Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2533 ggr
gejsa
0

kolla denna hästen!

Sitter och kollar lite på annonser och så. Hittade denna annons. Ser ni något konstigt?

**bild borttagen**

joytick
0

Ja, men jag ser också att ryttaren inte har någon hjälm Gejsa ;)

Lorita
0

HjälmFundersamstorleken på ryttarenFundersamsitsenFundersamatt det är snö ute Fundersam korset FlörtSkrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bubbelbubbel
0

jag tog bort bilden, dels för att det som tidigare uppmärksammats inte fanns någon hjälm, men också för att iaf inte jag, och jag antar att inte du heller gejsa, vet vem det är på bilden. och jag tycker det är fel att sitta och diskutera om en annonsbild.

gejsa
0

Just det Lorita. Korset!! Det var det värsta jag har sett. Tänkte tyvärr inte på att hon inte hade hjälm. Så det var ju verkligen synd. För här hade vi annars ett riktigt diskussionsobjekt. :)

Jasså, bubbel jag får inte diskutera ett foto på en häst men vad jag minns så har många andra gjort det förut. Utan att veta vem det är osv. Och denna person bor i Norge så det är nog ingen fara att hon ser detta. Och spelar roll eg, hon ska sälja en häst som jag tyckte såg konstig ut. Och du har ju t o m berättat om privatpersoner. Och haft roligt på deras bekostnad.  Men det kanske är skillnad på person och person?

JoJos
0

då borde de inte vara ok att siskutera filmer som de görs väldigt offta heller då!! Tycker de blir värre o värre med saker som inte är tilllåtna här inne längre =/

fridak
0

kanske är bättre att länka till annonsen? det har varit tillåtet innan tror jag. ang diskussion av foton och filmer så har väl det oftast varit de på bilden/filmen som lagt ut det och velat ha kritik?

Alex
0

#6 Har ju vart en hel del andra videor nu på senaste tid, ta som exempel den med sadeln som satt för långt bak… Vart ju en del diskussioner om det.

Vilken sida finns annonsen på, gejsa? Blir nyfiken ju :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JoJos
0

nä de har de då inte. alla dessa filmer från youtube där alla sitter o diskuterar vad ryttarn gör för fel,utrustning ligger sitter fel. så vad gör då detta, ta bort detta löjliga hjälmförbud ang bilder, låt de alla barn sitta o skratta åt oss som rider/kör utan hjäl och tycka att vi är puckon för dom VET juh bättre.

gejsa
0

#7# Jag minns inte. Satt och kollade annonser i natt i brist på annat. Men det är islänningar och på bukes. Hade inte något speciellt län utan tittade på alla annonser. Sorry! Hästen är 17 år iaf.

fridak
0

bukes egna annonser eller equippa som de länkade till tidigare?

gejsa
0

#6# Att länka till annonsen är ju verkligen att "hänga ut" ägaren isf. Jag satte bara ut fotot så ingen kunde veta vem det var eller så. Tycker nog att det börjar gå till överdrift detta nu faktist.

fridak
0

jag tror jag hittade…

fridak
0

undra om det varit godkänt om bilden las ut beskärd så att ryttaren blev avklippt vid midjan ungefär. då syns ju bara hästen och det är svårt att se vem ryttarbenen tillhör…

Alex
0

#9 Hittade den… Och vidare vackert såg det inte ut. Måste ju vara extremt svankryggig i alla fall. Fast det är väl snarare länden än korset som ser konstigt ut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Det måste det ju blir fridak lägg ut den så. Finns ju inte en jäkel mer än ägaren som ser att det är hennes  häst. Visst stod den i Norge?

JoJos
0

jag håller med dig gejsa detta börjar gå till överdrift.

gejsa
0

#14# LÄnd och kors skitsamma, jag har aldrig sett en sådan ful häst förut.

fridak
0

hoppas jag hittade rätt annons då;) här kommer en beskuren bild, skar den snävt.

bilden borttagen

Alex
0

Fast eftersom fridak inte äger upphovsrätten till bilden, eller har fått tillåtelse av fotografen att använda den, blir inte det där lagligt heller. ;) Det bästa borde ju vara att länka till bilden/annonsen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Vem tog bort bilden nu då? Det står ju bara bild borttagen? Men om man länkar till annonsen så hänger man ju verkligen ut personen i fråga. Nej, det har blivit för mycket lagar som inte ens sajtvärdarna känner till här verkar det som. Det blir sämre och sämre. På andra forum får man tex svära. Här får man inte ens sätta dit ett svärord att att bli tillsagd som om man vore ett barn.

Det blir mer och mer ett forum där vi ska sitta och berömma varandra hur fina alla hästar är. Men aldrig ge kritik. För då är man elak osv. Jag vet att jag låter bitter. Men jag har känt så här en lång tid nu.

CBA
0

#20 Spelar det någon roll vem som tog bort bilden?

Det var JAG som tog bort den därför precis som Alex skriver så äger inte ni bilden och har därför inte rätt eller troligen heller inte tillstånd från ägaren att lägga ut den.

Upphovsrättslagen vettu!

Jag skulle bli mäkta förbannad om jag såg att någon kopierat någon av mina bilder och lagt upp den på ett diskutionsforum utan mitt tillstånd!
Det finns sätt att få reda på om en bild har blivit kopierad och utlagd på annan sida.

Vi vill inte få arga mail från upprörda människor där deras foton olovandes kopierats utav oförsiktiga medlemmar.
Vi har ansvaret för vad som läggs upp på forumet!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

fridak
0

men får vi länka till annonsen då?

fridak
0

ägaren får ju nästan reklam för annonsen då ju;)

gejsa
0

Ja, eftersom ingen skrev så vill man ju veta hur den kunde försvinna. Eftersom det bara antagligen var på hästen och huvudet var borta.

Så om man länkar till sidan så får man lägga ut bilden? Och så får man skriva  hur ful hästen är? Ja, ja, det är konstiga lagar som blivit vartefter här tycker jag.

CBA
0

Gejsa, läs #21 så har du svaret!

gejsa
0

#25# Nej, jag fick inte svaret på min fråga. Får man länka till annonsen som många har gjort hundratals gånger och då skriva om hästen?

gejsa
0

#25# Nej, jag fick inte svaret på min fråga. Får man länka till annonsen som många har gjort hundratals gånger och då skriva om hästen?

VeNyRa
0

jag håller faktiskt med om att inte ens sajtvärdarna verkar kunna hålla reda på alla regler.

Jag tycker verkligen att ni borde kolla igonom dom, det är vad jag tycker iaf, kanske någon/några som håller med mej också.

Spiritinthesky
0

använd inte bilden iaf , visst länka till anonsen , det är säkert okej, men lägger man bara ut bilden , utan att fotografen vet om det kan det leda till straff  ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CBA
0

Har vi någonsin sagt att ni inte får länka??

Det vi sagt ifrån om är att lägga upp bilder på personer/hästar och sedan sitta och diskutera kring bilden.

varför inte passa på och ansöka om att ta över värdskapet av ridsport om ni är så OTROLIGT missnöjda med hur saker sköts…ni vet ju att positionen som Sajtvärd är utannonserad!

Sluta gnäll om allt!

Maja
0

Hittade annonsen och ja, jag hade sett den där för ganska länge sedan och jaa.. Den ser ju ut lite som den gör.. :/

Men jag kan hålla med ifokus-värdarna i detta fall. Att driva en sida är ett enormt jobb och man vill inte få massa klagomål från andra utomstående (i detta fall t.ex. hästägaren). Det betyder att denna sida har varit olaglig (den som lägger upp bilden till största del, men även värdarna). Jag vet vilket jobb det är att driva och så vill man givetvis inte bryta mot lagen.

Anna
0

Hittade också annonsen och nja den såg ju inte vidare trevlig ut i kroppen.

Men håller även jag med sajtvärdarna, är ju själv värd och vet hur viktigt det är…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spiritinthesky
0

o gejsa,  i #4 skrev du , att du tyckte att nån skrev olika från person till person lr nåt, men hallå, är det inte just det du gör ? :O

du kunde ha hennes bildm, för hon skulle inte bry sej , för hon bodde i norge…..? det lät som att du tyckte att det inte skulle vara okey om hon bodde i sverige , deeet tycker jag är att ändra fån person till person ;)

Lagen om upphovsrätt:
- Ignoreras den blir det dryga böter och i vissa fall fängelse.
- Slutar gälla 70 år EFTER ägarens död.
- Är lika mycket en lag som lagarna om t ex mord.
- Brott mot lagen är likvärdigt med stöld

denna text är kopierad frå¨n en foto hemsidan , man får alltså inte använda bilder utan att ha fotografens tillstånd :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0

kan någon ge ut lite ledtrådar, som t ex vilken sida annonsen finns på och lite mer så man slipper leta igenom 200 annonser

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

bukes radannonser, islänningar. tror det stod ngt om bra första häst i rubriken. och ålder:18- finns i norge.

gejsa
0

#33# Tror inte ens att du försökte förstå vad jag menade. Och det är just så här i detta forum. Så fort man inte håller med alla så blir det tjaffs. Och för att jag alltid svarar när det blir tjaffs så blir det oftast jag som är boven i allt. Det känns som rena rama sandlådenivån många ggr.

Och jag tycker, om jag får säga vad jag tycker, så är det helt uppåt väggarna att man får länka men inte visa ett litet foto bara. För det tycker jag är mer att hänga ut personen i fråga.

Och det var inte från någon hemsida utan en annonssida.

Därmed lägger jag ner detta för jag tänker inte sitta och tjaffsa vad man får och inte får. Jag har sagt vad jag tycker och det står jag för.

Och att vara Sajtvärd vet jag är jobbigt. Det finns nog inte så många som jag ens tror skulle kunna vara opartiska och vara det här på sajten. Inga namn  har jag nämnt och tänker inte göra det heller. :)

Peppe
0

Sajtvärdarna måste ju följa lagen, det är inte dom som har hittat på att man inte får ta bilder utan lov. För övrigt tycker jag inte hästen var sååå ful som alla antytt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#36 Men gejsa, anledningen till att man inte får lägga ut ett foto har inget med ridsports regler att göra. Det handlar om Sveriges lagar. Det är brott mot upphovsrättslagen, och alltså förbjudet. Lika förbjudet som att gå in i en affär och ta nåt utan att betala…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Believer
0

#30. Det vi sagt ifrån om är att lägga upp bilder på personer/hästar och sedan sitta och diskutera kring bilden.

det är ju faktiskt hur många som helst härinne som gör så. Så varför bara säga till i vissa fall?? DET tycker jag är fel. Om man inte får göra så, så ska man säga till ALLA som gör så.

Och är det okej för er som vissa gör att länka till videor där utomstående personer rider och börja kommentera dessa människor?

Och det är väl bra om folk kommenterar eller visar sitt missnöje hur det sköts på en sajt? Då kan man ju som värd/medarbetare förbättra. Ni säger ofta att "medlemmarna gör sajten". Då tycker iaf. jag att medlemmarna borde få vara med lite mer och bestämma och påverka regler m.m. Annars är det ju ni sajtvärdar/medarbetare som gör sidan.

bubbelbubbel
0

negativ kritik är det vi har sagt ifrån om, när det gäller att diskutera annonser eller filmer.
lägger någon ut en film om hur fin en häst är, är väl det inga problem, men en bild där en människa klart och tydligt syns tycker inte jag är ok att sitta och diskutera hurvida hästen är ful eller inte, ÄVEN om hon nu bor i norge, och så vitt jag vet så har vi ju haft norska medlemmar här förut.

Alex
0

Men bubbel… Alla filmer folk länkat till om folk som de tycker behandlar hästarna illa.. Har ju sagts en hel del otrevligt om ryttarna i de filmerna. Men de är kvar..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

har ni läst skrivreglerna på senaste tiden? annars är det kanske dags att göra det igen för en uppfräschning av minnet?

• Länka gärna till en annons, men kommentera inte negativt om annonsen. Negativa kommentarer kommer att tas bort och missbrukas detta så kommer det att förbjudas att länkas till annonser.

det är en viss skillnad på en anonym film där man inte har en suck om vem personen på filmen är och på en annons där det står telefonnummer osv!!!!!!

var snälla och respektera reglerna på sajten.

gejsa
0

Varför ska man länka till en annons och bara prata gott om den? Tycker man inte om hästen i fråga måste man ju få skriva det. Eller är sajten bara för barn som ska sitta och skriva oh, vad söt, den vill jag ha osv.

Det är ju just därför som flera har gått härifrån. För att dom inte får skriva vad dom tycker osv.

Alex
0

#42 Ah smart, så långt tänkte inte jag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

jag tror du fick ditt svar av lisette alex :)

lisette
0

#43 varför? för att tidigare när den reglen inte fanns så gnälldes det över att "tänk om ägaren kommer o läser detta. jag hade aldrig velat läsa det som skrivs bla bla bla".

de flesta regler har faktiskt uppkommit för att det varit ett behov för det gejsa.

ang medlemmar som försvinner för att de inte får skriva som de vill. njae vad jag har uppfattat är det snarare att de försvinner pga bemötandet från andra medlemmar.

lisette
0

och en sak som slog mig är att det i alla Skrivregler faktiskt står att man inte ska svära eller använda ovårdat språk. så vad de tillåter på andra forum är upp till dem.

Spiritinthesky
0

men herregud, du kan ju inte skriva : Varför ska man länka till en annons och bara prata gott om den?'

det kan väll vara vad som helst , tex att man tycker ponnyn/hästen är fin. att det är en egens lr en kompis annons tex.

VERFÖR länka o prata illa om den ? det tycker jag är elakt faktist , skulle bli otroligt ledsen om jag hittade en länk på min häst där det stod att hästen var ful… :/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

#48# ? Vad menar du eg med ditt inlägg?

Spiritinthesky
0

#49 att jag skulle bli grymt ledsen om jag såg ett sånt här inlägg om tex min kompis lr min annons, o jag tycker det är konsigt att du inte fattade vf man skulle skriva nåt gott om någon :o

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Alex
0

#45 Japp det fick jag :)

Och gejsa, var det inte du som tyckte det var obehagligt när nån länkade till en annons du lagt ut, här på forumet för ett tag sen? Tänk dig då om folk började diskutera hästen på ett väldigt negativt sätt… Tror inte du hade tyckt det var värst roligt va? :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

tezzie
0

Inte den vackraste häst jag sett, riktigt ful faktiskt :(

Den övriga diskussionen orkar jag inte lägga mig i mu :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
0

Men så får man ju tänka på åldern också, över 18 står det… Vilket kan betyda över 30 lika gärna :P Då är det väl inte konstigt om hästen är väldigt svankig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Spiritinthesky
0

ne, o sen beror det på hur den är riden , om den äör svankig lr inte :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

#50# Jag menar att du skrev men herregud du kan inte skriva!!! Vad kan jag inte skriva?

gejsa
0

#51# Det var inte obehaget över min annons utan att mitt telefonnummer visades här. Det är ju så många som känner till mig här. Det är en helt annan sak. Som du vet finns det en del som inte gillar att jag är rättfram och säger vad jag tycker. Var rädd för att det skulle bli en massa obehagliga telefonsamtal. Inget annat. Sätter man ut en annons så är det ju för att visa hästen.

Men ok, då ska ingen mer här sätta ut länkar och visa filmer där dom rider fel osv. För det är ju lika mycket ärekräning och elakt. Då kan vi sitta här allihop och berömma varandras hästar. Hur kul är det?

Alex
0

#56 Men det förklarade ju Lisette förut. Där är personerna mer anonyma, man ser dem kanske inte jättetydligt, och det står inget namn och telefonnummer…

Sen så kan ju personen som skrivit en annons som diskuterats bli medlem här. Vi kan ju knappast ha nån regel för att "annonser som medlemmar skrivit inte får länkas till och diskuteras, men annonser från icke-medlemmar är ok" ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Spiritinthesky
0

#55 det var det jag skrev ;) att jag förstår inte hur du kan skriva

Varför ska man länka till en annons och bara prata gott om den?

att jag skulle bli glad om nån pratade gott om min annons, o skulle bli grymt ledsen om nån skrev alaka saker, typ som att min häst är ful…….?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

#57# Jag tycker att det är fel att få länka oavsett om det är annonser eller filmer isf. För så mycket skitsnack det har varit från flera här ang ridningen och hästen osv.

Jag läste vad lisette skrev men jag håller inte med. Det är min åsikt och den måste jag få skriva med.

Spiritinthesky
0

jo, jag håller med om att det är fel att länka till annonser lr filmer, om man snackar DÅLIGT om dom ;) annars tycker jag bara att det är kul :D sen kan man ju länka till en avfallning lr nåt, som tex trådar som "hemska avfallningar" o typ så ;) sen tycker jag att det är okej att ta en länk , o sen skriva dåligt om själva saken , gud vad jag förklarar dåligt xD men asså, om man tar en länk på galoppsport, där ryttare slåår sina hästar mkt med spöt, då tycker jag man kan länka o säga vad man tycker om galopp ;) men personligt, åp en häst lr en ryttare , det är dåligt

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Maja
0

Hästen är 28 år gammal så ja.. Alla hästar i den åldern är inte i toppskick..

gejsa
0

Nej, den hästen som jag såg var 17 eller 18 år. Då måste det vara fel häst. Vad kostar hästen? Har du ringt och frågat eller? Vem vill köpa en 28 årig häst?

Alex
0

#62 18- står det. Dvs över 18.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

Nu såg jag ju bilden (lägger mig inte i att den är borttagen) men denna hästen är född med toppigt kors och lågt ansatt svans……allt kan man inte skylla på ålder även om det med åren troligen blir mer påtagligt. Det är därför man ska avla på exteriört korrekta hästar.

Maja
0

#62 - Annonsen ligger ute på fler sidor.

De kanske inte kan ha kvar den? Flytt? Allergi? Tidsbrist?

Om hästen är i gott skick för övrigt kan den ju fungera som sällskap om man inte vill rida..

gejsa
0

#63# Men vad får du det ifrån att den är 28 då? Tror inte att den kan se ut så där pga åldern iaf. Säger som Lorita den måste ha haft en del även som ung. Fast det var inte det som var huvudpoängen eg. Jag ville bara visa hur hästen såg ut eftersom jag aldrig sett en häst med ett sånt utseende.

Alex
0

Bara för att ta ett exempel, den här bilden är från en annons om ett sto… Avelsgodkänt. Det är väl inga större skillnader på korset på de två hästarna egentligen?

http://www.bukefalos.com/r/attachment.php?do=fullview&attachmentid=16715

Mvh Alex
Värd för Ridsport

tezzie
0

#67 Får man länka till annonser ändå? Innebär det att man bara får skriva snälla saker om denna häst nu då?

Sussi
0

Gejsa, på hästnet finns samma annons där det står att den är född 1980.

Synd om den som ska säljas i den åldern. Jag ser upp till de människor som behåller sina hästar även när de blir gamla. Nu vet man ju inte orsaken varför den säljs men är ganska säker på att de vill ha en ny fräsch häst ist.

Och så ful är den väl inte omman bortser från korset, snaggad man och svans men det kan man nog råda bot på med rätt behandling :) Skulle jag ha pengar kunde den komma till mig, gillar att ta hand om de oönskade.

Alex
0

#68 Länka får man, inte skriva nåt negativt bara. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sussi
0

Öh, får man skriva ut hästnet då eller finns det några bestämmelser med det också? JAg har en timme på mig att ändra det isf ;)

tezzie
0

Men då kan ju Gejsa länka till "sin" bild. Fattar inte riktigt vad duskussionen handlar om…

Fast jag tycker att det är fel att man bara får skriva positivt om länkade bilder men om en film från youtube får man skriva precis hur negativt man vill :S

Alex
0

#71 Klart man får! Det man inte får är att länka till en specifik annons eller liknande och komma med en massa negativa kommentarer :) Själva annonssidan är ju rätt lugnt att skriva ut, finns väl fler annonser där ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#72 "jag har aldrig sett en sådan ful häst förut" anser jag vara en negativ kommentar, så nej, då får man inte länka ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sussi
0

#73 Ok, bra att veta :) Man blir ju lite förvirrad bland alla regler, har nämligen sett att folk ibland skriver typ "h**ks" osv. Tänkte om jag bidrog med någon smygreklam ;)

tezzie
0

Men är det bara jag som tycker att det är löjligt att jag inte får länka till en annons, men jag får skriva att den finns på buke, islänning, 17-18 år, Norge…. Svårt att hitta. Då är det väl lika bra att länka direkt till annonsen?

Då törs man ju aldrig länka till en annons. Jag tex som letar häst nu, om jag hittare en som jag gillar men vill höra vad ni andra tycker/tror om den så får inte ni skriva ut om ni hittar ngt ni tycker är negativt?

Alex
0

#75 Varför folk gör det vet jag inte, de har väl fått för sig att det räknas som smygreklam eller nåt, jag vet inte ^^

#76 Jo det är rätt sant. Och det sista du skriver har ju faktiskt hänt förut, vet jag inte hur reglerna ser på det. Men länka till en annons kan du ju göra i såna lägen, då är det ju nån annan som råkar ut för att skriva negativt om nån gör det ;) Och sånt kan man ju faktiskt skicka via PM, om det skulle vara så :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

tezzie
0

Men jag vill ju inte lägga ut en annons på en häst som jag är intresserad av, och så kanske jag vill veta vad någon annan (mer raskunnig) tycker om den, och så får dom bara skriva Fin häst osv när det i själva verket kanske är en häst med uppenbarliga brister. Då fyller inte min länk någon funktion, eller har jag fel?

Alex
0

#78 Det gör den väl, man kan ju skriva mer än "fin häst", vad jag har förstått så får man skriva nån brist man kan se som kanske gör att det inte riktigt passar till det som du vill ha hästen till. Däremot behöver man ju inte skriva ut en massa fel hästen har om det är en väldigt "dålig" häst eller vad man ska säga… Men då kan man ju bara PM:a dig om det istället, så klart det fyller en funktion för dig att länka.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sussi
0

Jag tycker att reglerna borde vara sähår:

Du får länka till annonser med följande krav:

• Ni får endast ge negativ kritik i form av verklig fakta, dvs. personliga negativa åsikter får ej förekomma.
  • Personliga åsikter får endast vara positiva.

Detta skulle betyfa att man i ovanstående fall får skriva att hästen har ett toppigt kors men att den inte är ful. Fakta ska vara något som verkligen existerar, därav kan man inte säga att "men hästen är verkligen ful" eftersom det inte är något som du kan slå upp i en bok eller liknade, hänger ni med? :)

Alex
0

#80 Det kan jag hålla med dig om, låter väldigt vettigt :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

#56 hur tror du de känner sig som satt ut sin annons med text  ex "slaktas om ingen tar hästen" och sedan får ilskna mail/samtal från folk härifrån. det har faktiskt hänt!

#80 gillade ditt förslag faktiskt!

gejsa
0

#82# Nu förstår jag ärligt talat inte. Vad har det med den här annonsen att göra? Jag har inte ens nämnt att den hellre borde slaktas osv. Bara för att hästen är ful behöver den inte slaktas.

#67# Jag tycker nog att den andra hästen såg bra mycket värre ut den här som du länkade till.

Det var väl första gången här på ridsport som jag överhuvudtaget länkade eller visade en bild på en häst som jag tyckte var ful. Jag har heller aldrig visat en film någonsin. Jag har aldrig sagt att någon har dålig stil i ridningen osv. Men vad får man…….skit ändå. Suck! Det är som jag skrev förut, skillnad på folk och folk.

lisette
0

gejsa. jag menar bara att det är samma sak. du har inte skrivit ngt om slakt osv. bara drog en parallell, människorna som fått elaka/ilskna mail kände nog samma obehag som du gjorde.

gejsa
0

#69# Stackars häst, vara så gammal och behöva byta ägare. Står det pris med? Har för mig att det var typ 15000 kr och det är ju bra mycket för en sådan gamling tycker jag.

Alex
0

#83 Jo, och det var väl mest pga svankryggen. Skiljer ju ett antal år på dem… Om man bara kollar på korset är det ingen större skillnad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#85 10' tror jag det var.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Det var väl 10 norska kronor och så blev det 15 i svenska.

gejsa
0

#84# Ja, ärligt talat Lisette, den som skriver så i en annons får skylla sig själv. Den personen försöker ju spela på någon annans människas känslor. Att ta hästen till vilket pris som  helst så den inte slaktas.

OM nu hästen ska slaktas om den inte säljs så ska det iaf inte stå med i annonsen tycker jag.

Spiritinthesky
0

nu drar jag upp det igen ., förlåt, men kände mej tvungen >.< du skrev att det var olika från folk till folk, igen, och att du tyckte det var fel , men det är lika fel som att du skrev att du kunde ha det såhär, för ägaren bodde i norge :O

Isa Aronsson

www.stallequino.se

bubbelbubbel
0

Jag undrar faktiskt också vad du menar med att det är skillnad på folk och folk Gejsa?

Lorita
0

#67 avelsgodkänd säger inget om exteriören bra stammen och att den är visad. Sen är inte ett toppigt kors så farligt för hästen, då är felställda ben, bogar och hals mycket sämre för hästen. Korset som enda egna punkt, kan uppvägas av andra kvalitéer.

elin
0

Vad ger det för postiv effekt att skriva att hästen är ful?!
De gör bara att man sårar en människa istället, tycker man att hästen är ful .. varför inte hålla det för sig själv?
 Hästen lär väl inte bli "felfri" för att ngn skriver det. Ärligt talat det här är fan löjligt!! Man blir så förbannad!

/Elin

Spiritinthesky
0

håller med #93 :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JoJos
0

alla måste vi väl få säga vad tycker och tänker,oavsätt om det är ett negativt eller posteift sätt att utrycka sig. att säg att en häst är ful är väl knappast värre än till alla filmer som de länkas till där många här inne sitter och disskuterar hur illa folk rider/har sadlat/drar i munnar mm, DET ÄR VÄL MINS LIKA ILLA MEN DÄR ÄR DE MINNSAN INGEN SOM SAGT NÅGOT. DETTA ÄR ETT FORUM DÄR MAN SKA KUNNA DISSKUTERA, MEN MED ALLA DESSA REGLER SOM KOMMER I EFTERHAND BLIR DE ETT VANLIGT COMUNETY.

SKÄRPNING, SKRIV UT VAD FÖR REGLE SOM GÄLLER, = NEGATIV KOMENTAR OM BILDER BORDE VARA LIKA DANT OM FILMER.. JA DET ÄR SKILLNAD PÅ FOLK OCH FOLK. HÅLLER MED GEJSA!!!!

lisette
0

jojo, jag kan bara hänvisa till skrivreglerna.

Spiritinthesky
0

#95 jag håller med om när folk kommenterar film om hur ryttare rider o såe, jag har skrivit även där att jag tycker det är fel att länka o skriva så! men länk till film om tex galopp, tycker jag man kan få skriva vad man tycker om galoppsporten , lr som det är nån tråd nu, om spöanvändning. det tycker jag är okej, men såhär personligt, det är fel.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JoJos
0

ja men skriv då ut en länk där alla kan gå ut läsa vad som gäller ?!?!?

när det kommer till komentarer kring filmer/bilder så tycker jag de kvittar har du inte rättigheter till en bild och inte får kritisera den varken om du länkar eller hur de nu blir borde de vara förbjudet att länka till alla dessa filmer och där med vara förbjudet att diskutera överhuveud taget all vad som rör det negativa i de hela ?!?!?!

elin
0

#98 varför hetsa upp sig så mkt?

/Elin

Zadeira
0

Har skummat igenom denna diskusionen nu, och tycker den känns otroligt konstigt faktiskt..

Det är ju konstigt att man bara skulle få uttrycka personliga åsikter om de är positiva! Och att alla "fel", allt man inte kan säga positivt måste bygga på fakta. Då borde det också vara så att det positiva man säger måste bygga på fakta! Annars är det ju som att säga att "du får säga och tycka vad du vill så länge det är positivt (även om du har helt fel), men du får inte ha någon egen personlig negativ åsikt om något utan att det är bevisat med fakta". Är inte det också fel då?

lisette
0

då kanske vi helt o hållet ska låta bli att länka till annonser o till filmer eftersom ingenting verkar passa?

lisette
0

här är skrivreglerna. de återfinns på flera ställen i forumet, bland annat under om sajten och under artiklar/om ridsport.ifokus.

bebbe
0

Det finns ett gammalt talesätt som säger " Om du inte kan säga något snällt så var då tyst "… Det gäller givetvis inte om någon lägger ut en egen bild/film och ber om en komentar.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

tycker dock det är stor skillnad på en film där ryttaren väljer själv att lägga ut filmen på en sajt där alla kan hitta den (som you tube). då får man finna sig i att folk kommenterar o har åsikter.

lisette
0

dessutom så ser man väldigt sällan själva ryttaren, det är opersonligt med filmerna. i annonser så finns där kontaktinformation.

jag hade ivf blivit vansinnig om jag sett folk sitta o skriva negativt om annonser jag haft ute på ev hästar.

lisette
0

#103 tycker faktiskt det är väldigt bra talesätt.

nej nu ska jag ta tag i mitt liv o lyfta in halmen från igår!

Zadeira
0

Nej, men då tycker jag inte alls att man borde få länka till varken film eller annons, eftersom ingen av personerna i annonserna/filmerna har bett oss om en kommentar, varken positiv eller negativ…

Om man själv däremot genom bild/film ber att folket här inne ska kommentera, då tycker jag att både positiv och negativ kritik ska vara godkänt att ge, eftersom man själv bett om råd och då får ta både bra och dåliga saker…

lisette
0

*visslar* ja såhär låter det nu. men det kommer det ine att göra om ett par månader. då är det helt fel att man inte får kommentera filmer negativt…

JoJos
0

jo visst men lik väl som man kan hitta annonser på internet så borde de v lika dant där då? För att slippa detta då kan ni väl lika gärna sätte en regel om att det är förbjudet att länka till filmer,bilder som inte är ens egna, för lika väl som någon sa tidigare att de skulle vara hemskt om personen i fråga gällande annonser hittar hit o ser vad som skrivits kan väl de som har lagt ut filmerna oxå hitta hit, de räknar juh bara med att folk tittar på deras filmer inte sitter o diskuterar dem på en annan sida.

Eller har jag fel?

tezzie
0

Men hur många är det inte som blir sårad när man lägger ut en bild/film på sig själv här då? En ung tjej kan lägga (detta är endast ett exempel, syftar INTE på ngn speciell person) en film på sig och sin ponny när dom hoppar. Då får hon höra att hon är på tok för stor och har alldeles för dålig teknik. Då har man just berättat att denna tjej gör illa sin ponny när hon rider, hur tror ni det känns då? Att vi ska sitta och berätta att det är dags att byta ut livskamraten… Är det okej? Ber man om kommentarer så tycker jag att det är okej med kritik, men det är inte alltid det är så. En film läggs ut för att man vill visa upp sin älskade häst och sen blir det bara skit…

Jag tycker att det är skitbra att det finns Skrivregler här, och jag tycker att dom är rätt tydliga. Jag börjar förstå varför ingen vill ta över sajtvärdsrollen….

Zadeira
0

För min egen del spelar det ingen roll, för jag har bara kommenterat på en film en gång, om det nu spelar någon roll. Så jag personligen klarar mig utan att ""få lov" att länka till andra filmer eller kommentera, eftersom jag inte brukar lägga mig i "utomstående" länkar/filmer osv.

Däremot här inne, där man frivilligt lägger ut bilder/filmer som är ENS EGNA och BER om kommentarer, då tycker jag mans ka få säga både positivt och negativt eftersom personen ifråga själv bett om det och dessutom kan kommentera tillbaka, alltså ge det en rättvis "diskussion".

gejsa
0

Ja, herregud vad stort detta blev nu då. Men jag håller med zaderia helt och fullt även jo-jo. Varför förbjuda vissa saker och så ska man bara få sitta här som ett barn och berömma hästarna. Undrar hur många vuxna som stannar kvar här då.

Nu hade jag inte en tanke på att detta skulle bli så ofantligt stort. Jag ville bara visa hästen för den såg så konstig ut. Om den överhuvudtaget var ridbar. Vet att väldigt många har gjort så också, så jag är inte ensam. Men har nu fått veta att den var 28 år gammal så då får man vara lite ful. :) Nu tycker jag att vi lägger ner detta. Jag kommer aldrig mer att länka en annons även om någon letar häst eller länka en bild. Det var ju första och sista gången jag gjorde det. Tack för mig!

Alex
0

#112 "så ska man bara få sitta här som ett barn och berömma hästarna. Undrar hur många vuxna som stannar kvar här då"

Så du menar att de flesta vuxna är här för att få ge negativ kritik på filmer/bilder? Tror dessutom inte man får det på så många andra forum heller.

Jag förstår inte vad som är så svårt egentligen, en film som ligger på YouTube, där finns det plats för andra att skriva kommentarer. Alltså får man ju räkna med att bli kommenterad när man lägger upp filmer där, eller hur? Det är bara att kolla på de filmer det länkats till sista tiden, det är inte många som inte har en massa kommentarer under…

#92 Avelsgodkänd hos islandshästar har med både exteriör och gångarter att göra. För att hästen ska bli godkänd och komma in i stamboken krävs att den får ett visst poäng på visning, och då är det exteriör och gångarter (och lynne) man kollar på. Inget annat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#113 just det hela hästen bedöms och en 100% rättställd häst finns inte. Då skulle man faktiskt kunna sluta avla och börja klona på den hästen Flört

Alex
0

#114 Nänä det är klart, men jag fattade på ditt inlägg som att du menade att exteriören inte spelade nån roll, men det gör den ju :) Sen har ju olika delar olika värden, en funktionell häst är ju det viktigaste ;)

Men då förstod jag dig fel :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Spiritinthesky
0

#112  Varför förbjuda vissa saker och så ska man bara få sitta här som ett barn och berömma hästarna. Undrar hur många vuxna som stannar kvar här då.

ska vuxna kommentera negativa saker och skapa otrevlig stämning är det helt okej för mej att dom drar :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

#113# Vill man så kan man verkligen vända allt som jag skriver till negativt. Men vill du inte ens försöka förstå hur jag menar så är bara jag den som beklagar.

Alex
0

#117 Jag förstår hur du menar. Jag förstår bara inte varför. ;) Men just den grejen, varför vuxna inte skulle stanna kvar för nåt sånt, det förstod jag inte alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lindbygarden
0

När jag började vara här på ridsport så fick jag tips via en person jag fick kontakt med på hästnets chatt… Jag kommer ihåg att jag tyckte att ridsport var så oerhört trevligt ställe..

På hästnet var det så  mkt "kolla denna annonsen och kolla denna.. vilken hemsk sits hon han har, vilken ful häst, vilka dåliga hovar…" bla bla …

Tycker personligen att det är tråkigt att det ska foluseras på så mkt skit hela tiden… Tar upp mkt utrymme på en schyst sajt…

hjullan1
0

härliga jantelag.. underbara dubbelmoral..

Hur är det med alla diskussioner och rykten kring tränare man namnger på denna sajt då? Är inte det personangrepp..

förnuft nån?

jen
0

om det ska va förbjudet att kommentera filmer/bilder negativt, så borde man sagt till tidigare när det visats bilder/filmer tycker jag.

lite sent att nu helt plötsligt stoppa sånt :/

lisette
0

#120 är det företag så är det väl klart man måste få lov att tala om för o nackdelar? kvittar om det är ett företag som säljer produkter eller ett företag som säljer tjänster.

Maja
0

Oj, här drog det iväg..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Om du lägger upp en bild på vilken sida som helst så måste du vara beredd på att folk kommer att ge kritik på den. Både positiv och negativ. Det vet du, det är du beredd på, men inte vill du väl komma till t.ex. ridsport.ifokus och se "Titta på denna bild, vilken hemsk häst!!" eller "Usch, hur kan de låta den här hästen se ut så!!"

..och NEJ, jag syftar inte på någon speciell person om ni nu skulle få för er det så vi slipper massa onödiga kommentarer om vilken elak människa jag är.. ^^

Jag tror faktiskt att ALLA någon gång har sett en bild på internet där de har tänkt "Fuuuuuul" eller liknande, eller har jag fel?

Men i alla fall - tänk er för att OM ni visar en bild från en annons där man säger något negativt (dumt) om personen, hästen, eller vad-ni-nu-vill så KAN personen som har lagt upp bilden faktiskt se det, samt att annonsören (alltså den som har lagt upp bilden som ni säger dumma saker om) ofta har lagt upp:
- Mobilnummer
- Hemtelefonnummer
- Adress
- Annan information

Och nej, alla i världen är inte snälla. Det finns skumma människor som kan ta kontakt med den personen som lade upp bilden och klagar på vilken otroligt ful och hemsk häst han eller hon har, att de är djurplågare som har låter en sådan häst vara vid liv eller vad som helst.
Och nej, jag säger inte att det är så ofta, men det KAN förekomma. Har själv blivit utsatt för idioter (ursäkta mitt ordval) som har varit riktigt obehagliga..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Om du länkar till en video från t.ex. YouTube så finns det redan DÄR ett kommentarsystem där du som medlem kan kommentera olika videor både positivt och negativt, men du kan även bli anmäld om du har en för elak/hemsk kommentar.

Och ja, majoriteten av alla YouTube-användare är INTE svenskar så de skulle knappast fatta ett enda ord av det som vi här inne kommenterar om vad de gör på deras videor, MEN de kan TILL SKILLNAD FRÅN ANNONSÖRER förbli ANONYMA med sina videor.

Detta är en J-Ä-T-T-E-S-T-O-R skillnad, som annonsör kan VEM SOM HELST ta kontakt med dig, få fram ditt namn, var du bor, ta kontakt med dig, men det kan man inte på YouTube (jo, om man inte skickar PM till personen då, men då får du inte fram personuppgifter….så länge du inte kollar upp IP-nummer och sånt).

För att förtydliga för att slippa onödiga kommentarer:

NEJ jag syftar INTE på någon speciell eftersom jag tror att vi ALLA har sagt något dumt och bilder på internet..

Onödigt inlägg eller inte.. Jag vet inte, men nu fick jag föra fram det jag ville i alla fall..

lisette
0

juve TAAACK! du förstår hur jag tänker när jag säger att det är skillnad mellan annonser o filmer!!!

Maja
0

Hihi, orkade du läsa allt? ^^

lisette
0

japp men jag fick göra det ngr ggr… =)

bubbelbubbel
0

Men jen, det är inget nytt, detta har vi sagt länge, och det har också stått med i vara Skrivregler under lång tid!

Alex
0

Vill bara komma med en varning till alla er som klagar på de här reglerna… På flera sajter har de satt förbud på att länka till annonssidor som blocket osv. Just pga att det sägs så mycket skit. Risken finns väl att det händer här också om det fortsätter såhär… Och det är nåt jag skulle tycka vore grymt tråkigt i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jen
0

#127, Det kan hända. Men ibland har det ju varit tillåtet.

jen
0

varför får man inte klaga?

Det heter ju att "vi medlemmar formar sidan" Då måste man ju få komma med kritik också??

Alex
0

Jo, men att man inte får slänga en massa skit mot annonser, där man kan veta exakt vem människan är, det kan väl inte vara så svårt att förstå?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#21 hur kan man få reda på om någon stulit ens bilder?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CBA
0

#132 På min hemsida tex så har jag lagt in att så fort någon kopierar en text eller ett foto så registreras det på vilken annan hemsida min text/bild har hamnat.
Jag kan enkelt gå in och kolla om det kopierats något och exakt vart mina saker hamnat.

Enkelt som så!

tezzie
0

#133 Hur gör man det??

CBA
0

Gå in på Copyscape och följ sedan intruktionerna…busenkelt :o)

Lägg in en banner på varje sida på din hemsida som du vill skydda.

tezzie
0

#135 Tack :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.