bråkig 1.5års hingst, hur gör man?
Vi köpte ett gotlandsruss hingst i höstas och då va han hur snäll å bra som helst. Inga problem med att gå med han eller nått. Han va jätte kelig och snäll! men nu är han helt omöjlig! det går inte att gå ens en liten bit utan att han drar iväg och snurrar runt, och liksom skakar på huvet och försöker springa iväg. Jag har inte direkt några tidigare erfarenheter av unghästar så jag vet inte vad jag ska göra med honom! hur gör man egentligen? och så har han börjat bitas och är allmänt trotsig:(
Är det meningen att han ska vara hingst? (Dvs, godkänd för avel osv?) Annars är mitt råd att klippa kulorna snarast.

Nej det är meningen att han ska kastreras till våren
Jag hade börjat med att lära mig och förstå dom sju lekarna, länk finns under "Länkar" högre upp på sidan, sen lekt dom. Varvat med tankearbete av olika slag, på inhägnat område.
ah, nu sitter jag vid fel data!!! annars så har jag Seven Games ner skrivet =)
du kan ju använda kedjegrimskaft på han.. trä in den under hakan… in genom öglan i sidan från där du leder.. och fäster den i andra sidan… (om du inte visste
)

okej ska kolla upp det:)
jo jag har funderat på att testa kedjegrimskaft, men det känns inte som att det skulle hjälpa allt för mycket tyvärr:/
jag har kedja på min.. funkar utmärkt.. han har bla.. Sprungit över mig 2 gånger. Nockat några personer.. och även gjort du vet.. som spanska hästar gör då dom hoppar upp i luften o kickar :P hahahaha kan säga att han vart en helt annan pålle då jag satte på kedjan… och då han är på väg att göra ngt dumt så har jag ryckt i grimskaftet.. och sen.. vips.. sluta han
för han tyckte de gjorde ont.. vilket som fick han till att sluta

haha jag känner igen det där:P
sist jag försökte mig på att gå med han gick det verkligen inte att hålla han, han slet sig och galopperade fram och tillbaka på grusvägen och nästan över min andra häst:S och så stannar han där det finns mat och sen sticker igen! fy va jobbig han är när han håller på så..
men jag ska ta och införskaffa mig ett sånt till helgen så får vi hoppas att det fungerar;)
#7 och lydnad genom smärta är något man vill sträva efter?
Dusty Diamond, det är en liten häst, jag vet itne hur stor du är men du borde kunna knuffa din häst så han tappar balansen litet och tvingas flytta sig? Med tanke på att ajg klarar av det emd mitt kallblod på snart 600kg så borde du fixa det på ett litet russ.
våldsam men ofarlig lösning; När han börjar dumma sig, dra huvudet mot dig och knuffa till honom över bogen, och lägg din vikt mot honom, tvinga honom att flytta sig ett par steg i sidled. släpp efter och prova att leda honom igen.
mild och ofarlig lösning; vägra låta honom dra iväg, stå kvar på en punkt och låt honom bråka tills han inser att han inte kommer därifrån fortare. Detta kräver en oerhörd tålamodsprestation fårn din sida…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

nej det är sant..
nja jag är rätt liten och svag skulle jag tro, och när han håller på som han gör så tappar jag oftast balansen, men det är nog inget som är omöjligt! jag klarar ju av det på min större ponny men hon gör aldrig så jag tappar balansen:P
Men om jag står kvar, vad gör jag när han springer runt mej och drar? ska jag vänta tills han står still?
#10 stå kvar, och envisas, ryck till i grimskaftet men segdra inte, du har ingen chans i en dragkamp.
Vänd dig om som om du longerar (dvs du får ha din fasta punkt men cirkuler arunt dne så du inte blir yr)
Du måste lyckas störa din häst balanspunkt, för som det är nu så verkar ha ntro att ha när chefen….
har skickat dig ett PM.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

okej ska prova det!
jaa han tror verkligen att det är han som bestämmer nu!
jag blev nyss medlem här så..vad är ett PM? :P

Varför vänta till våren med kastration? Det är bättre att göra det när det är kallt ute. MIndre risk för infektioner då också.
#9 jag behövde bara göra ett ryck… man måste ju visa vem som bestämmer.. men jag använder mig väldigt mycke av NH…. jag vart bara så j*vla less på han då han bråka.. vilket som ledde till att jag ryckte till i grimskaftet

Kastrera NU det är mitt råd, då kommer allt säkert lösa sig.
Håller med Gejsa och Lorita.. kasterar nu på en gång. Ska han ändå kastreras så finns det ingen anledning att vänta..
Jag har ett tips gällande när du leder honom som inte kräver styrka ifrån dig samt gör inte ont om han håller sin plats.. Denna metod har jag använt till vår tidigare halvblodshingst (fungerade utmärkt) samt på våra andra hästar.. Du behöver ett lite längre och tyngre grimskaft.. Jag har ett grimskaft som ser ut som ett rep, det är 4 meter långt. Du ger han den längd som du vill att han ska ha samla upp resten i din högra han.. Sen har du en längd som du går och snurar framför dig i stora cirklar och kastar över axeln.. Det viktiga är att när han är på den position du önskar så träffas han inte. Försöker han springa förbi dig så träffas han av repet.. det handlar inte om att slå mot honom men börjar han trycka på för att gå förbi så snurra och "slå" över din högra axel..
´Var noga med att se till att han absolut inte kan träffas när han är på det avstånd du vill ha honom!!!
Jag vill aldrig ha en hingst rakt bakom mig utan har dem placerade snett bakom..
Han kommer att träffas när han försöker springa förbi men han lär sig snabbt..
Din hingst har börjat med att bli hingstig detta innebär en massa tester för en människa. Han vill ha sin vilja igenom då det gäller allt, du kan kastrera honom nu så hinner han bli lugn till vårkanten då ston börjar brunsta igen å han blir ännu hingstigare. Jag tycker att #9 LinaN har bra saker att säga och vet vad hon säger :) . Men kedjegrimskaft är oxå helt okey men det krävs ju lite att man vet hur det känns oxå det kan bli panik om hästen får ont å det vill man ju inte, iaf inte jag. Jag har jobbat med hingstar vissa väluppfostrade vissa inte många gånger har men blivit översprungen men man får visa på ett bra sett vem som leder vem och fostra hingsten på suntsätt så lär sig hingsten/hästen vem som är ledaren. Lycka till med ditt russ söt liten sak :)
Håller med många här, varför bråka när han ändå ska skäras snart, skär tidigare och slipp infektioner!!
Tycker också det är lite knepigt med hingstar, har inte hållt på så mycket med hingstiga hingstar. Men vi har iaf kedja periodvis när dom konstrar, och när dom är "normala" igen långa perioder behövs det inte. Vi använder oss mycket av ledarskap -ditt område, mitt område- Det vill till att man är mentalt stark och har en plan med sin hantering som man alltid följer. Lycka till! 

Här där vi bor kan vi inte kastrera nu! Det är för kallt, så risken för kallbrand finns.
Men ni kanske bor längre ner?
Jag har och har haft måånga gotlandsruss själv, behöver du hjälp med något är det bara att skicka mig ett PM så ska jag försöka hjälpa dig!

tack för alla svar:)
vi bor vid västkusten så det är inte så kallt här, vi tänkte kastrera honom till våren men har ändrat oss nu och ska flytta fram det till januari möjligtvis. Eftersom jag har ett sto så kommer det antagligen bli värre när hon brunstar.
Han börjar kanske komma in i slyngelåldern.( Slyngelåldern är vid 2.års åldern ) De bruakr vara lite bråkiga då. Men säger som en del andra med. Kastrera innan det går förlångt.

Hej ditt problem är vanligt ska du veta men allt handlar om LEDARSKAP och det är människan som ska ha ledarskapet. Man vill ju för den delen inte behöva ta till metoder som kedja,spö,stigbett jaa allt som finns, då löser man ju bara problemet för stunden….och en häst som har kommit på hur lätt det är att göra som den själv vill jaa då börjar det bli farligt. Mitt tips nu till dig är att du måste bli en trygg stark ledare för din häst och hur blir man det???? Tänk att det är du som ska flytta inte flyttas. Jo börja redan inne i stallet ETT hästen får ALDRIG klia sig på dig för då har han flyttat på dig ca tio steg och det skulla han aldrig göra på ledar hästen i hagen, och när du borstar ska han stå stilla och vara uppmärksam på dig.När du ska ta ut han börja med att sätta på han ett träns, trä en repgrimma över tränset och fäst ett ganska långt grimmskaft i den, håll ett spö i vänster hand och se till att inte trassla in dig i grimmskaftet, när du börjar gå ska han gå ca en halv meter bakom dig och lite till höger så du inte blir träffad av hans framben ifall han sparkar "vanligt hos hingstar" om han tränger sig på och vill förbi så ryck medelhård ca två ggr i grimskaftat eventuellt om han inte lyssnar då tar du spöt och slår två ggr på bringan hellre lite kraftigare i början om han inte lyssnar, när du kommer ut så öva mycket till en början med att han ska gå bakom dig, och så backar du honom stå framför lite till sidan dra i grimskaftet bakåt eventuellt förtydliga med lite spö, det räcker med något steg sen går du framåt igen och han får ALDRIG gå om dig då har han vunnit och han får aldrig vinna det momentet.Det är du som ska flytta inte flyttas!!!! Jag skulle råda dig att ta hjälp av någon med NH kunskaper som kan visa hur du ska jobba med din häst på ett trevligt sett..Jag hoppas du förstår lite vad jag menade med mitt inlägg. Lycka till!!

Är inte han i trotsåldern bara ? I hästår är han snart tonåring.. :P
#22 Vad är meningen med att ha träns under repgrimman…?

kedje-grimmskaft, ha kedjan under hakan, och när han börjar, ryck till snabbt, inte dra, utan ett knyck liksom. Beröm han inte förrens han skärpt till sig, då går det bra att klappa lite. Lär han vem som bestämmer. Så fort han gör något dumt så gör något som han inte förväntar sig, typ, putta till han, inte hårt, men så han slutar bara. Funkar på vissa unghästar i alla fall.. :P
seven games

#20 man kastrerar när det är så kalt så det inte finns flugor ute på grund av infektionsriken, här i Göteborg finns inga flugor nu i alla fall. Jag valde att kastrera den 7/7 i år, vist fanns det flugor men hellre det än att jobba mig några månader till med en hingst.

#24 Hej jo jag tänkte som så…hon skrev att han har börjat och bitas och då kan det vara bra att stoppa något i munnen när man jobbar med dem + att han har dragit i väg för dem några ggr då kanske hon behöver lite extra hjälp, då kan man variera grimma eller bett, ha två grimmskaft, ett i varje och börja med grimman men om han blir för stark ta det som sitter i deltat men gå tillbaks till grimman efter det och se om han lyssnar på den, blir det rörigt med två grimmskaft ??? Ta då bara ett.
Anna_mana: okaj, då är jag med ;)

pröva med kedja i mun eller över nosen brukar fungera när de beter sig så där
#30 Kejda i munnen ?!
Är inte det lite väl brutalt o bara för att göra illa? ..

#30 Reagerar också på det där med kedja, våld på det sättet hjälper inte ?

man ryker inte men om man tycker det är brutalt att ha en keja som bett så de får tugga på så kan man anväda ett träns det blir ju typ samma grej
Har slumrat mig igenom tråden lite, läste din fråga där du undrar vad du ska göra om han springer runt dig. Förstår inte varför alla säger ryck till!? Mana på istället säger jag. Ombytta roller kallas det. När hästen väljer att springa runt dig i vad detta verkar som trots, då ska du byta roller och säga "spring då" för då har du övertaget igen och hästen tror att det hela började med att du bad honom springa från första början.
Det finns andra lösningar än ryck med kedja.
Jag har själv två unghingstar, 2,5 resp 3,5 år gamla, och jag har inga problem. Jag leder 2,5åringen i halsring endast och 3,5åringen i oknäppt grimma. Har läst om många som har problem med unghästar, framförallt hingstar, men jag förstår inte det. Visst alla har en trots ålder, och det finns undantag, men hallå..
Att kapa en hingst bara för att ägaren inte kan uppfostra honom är fel anledning att kapa anser jag. Ska man sterilisera ett sto bara för att den blir jobbig vid brunst då också?
Inget illa ment till någon, det är bara min åsikt.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
jag skulle bara sätta på honom en rep grimma ger tydliga signaler och ett lätt tryck över nosen,o träna mycke från marken, ska han inte behållas som hingst tycker jag att du/ni ska kastrera nu när de fortfarande är lite kallt så inte de e en massa flugor o annat knott som är där och irriterar eller lägger ägg- VArför vänta?
håller som vanligt med #35 till 100%
;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Asså det finns inget direkt rätt eller fel hantering tycker då jag.. alla hanterar ju sina hästar olika och har olika synpunkter om uppfostran..
Hur skulle då världen se ut om alla uppfostrade sina hästar lika dant??
Ena vill fjoska. den andra vill va medel.. den andra vill vara lite mer bestämd.
Jag tycker då att du kan göra nån slagt sumering eller vad de nu kallas och försöka mixa ihop allas tips och komma fram till en lösning på ditt russ??
Sätt på honom ett träns! En unghäst får inte få övertaget, då kan de bli farliga.
När jag jobbar på travet, så leder jag ut jobbiga unghingstar och äldre hingstar, Har ALLTID Kedja Över Nosen på dom , då det tar bättre! . och dom är dock stora varmblod,
Lycka till med den lille :)