Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2700 ggr
Maja
0

Gissa hästrasen

Tänkte komma med en ny "lek" eller vad man nu kallar det.. ;) Hehe.. Jag beskriver en hästras det gäller för er att komma på vilken ras det är.. Den som kommer med rätt svar kan komma med en ny ras att gissa på osv. Jag börjar………..

"Denna hästras kommer ursprungligen från Virginia i USA och avlades fram på 1600-talet med spanskt, berber- och arabblod. Resultatet blev denna ras på drygt 150-155 cm. I början användes denna ras ofta till jordbruk, drog timmer och varor, reds och kördes. Hästarna är oftast fuxfärgade, men de förekommer även i andra, hela, färger. Idag används denna ras ofta inom kapplöpningar!!" LYCKA TILL!! :)

Believer
0

engelskt fullblod?

Maja
0

Fel.. Hehe.. Från USA.. ;)

Maja
0

Fler ledtrådar: "Namnet på denna ras kommer av att rida ikapp på en bana som var en viss längd.. Namnet börjar på en ganska ovanlig bokstav.."

Believer
0

aah fan såg det efteråt heheeh

Struten
0

åhh ja kommer inte på de nu men dom sa nått om de i en bok ja läste en gång de var nån häst som var jäklit snabb på korta sträckor(kom snabbt upp i högfart)om ja nu inte är helt ute o cyklar :)

Maja
0

Hehe.. Äääh.. Man kan ju inte se allt!! ;) Haha.. Jo, Struten, den här hästen kan klassas som världens snabbaste häst (beroende på hur man tänker).. ;)

Kiara
0

en kvarting (Quarter horse)

Struten
0

va störande ja kommer inte på den hette:S

änglaflickan
0

quarterhäst..??*stava*:P

Believer
0

vad du mjag e. de måste ju vara quarter??

Maja
0

RÄTT!! :D Din tur!! ;)

Struten
0

#7 tro de va den har själv helt blackout just nu:D

Struten
0

ojj ni hann redan skriva att de va rättGeneradGlad

Kiara
0

ska ha en mankhöjd ej överstigande 148 cm. Alla färger är tillåtna utom albino. Avelsmålet är en ädel harmonisk individ med visst fullblodsinslag  

En svensk rasSkrattande

Believer
0

svensk ridponny?

Believer
0

Mankhöjden ligger på mellan 122 och 148 cm. Alla färger är tillåtna utom skäck, men brun är vanligast. Vita tecken är tillåtna.
Stadig på foten, och så stark att vuxna kan rida dem utan problem. Den har ett vänligt lynne och är en riktig allroundponny för alla åldrar

Believer
0

en till ledtråd.. rasen används väldigt ofta på ridskolor

Mandysan
0

New Forest?

emsems
0

islänning?

mazze
0

Tänkte oxå isis…

Kiara
0

Jag tror också det är New Forest, islandshäst är det inte för dom får vara skäck

Believer
0

Mandysan hade rätt först. New Forest är rätt =)

mazze
0

ok då, läste inte orderntligt, så blir det när man bara skuggar igenom…

Mandysan
0

Okej.. Här kommer min hästras:

Mellan 132-148 cm. Det finns flera olika linjer inom rasen. Dom vanligaste färgerna är: Skimmel, brun, svartbrun, svart, musgrå och gråbrun (oftast med ål) i sällsynta fall fux eller brunskimmel. En rätt så stark ras utmärker sig i de flesta grenar. Rasen passar utmärkt som barnponny. Ifall ngn häst av den rasen växer över ponnymåttet får den ej stambokföras.

jen
0

connemara?

Mandysan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rätt jen!

jen
0

den här rasen har varit  från början en rid och packhäst, men arabblod har korsats in för att få den mer ädel.    rasen har funnits i flera färger från början men man strävade efter att få fram just den färg som den har idag på hårremmen och manen. mkh är mellan 135-150 den har ett gott temperament,och är stark och tålig.

jen
0

en ledtråd till

I Sverige används den främst till fritidsridning, körning, hoppning, lätt skogs- eller jordbruksarbete. det finns ca 250000 i världen

wewwa
0

Ariégeoisponny?

jen
0

nej, tyvärr

jen
0

den kommer ursprungligen från sydtyrolen

RussPower
0

Fjordhäst Räcka ut tungan

kemikal
0

Haflinger?

jen
0
kemikal
0

Okej. Den här rasens historia är känd sen ca 1000 år tillbaka, och den kommer från ett grannland. Medelhöjden är 156 cm, färgen är oftast fux. Det är en av världens snabbaste kallblodsraser, men den används även som ridhäst och hobbyhäst. Stamboken är indelad i fyra riktiningar.

gejsa
0

finnhästen

wewwa
0

Jutsk häst?

kemikal
0

gejsa: asch, jag som trodde den åtmonstone skulle vara liiite svår :)

gejsa
0

Va! Hade jag rätt?! Nåja, någon annan kan hitta på någon hästras.

Kiara
0

jag tar den detta är lättSkrattande

en ras, med anor från 1800-talets början. Man kan spåra ursprunget till ett enda sto. Detta sto reds av en spansk legoofficer som hamnade i fångenskap, och såldes till en slaktareFlört det var hästen som såldes till en slaktareFundersam

Kiara
0

behöver ni mer hjälp?

1990 bildades den Svenska avelsföreningen. Man kan inte beskriva rasens och föreningens historia i Sverige utan att nämna Claes Engerström och Marianne Meldgaard Sörensen. Detta dansk-svenska par bodde och verkade i Danmmark med sitt stuteri Sackum. När de flyttade över gränsen till Sverige, tog de med sig sin verksamhet och avelSkrattande

jen
0

hmm, jag gisssar på knabstruper som är en dansk ras

jen
0

hehe, ja det var ganska lätt eftersom jag visste vilken ras som du kan mycket om Flört

nu till nästa ras, Denna världen över berömda och framgångsrika ras härstammar ursprungligen från orientaliska hästar som korsades med inhemska engelska hästar.
150 till 175 i mkh,

färger är brun, mörkbrun, fux, svart, gråskimmel och i sällsynta fall brunskimmel. Vita tecken är vanliga.

den har även använts som förädlare till andra raser.

användningsområdet är utbrett, körning, distans,kapplöpning, dressyr och även hoppning.

Believer
0

engelskt fullblod

jen
0

#46 rätt!!!!

Kiara
0

#45 jag tänkte att jag var en ledtråd Flört

Believer
0

wooohoooo. hästras kommer snart. måste tänke hihi

Believer
0

mycket intelligent, lättlärd och tillgiven samt långlivad, uthållig, lättfödd och anpassar sig lätt till olika förhållanden. Syn och hörsel är mycket skarpa. Hästen är känd för att vara tålmodig och uthållig.
Skönhet, elegans och ädelhet parad med stolt resning, klassiska linjer och flygande gång kännetecknar denna ras.

Kiara
0

Islandshäst?

Believer
0

nope. =P

lite mer..

Den är utmärkt till dressyr, hoppning, westernridning, galoppsport, ridskoleverksamhet, körning, fälttävlan, distansridning, cirkushäst och som familjehäst. Enda problemet man kan stöta på är att stora och i synnerhet tunga ryttare inte alltid kan rida dem efter som de är ganska små

Zebben
0

#52  Morganhäst?

Believer
0

feel

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ju en exakt bekrivning ju…Räcka ut tungan om man bara lägger till att de är otroligt vackra också förstås.

Believer
0

hehe. va sjutton trodde nån skulle gissa rätt direkt ju =P hihihi

får väl lägga till lite ytterligare info =P

Huden på en renrasig arab skall alltid vara svart, oavsett vilken färg den har på hårremmen. Blandade färger såsom skäck eller tigrerad är inte tillåtet inom rasen.

lisette
0

#52 det är araben… men det visste jag redan innan du skrev #56

men jag skippar att skrive en ras eftersom jag är skitkass på sånt… :D

Believer
0

Hehe då tar jag en till då =P

….. är en utpräglad ridhäst både till utseendet och sättet. Det är en medelstor häst med ett minimimått på 152 cm för hingstar och 150 cm för ston vid tre års ålder. Genomsnittet är 160 cm även om det finns något enstaka exemplar som varit över 170 cm.
  Tillåtna färger är skimmel, brun och svart. Ibland föds det fuxar, men dessa godkänns inte och får då inte heller skrivas in i stamboken. Skimmel är den vanligaste färgen, men det finns stuterier som enbart föder upp bruna hästar, varav det mest berömda är Escalera i Sevilla-provinsen. Vita tecken förekommer sällan. Rasen är mycket lättlärd och har speciella anlag för dressyr, inte minst är den lämpad för den högre skolan.

lisette
0

andalusier

[emeline93]
0

en welsh??

Believer
0

andalusier är rätt!

lisette
0

ja fortsätt du… :D

Believer
0

okeej hihi

medelstorlek är 154 cm för ston och 157 cm för hingstar. Dess färger är brun, svartbrun, fux, gulbrun samt i ovanligare fall brunblack och musblack.

Denna ras blir mycket gammal och kan arbeta som vanligt många år över tjugo. Rasen är mycket trevlig och har ett varmblods temperament.

Systematisk avel har bedrivits sedan början av 1900-talet.

wewwa
0

Lippizzaner.

Believer
0

feel

elin
0

Ardenner? hahaha xD
Nordsvensk?

/Elin

Believer