Kapson?
Jag har aldrig använt en kapson och har heller ej haft någon i närheten som har använt den så därför har jag aldrig klurat ut vad man änvänder den till.
Så…vad har man en kapson till?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

longerar i !?

Jo men varför har man en Kapson och inte ett vanligt träns eller sidepull?
Varför väljer man att använda just en kapson?
Den måste ju ha någon egenskap som är utöver att träns/sidepull…eller?

öhhh överlåter nog någon annan normalbegåvad att svara nu då =0)
Nej helt ärligt så vet jag inte vad den har för funktion, men du har ju ringar fram på typ nosryggen, så du slipper ändra när du bytar varv.
Eller, kom igen nu, någon måste ju veta

På en bild i nya Hööks katalogen så har hästen ett vanligt träns med bett på sig samt en Kapson.
Tömmarna har de fäst fast i kapsonens sidoringar strax ovanför bettringarna.
I bettringarna sitter inspänningstyglar som sedan fäster i longergjorden.
Fattar inget?
#4 - ärligt talat, personalen på Hööks säljer hästpryttlar, det innebär inte att de vet hur allt ska användas. Det är skrämmande hur många som läser innantill i deras katalog hur saker ska användas och sen försöker själva hemma. Min kompis har myntat uttrycket "ridlära enligt höökskatalogen" och det är ingen positiv tanke bakom det…
En kapson använder man att longera i, för att slippa dra hästen i munnen, som man gör om man fäster longerlinan i bettet. Den är järnskodd över nosen för att man ska få bra tag även om hästen drar iväg. Kapsonen är en gammal "uppfinning" som funnits "sen urminnes tider", dvs långt innan sidepull och liknande blev vanligt i vårt land.
Man kan även rida med kapson, tror dom gör det rätt ofta inom akademisk ridning… Men mer än så vet inte jag heller ;)

Jag använder kapson precis så som #5 skriver när jag longerar. Jag fäster linan i mittenringen och inspänningstyglarna i sidoringarna.
*** Kärleken övervinner allt ***
En kapson går under samma kategori som bettlösa varianter. många olika sorters kapsoner finns, med och utan taggar över nosdelen (sk musserola) och de utan, med eller utan tjock padding.
En kapson kan du rida på, nästansom på ett sidepull, det används flitigt inom akademiska ridningen och är en urgammal variant på skolgrimma. ett huvudlag som användes för att lära hästen att ge efter utan obehag i munnen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#5 ja jag tyckte det såg lite underligt ut så som dom har satt ihop grejorna på hästen i katalogen.
De gånger som jag har longerat så har jag haft grimma på häst och då har det ju krånglat till sig lite när man skall byta varv för longerlinan måste ju byta sida på grimman.
Skulle man inte lika gärna kunna ha ett delta på grimman i stället för en kapson?
På så sätt så slipper man ju bestyret när det är dags att byta varv.
Eller är det av någon speciell anledning som fästanordningen för linan sitter på nosryggen som på en kapson?
Vad jobbig jag är nu va *skratt*
Jag är nyfiken på hur, var och varför en kapson är som den är och vill lära mig mer för att kunna avgöra om det är värt att köpa en sådan ;o)
säger både värt de och inte då du lika gärna kan fästa linan i ringen hunder haka på hästen ? men viss tycker jag att kapsonen är bra använder min offta eller så longerar jag bara i grimma men inte gärna med träns och bett i munnen, om något skulle hända vill ja inte slita sönder pussmunnen ;)

#12 Jo ringen under hakan på grimman kan man oxå fästa linan i men jag tycker den kanar runt och hamnar i alla fall vid sidoringarna på grimman.
Största skillnad mellan kapson och grimma kan jag tänka mig är att kapsonen sitter stadigare. En grimma sitter ju oftast rätt löst, och kan väl kana runt lite…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Men vad gör skillnaden att ringarna sitter på ovansidan istället för under?
Att en kapson sitter stadigare än en grimma köper jag :o)
köp en rep grimma fungerar alldeles utmärkt och den glider inte runt på mina, då far kapsonen omkring mer..
#16 köp? nänä, gör en själv. mkt billigare :)
När du fäster en longerlina i mittringen frampå nosen på en kapson så får du en annan fästpunkt (logiskt eller hur? :)) men iom den så får du också en tyngd framme på nosen en "framåt nedåt" tyngd, jag har sett hästar som vart svårlongerade som går med huvudet käpprätt upp i luften, men när de får kapsonen på sig så vågar de börja söka sig neråt framåt. Men det är ju ingen garanti ^^
sedan fäster du linan under hakan på hästen o den bestämmer sig för o dra så har du satt linan i den punkt på hästens huvud där den har mest styrka att dra framåt på. Sitter linan på noen kan du dra och ändra hästens färdriktning, det kna du inte om den sitter fast under hakan, för där är hästen starkare än över nosryggen…
Kapsonen sitter mycket stadigare, ger inga sladdriga känslor som man kan få av tex en grimma över tränset eller av ett delta (avskyr deltan, de är opålitliga o skraltiga)
med en kapson kan du inverka på hästen genom att ta litet mera i linan, en möjlighet du tappar med grimma eller ett delta eftersom dessa flyttar på sig. Så en kapson funkar bättre för finlir.
Sen kan du tömköra hästen i kapsonen, eller arbeta på lång tygel från marken. visst kan man tömköra i grimma och träns, men grimman sitter ostadigt och ibland kan det var skönt för hästen att slippa undan bettets inverkan.
Bidde du nått klokare? :)
Jag är på jakt efter en kapsontill bebis, en riktig doning i läder… fick lånat en i syntet men den satt bedrövligt och ostadigt, de i läder jag tittat på har verkat till o sitta bättre. ska bara spara litet pengar o köpa en sen ^^
precis de som är i syntet är värdelösaiaf de från hööks..

#16 Repgrimma har jag redan som jag gjort själv.
Den använder jag bara under promenad eller vid annat mark/lydnadsarbete.
#17 Tack så mycket för en strålande förklaring :o)
Då har jag utökat mina hästkunskaper ytterligare lite till :oD
Jag har tittat på Kapson hos både Hööks och Börjes men de har ju bara i syntet som ser väldigt blah ut.
Hööks har en i svart läder för 699 kr dock, men den har rätt smala remmar, speciellt den över nosryggen.
Mja, jag ska titta runt i andra butiker oxå, har ingen panik :o)
Min kapson köpte jag i våran Travshop! och den har inte glidit runt o haft sig för mig.. men jag har ju dragit åt den lite oxå! så den sitter ju inte direkt löst precis :P
Om du vill ha en riktigt bra kapson får du vända dig till Marcus holst som säljer speciellt designade för just mer avancerat markarbete och akademiskt, finns en tjej till som har en del fina i sortiment men då får man vara beredd o ge över tusingen för en kapson….
granngården har en kapson som verkar stadig o bra, enda bekymret jag tycker emd den är att den har så himla tjock nospadding att den ser klumpig ut…
men en kapson med 3 ringar är att föredra o så litet tingeltangen som möjligt, för ju mer lösa rindar det är p åden dess mer KAN det störa hästen.
just dom här i syntet på börjes o hööks är inte värda sina pengar OM man verkligen VILL ARBETA hästen i en kapson…. men ska ma nbara ha till o longera i nångång nu o då så visst….

Jag vill inte ha en som är jätte kraftig då Mirabil har så litet och ädelt huvud så det blir massor av läder som han försvinner under.
Mja, just nu är det inte aktuellt iaf…var mest nyfiken på Kapsonens varande :oD
hos bla ridkonst.nu finns smidiga rid och longeringskapsoner.. mkt smidiga och läckra ser de ut att vara.. (tänkte köpa mig en själv)
#23 det är väl hon KArin som har den shoppen?
Jag har en kapson som kan säljas billigt till den som vill komma hit och hämta den. xD Den fungerar inte till det jag vill, men ''vanlig'' longering ska den vara bra till. Läder, med tredelad nosjärn… rätt stor över nosen och bred i allmänhet. (så det är väl inte vad du vill ha iaf :P)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#25 storlek o bild ?
Storlek full tror jag.. den är iaf stor runt nosen. (för stor för min fin-nosade travare). Svart läder med brun ''paddning'' på pannband och nosgrimma. Har ingen bild på datorn men PMa om du är intresserad så kan jag fixa en.
Samma typ av nosjärn som denna, men allt övrigt är i läder.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

www.selar.se har världens gulligaste kapson till minishettis :)