Ridfrågor
Hej! Jag är en nybörjare som precis har börjat rida, har typ några frågor:
- Vad gör man när man kortar och länger upp en häst? Hur går hästen när man kortar den?
- Hur ställer man en häst i hörnerna, hur går den när man gör det? Kan man ställa hästen på raka spår?
- Vad menas med en förhållning? Hur gör man en förhållning?
Jag vet att jag är otroligt dålig, men min ridlärare började helt plötsligt prata om det här och jag fattar nada liksom… tacksam för svar :)
Det handlar inte om att du är dålig. Det alltid saker som någon inte kan, allt från nybörjare och uppåt. Jag är dock jättedålig på att förklara. Och vet inte om jag kan förklara första och sista punkterna men kanske mitten.
Hur ställer man en häst i hörnerna, hur går den när man gör det? Kan man ställa hästen på raka spår?
_Hästen ska alltid va ställt i dte varv man rider i såsom på böjt och raktspår på ridbanan. Hur man gör det: Man kortar upp innertygeln håller emot med yttertygeln. Forma med innerskänkeln och utterskänkeln. Hur hästen går när den är ställd: I högervarv ska hästen va ställd mot höger och i vänstervarv vänster. Hästen ska ha en liten bananform i det varv den går i.
_Hoppas du fick veta det du behövde om det iaf :)
VAR INTE RÄDD ATT FRÅGA DIN RIDLÄRARE OM NÅGOT DU INTE FÖRSTÅR. Gör det innan, i ridlektionen eller efter! :)

Håller absolut med #1, förstår du inte avd din ridlärare pratar om kommer du inte få ut någonting av lektionen. FRÅGA! Vill du inte fråga inför de andra, fråga innan/efter som #1 sa, men de andra undrar säkert.
Din ridlärare tänker antagligen inte ens på att h*n använder uttryck ni inte hört innan utan. Ibland behöver man påminnas om att alla inte hänger med och då får man backa.
#1 "Hästen ska alltid va ställt i dte varv man rider i såsom på böjt och raktspår på ridbanan"