Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3334 ggr
Molla
0

Vargtänder?

Visst kan dessa störa bettet?

Vart i munnen sitter dessa?

Växer det fram en på var sida, eller kan det bara komma en?

Måste e alltid tas bort?

Nån som vill berätta när och varför ni tog bort dom på er häst?

Är det vet eller tandläkare som gör ingreppet?

God kväll förresten!! =D

AnnaLundin
0

Vargtänder kan orsaka problem med bett i munnen ja, nästan alltid faktiskt. Varför de får dessa problem är väl inte helt klarlagt, men man märker oftast stor skillnad efter att ta tagit bort dem.

Vargtanden är en liten tand med nästan ingen rot alls, som sitter precis framför främsta tuggtanden i överkäken. Det kan komma en, två eller ingen alls. Huruvida de alltid måste tas bort tvistas det väl om en del, men jag plockar i alla fall alltid bort de vargtänder jag hittar på mina egna hästar så snart jag hittat dem.

OM jag inte minns helt fel så måste det vara en veterinär som tar bort dem, att hästtandläkare (som inte samtidigt är veterinärer) inte FÅR utföra sådana ingrepp enligt lag.

Molla
0

#1 Man kan alltså dra ut tungan och kika efter dessa om man tror att det kan vara vargtänder?!

AnnaLundin
0

Man bör undvika att dra i hästens tunga alls…

Det brukar räcka att titta in lite i ena mungipan för att se dem, möjligen känna efter lite försiktigt också.

Molla
0

#3 När jag tittar hästen i munnen brukar jag hålla ut tungan ur ena mungipan. Har sett många göra det, även veterinärer, så det kan väl inte vara något fel i det?! Hur gör du isf?

Tusen
0

Precis som Anna skriver skulle jag vilja påpeka igen vikten av att låta veterinärer ta bort vargtänderna. Det är bara dessa som får lägga bedövning. Sk hästtandläkare får inte göra det och drar då ut dessa tänder utan bedövning. (Stackars hästar.Ledsen) Tänk på det om ni tar bort vargtänderna som då de ger problem oftast besväras av bettet. Därför kan det vara idé och ta bort dem innan de får problem. Men observera att det inte alltid är nödvändigt.

KallaMigMimmi
0

Väterinären hittade en liten liten vargtand på min polle som han tog bort "för säkerhets skull" men den hade inte varit något problem att ha kvar så länge den inte blev infekterad. Det vissade sig senare att det häller inte var det som är problemet.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Ledin
0

oja dom sak tas bort oftast för bara hhingstar/val vargtänder sällan ston drabbas men det händer. Dom sitter å skaver måt betet gör ont räcker med en liten flisbit så får dom ont ofta har dom ytliga rötter så dom tar tanläkaren/vet bort smidigt.

AnnaLundin
0

#7 - jag undrar om det inte är "canintanden" du tänker på nu, den som ligger strax bakom framtänderna. Den finns oftare på hingstar/valacker än på ston. Vargtänder finns ingen könsskillnad på, alla har sådana.

Tusen
0

#7 Det är vanligt att man förväxlar vargtänder och canintänder och jag tror som Anna att det är precis det som du råkat göra. Vargtänder är i allmänhet mycket små och kan ibland sitta lite dolt under tandköttet. Canintänder är större och vanligare hos "hanarna".