OT - jag=bilmeckare!
Ja, nu är man officielt bilmeckare också.
Vi har haft hål på avgasröret ett tag nu, och bilen ska lämnas in på tisdag på verkstaden. Nu var det så att jag och pappa var ute igår och handlade, backade ut från parkeringen och hör hur hela skiten bara lossnar!
Avgasröret hade alltså ramlat av i framändan och stod rakt ner i gatan, helt omöjligt att köra med. Pappa är den mest osmidiga och stela människan, så jag fick alltså mitt på parkeringen lägga mig under bilen och se om det gick att fästa upp det så att vi kunde ta oss hem.
Detta var givetvis omöjligt, så jag fick ligga där rakt på marken, halvt inne under bilen och med en hobbykniv (ni vet sån med tunt avbrytbart blad) och SKÄRA loss de tre gummistropparna som håller fast avgasröret i bakändan. Det tog oss inte mindre en 2 timmar att få loss hela skiten, så sen fick vi köra hem med hela avgassystemet inne i bilen, och bilen lät som en dånande v8 *ler*
Jag är ju extremt biltokig, så jag kände mig skitroad av att det var JAg och inte pappa, mannen och bilföraren i huset, som låg därunder och pillade.. Ashäftigt.
Dock, inte lika häftigt nu när den ska in på lämning, för jisses vad det kommer kosta…

:) Ja priset är inte så kul! Men OJ vad bra det känns att göra "gubbgörat" själv! Förra året bytte jag bromsar på släpet medans grannen åt sockerkaka. Snacka om att han var imponerad. Däcken byter jag oxå själv ;) då vet man att det blir gjort ;)

vad duktig du är! :)
själv är jag rätt kass på bilar, dock är det väldigt många som tror att jag är en jävel på bilar bara för att jag har den bil jag har… haha
Vaddå'!? jag köpte den för att den är snygg ;) o jag har alltid velat ha en snygg bil…
men visst vore det kul o kunna lite mer, fast jag lär mej allt eftersom…
byta däck kan jag dock, men det gör ändå sambon så gärna..
Lämna in? Är du en bilmeckare så svetsar du bara ihop det igen ;) Alternativt ber någon kunnig :P
hehe Slo, jag kan ju inte påstå att jag är en bilmeckare med vertyg och kunskaper att fixa det själv…
Saken är den att det redan var påsvetsat en gång, därav försvagningen som brast… Alltså, nytt avgassystem! Inte lönt att svetsa på igen…
Men då vart det kasst svetsat, för en bra svets blir precis lika hållbart som homogent material :P
Jo, det var en snabbsvetsning för att bilen skulle gå igenom besiktningen, så det var i princip inte gjort för att hålla så länge och bra som möjligt.
Dock känns det rätt skönt att få hela skiten bytt, det såg inte för trevligt ut..
Plus att man kanske man dessutom kan tvinga pappa att sätta på nåt snyggt slutrör! Har hittat ett par heta jag gärna skulle sätta på, och med ett helt nytt avgasrör känns det ju som om det skulle vara rätt tidpunkt att göra det också ;)
Jo det är sant, nytt är alltid roligare :D