Jag tycker själv att man ska rida på asfalt högst 2-3 gånger i veckan, i skritt därför att det är bra för senor och muskler i benen.

Mandysan
0

Jag tycker som du. Skritt på asfalt ngn gång ibland. Men man ska alltid jobba på asfalt i mitten av ett ridpass. Enstaka ggr har jag travat lugnt på asfalt. Men då ska man helst ha lindor som stödjer och se till att hästen jobbar i rätt form.

NinaToy
0

Mitten av ett ridpass? :) Varför? :D

Sehvrin
0

Jag kör på asfalt varje gång jag kör (har inte så mkt val) och det går i alla gångarter och mina hästar har inte tagit skada av det (vad jag har märkt, är väl kanske säkrast att tillägga ;)

(kanske ska tillägga att jag inte bara kör på asfalt)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Mandysan
0

#2 För då har hästen mjukat upp sig utan att ha blivit trött. Men skritt på långa tyglar är det inte så noga med men om man vill arbeta på asfalt.

elin
0

Jag tycker skritt på asfalt.

/Elin

CBA
0

Vi travar på asfalt som en del i träningen inom distansen.

Hellre trav på asfalt på sommaren än på en stenhårt packad grusväg. Asfalten värms upp och blir mjuk och fjädrar under hästen vilket inte en sommarhård grusväg gör.

Det är bara bra för hästen att bli riden på alla typer av underlag i olika gångarter, det stärker skelett och senor.

MEN det krävs långsam träning med lång framförhållning och noggrann eftervård av hästen de gånger man tränat.

På tex en distanstävling kan stora delar av vissa tävlingar gå på långa sträckor asfalt. Har man inte tränat hästen på asfalt och måste skritta på dom sträckorna då kommer man garanterat sist om ens i mål inom maxtiden.

Det är inte bra för en häst att alltid gå på mjuka underlag.

Träna med förnuft och tänk långsiktigt :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Maja
0

Om jag rider på asfalt så skirttar jag i 98% av fallen, men burkar asfalten det så ofta jag kan.. Dessutom så är ofta asfaltsvägarna i närheten av oss trafikerade, så jag brukar hålla mig på banan eller i skogen!! ;)

sweet_candy_
0

dom gångerna jag behöve rida på asfalt gör jag det. skrittar oftast men ibland också trav, för jag har hört att det är bra för benen:) och som redan sagt, det är ju bara bra med så mkt olika underlag som möjligt

lisette
0

tyvärr har jag det så här att vi har asfaltvägar för att komma till grusvägarna. vi har två slingor inne i skogen som man kan rida på, som jag har hittat hittills…

så jag har inte så mkt val att skritta på asfalten. nu på sommaren har knotten varit så jävliga att calippo inte velat skritta hela tiden utan börjat trava och då bara korta sträckor för att skaka av sig knotten. vilket jag låtit honom göra. som CBA skriver, hellre en asfaltväg än en stenhård grusväg…

Emmelie
0

Ibland är vi tvugna att ta oss bitvis på asfalt för att komma ngn stans, jag tror att många måste det med. Däremot så skulle jag personligen aldrig hålla ett högre tempo än skritt på asfalt. Mest därför att jag är rädd att det skall vara obehagligt. Andra som rider hästarna har travat enstaka ggr på asfalt så de är inte ovana vid det. Men jag tycker att man skall vara försiktig för det blir lätt halt. Sen är det ju olika beroende på häst till häst, vissa klarar det galant och andra inte.

Luthien89
0

Vi måste rida på asfalt en bra bit för att komma till skogen. Men jag brukar bara skritta på asfalt, har hänt att jag travar lite också men då är hästen lindad och går i balans så det inte sliter på benen..

reddie
0

Rider sällan på asfalt men då det händer så är det alltid i skritt

zimba92
0

Att rida påasfalt är inte så farligt om man bara skritta. Skulle man trava eller gallopera så sliter det både på skorna och hästns leder, å det är ju inte bra. Skrittaa gå bra men inte en hel runda, men som transportsträckor.

CBA
0

#13 Om man tränar hästen ordentligt inför uppgiften och lägger upp träningen långsiktigt så är det inte skadligt för hästens leder att trava på asfalt (galoppera tror jag inte man gör pga halkrisken)….tvärtom så stärks skelettsenor och leder. Men då är det viktigt att man har tränat hästen för det och det tar flera år.

Ooanna
0

Jag tycker att man undvika att rida på asfalt så gott det går. Och om man måste rida på asfalt så skrittar jag bara, pga att det kan bli halt och att det är så hårt!

CBA
0

#15 Ett varierat underlag är det bästa för hästens ben då det inte heller är bra för hästen att bara gå på mjukt underlag.

Men du gör helt rätt om du känner att din häst är för otränad för att gå på asfalt och att den lätt halkar då ska du ju självklart låta bli MEN det är mycket värre att harva runt på stenhårda grusvägar på sommaren….det om något sliter på hästens ben.

hjullan
0

tur att man har ridhus då Flört

gejsa
0

ha ha ridhus sliter också för det är för tungt att rida har jag hört. Om man gör det ofta alltså.

Sehvrin
0

Är det bara jag som inte är rädd för att arbeta på asfalt? Iofs så rider inte jag samt har ett par oskodda shettisar med bra hovar.

(jag klankar inte ned på någon, känner mig bara lite ensam ^^')

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

NinaToy
0

Jag red ut med två andra igår, vi red ganska så länge på asfalt och min lille ponny taktade hela tiden… Idag när jag skulle rida så var han typ jättestel i vänster fram och haltade typ i början men sen blev det mindre och mindre… Kan det ha varit att han taktade på asfalten?

CBA
0

#19 Nejdå du är inte ensam :o)

Jag rider en distanstränad arab och tränar på alla typer av underlag.

Mandysan
0

#19 Jag tränar ibland lite lättare på asfalt med min häst. Dock VÄLDIGT försiktigt då hon inte blev riden så mkt innan jag köpte henne (början av april). Men till hösten ska vi börja lite mer då vi förbereder för att starta en PP i distans…

sweet_candy_
0

Mandysan-ska du tävla distans på foxen?

shirley
0

skritt och trav helt oki tycker jag

Zizou_
0

Hej (: våran häst körs och rids på asfalt varje gång vi är ute trava på asfalt är bra! fast man ska vara försiktig för det ska inte gå för fort för om man kör/rider snabbjobb på asfalt så kan dom få en sträckning och det kan leda till halta! men jag tycker det är okej med att ta en trav tur på asfalt! Och nu är det så jag tycker! Och det kanske är många som inte tycker om det men jag har iaf sakt mitt ha det bra/Zizou_