Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 3507 ggr
Spiritinthesky
0

Hålla Hullet på unghäst ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en D-ponny som just fyllt 4.

han är mkt pigg o alltid alert o glad o såe, visar inget tecken på sjukdom lr liknande, men han har svårt att hålla hullet, o i rörelse kan man skymta revbenen på honom, även när hon står lite "böjd" syns revbenen en aning, han har helt enkelt inget hull. ;/

Han får foder för unghästar som ska hjälpa dom att bygga muskel o ta upp hullet, han är äcen avmaskad o hålls i ungifär normal träning,

något tips, lr nån som vet en anledning att det kan bli såhär ? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
0

här är när han bara varit hemma i några dagar , han ser hemsk ut, jag vet xD

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Molla
0

Fin färg!

Hur mycket och vad äter han nu?

thilda-
0

jag tycker då inte att han är mager :P

Spiritinthesky
0

#2 han har fri tillgång till hö, exakt hur mkt han får av sitt kraftfoder håller jag inte koll på xD men vi har fått hjälp av en kunnig att ta ut foderstaten :) han får betfor, kornkross ett sånt speciellt unghäs´tfoder då, biovimin, o lite mineraler :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
0

#3 nej, han ser inte så¨smal ut, ^ men drar man handen längs honom känner man revbenen , o dom syns också i vissa vinklar :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0

men vet du inte vad din häst äter?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
0

jag vet ju vad :P men håller inte koll på måtten då det inte är jag som utfodrar :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Cilla89a
0

vad är det för stam på den dära? :D

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Spiritinthesky
0

#8 helt okänd tyvärr :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
0

i dagsläget ser han dock lite bättre ut xD men fortfarande inte speciellt mkt hull, :/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

thilda-
0

men då man drar handen efter revbenen så ska man ju känna dom. iaf lite

tezzie
0

Lucern är alltid bra till unghästar…

Men jag tycker det är konstigt att du som ägare inte vet hur mycket din häst äter :S

*** Kärleken övervinner allt ***

Spiritinthesky
0

#12 nej jag kan inte alla måtten i huvudet eftrsom jag har utfodrat mina hästar kanske 3 ggr -_-' och han äter lucern i pelletsform :)

#11 jo, men dom syns ju också ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

MalinSandman
0

Jag hade gett hästen mycket protein till skott tex Lucernhack, eller lucern pellets , och ri tillgång på hö , eller silgae , det med mest protein och det du får tillgång till .. min såg lika dan ut typ i sommras, efter sommarbetet :( ,

Men nu går han på 10 kg torr hö per dag +
3 kg korn och ca 5 dl krafft plus och 1 dl mineraler :)

MalinSandman
0

Jag hade gett hästen mycket protein till skott tex Lucernhack, eller lucern pellets , och ri tillgång på hö , eller silgae , det med mest protein och det du får tillgång till .. min såg lika dan ut typ i sommras, efter sommarbetet :( ,

Men nu går han på 10 kg torr hö per dag +
3 kg korn och ca 5 dl krafft plus och 1 dl mineraler :)

på bilden är det efter sommarbetet

MalinSandman
0

oj det blev två :S

MalinSandman
0

han hade inte mkt muskler heller :S

kolla ryggen

Spiritinthesky
0

#15 jo, som det står har han fri till¨gång till hö :P och som jag skrev ovan får han också lucern i pelletsform ;D och han har ett speciellt hippofoder för unghästar som ska få upp hullet o muskler, :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

#18# Men frågan är ju hur mycket lusern får han varje dag tex? Och av det andra fodret?

Spiritinthesky
0

på kvällen dåe: ca 1 kg lucern  , ca 4 kg hö, betfor o kornkross tsm ca 2 kg,

på morgoinen får han morötter o 1 kg Hippofoder för unghästar , + hö

på lunchen får han bara hö,

nöjda ? xD men det är ju inte det jag frågar , för hut mkt han får, jag vet att han har rätt mängd, för den har vi fått hjälp med av en som kan , det är bara vad som kan hjälpa mer :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

Vänta och se. Eftersom du skriver att han inte kan hålla hullet så måste man ju få veta hur mycket han får. Om han tex får för lite. Men i mina ögon ser det mycket ut men så kan ju höet vara jättekassa värden i. Men om du får hjälp varför inte fråga den personen då varför inget händer? Har du nyss börjat med denna foderstat så dröjer det ett tag innan man märker skillnad med.

MLphoto
0

Iza, öka lite på något av kraftfodrena då, och se om det blir ngn skillnad? (:

Annars får jag väl komma och ta ett allvarligt snack med Silver ;) haha :D

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Manda29
0

Undrar också hur länge du haft den foderstaten. Har du haft den ett tag så räcker den ju inte till eftersom du tycker han är tunn. Han är pigg o alert skriver du. Han gör ju av med mer än han tar in. Jag hade gett han mer lusern. Om foderstaten är ny så tar det ett tag innan man ser nån skillnad som Gejsa skrev.

AnnaBrandell
0

tagit analys på höet?….. ni kan ju ha hö som har för dåliga näringsvärden?… utan bra grovfoder får du ju aldrig nå hull på hästen…

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

MalinSandman
0

om du köper lucern i "höform! kan du ge fri tillgång av det :)  min häst äter det på fri tillgång , han har en 20 liters hink full varje dag, och han äter ca 3/4 delar av den varje natt.
Sedan jag börjat ge honom det har han gått upp minst 50 kg :)

Spiritinthesky
0

höt är kollat o klart :) o hon som hjälpte mej med foderstaten var ute på klubben en gång förra året , han har haft foderstaten i ca ett halvår, hon heter annika aronsson om nån hört talas om henne ? :) hon jobbar på Hippo. Lucern i hö-form hadevi tidigare , men ingen av hästarna tyckte det var gott, o pelletsform är dyrare , men funkar lika bra ^^jag vågar faktist inte öka på kraftfodret , för det varsåhär annika sa att jag skulle ge i iaf ett år, sen ska hon ut till klubben i typ oktober i år igen , :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Manda29
0

Jag hade gett uppblött lucernpellets, om hästen nu vill äta det. Vet också att det är dyrt Ledsen. Har nämligen en gammal tant på 29 med dåliga tänder. Hon äter hö dåligt ca 4 kg max. Ger henne lucern strå ca 2kg och uppblött lucernpellets ca 1 1/2kg+1kg groov+1 1/2kg kornkross/dygn.Hon rör sig ju inte så mycket och rids inte.Hon är i bra hull. Lucern är ju grovfoder även som pellets. Har han haft den foderstaten i ett halvår och är tunn så kräver han ju tydligen lite mer. Har han växt nåt sista tiden? Foderstat är ju oxå en riktlinje på vad hästen behöver, sen kan man ju behöva lägga till. Hoppas det ordnar sig Glad

gejsa
0

#26# Då tycker jag att du hör av dig till henne som gjorde foderstaten för uppenbarligen så behövs det mer. Du får väl tala om att hästen är för tunn.

Så får du säkert råd från henne i stället´.

Molla
0

#27 Är det inte förenat med livsfara om man inte blöter lucernpellets? Antar att Spiritinthesky gör det! Elle har jag fått detta om bakfoten?!

Spiritinthesky
0

#28 har snackat med henne o hon sa bara att jag skulle fortsätta med samma foderstart fram tilld hon kmr igen . :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

#30# Men hon skulle ju inte komma ut förrens i oktober igen säger du ju!!!

Spiritinthesky
0

ja exakt, o hon sa att jag ska ha kvar den foderstaten tills dess ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

Jag tror att du driver med oss nu. Om hästen uppenbarligen är tunn i hullet så kan man ju inte vänta till oktober.

Spiritinthesky
0

#33 jag ska ju inte ge den mer mat än den klarar av , en unghäst ska ha mkt mat, det får han. men får den för mkt blir den för mkt för dens tarmar . den ska helt enkelt inte ha mer foder , de var inte frågan jag ställde. min fråga var om ni visste nåt bra foder , lr nån bra teknik som hjälpte! det var annika som sa det här till mej, annika vet läget, så hon fattar nog mer än dej. :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Molla
0

Vi gav förut groov 125 till tunna hästar. Nu ger vi risbaserat kraftfoder, som är fetare!

Spiritinthesky
0

#35 tack så mkt :) vart kan man köpa detta ? berätta lite mer om det ? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

gejsa
0

#34# Hur ska du ha det eg? Först frågar du och när du får svar så är det inte så. Sedan ska du följa hennes råd och inte byta foder sedan ska du byta foder. Och vad vet du om mina kunskaper? Jag lär nog veta mer än du iaf. Lägg ner och fråga när du ändå inte vill veta.

Spiritinthesky
0

#37  vf blev du så sur ? jag menar inte att du inte kan nåt om hästar , bara att annika vet mer om läget, jag sa inte att jag visste mer än dej :O min fråga var om tips hur jag ska ta upp hästen , kanske nåt foder lr såe.

o om jag nu får reda på vad det är för foder kan jag ju fråga annika o se vad hon säger lr hur ? Bry dej inte om den här tråden om du nu inte tyckte om mej.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

fridak
0

men varför kan du inte ge honom mer? vildhästar betade mestadelen av tiden så hästar är gjorda för att äta ungefär 18 timmar om dygnet. du skriver i #4 att han har fri tillgång till hö men i #20 låter det inte så…

Manda29
0

#29 Har hört att en del ger torrt fast man inte ska göra det nej. (kommer inte ihåg om det står bör eller skall blötläggas på säckarna) Var bara övertydlig Glad.Inget illa menat. Har hört att man egentligen även bör blöta grooven. Om inte annat så för tändernas skull för det är så hårt. Tror det var min vet som sa det (om inte annat så med tanke på slitage på gamla tänder).

Molla
0

#36 Groov 125 är Krafts foder, går att köpa på granngården. Vet inget om värden i det, kolla hemsidan!
Risfodret köps på en lokal kvarn, ingen aning om innehållet där heller.

Om du litar på den annika så tycker jag att du ska prata med henne om att du är lite orolig! Ni kan ju kanske öka på nattgivan hö eller nåt!

Molla
0

#40 Jag får bara i huvudet upp paniksamtalet jag fick till min mobil från en kompis som stod i stallet med en häst som satt i halsen… Det var panik!!!!!!!! Skulle aldrig själv våga ge torrt pelletsfoder längre, och speciellt inte lucern som sväller så mycket.

Mycket lätt att komma ifrån risken för att hästen sätter i halsen, bara man sväller fodret!! =)

pippa__
0

#42 Man känner det själv oxå om man tar en pellets och tuggar på..att man sätter lätt i halsen om den inte är blötlagd

gejsa
0

#41# Groov 125 är som det heter. Det är 125 smrp i det. Grund är 90.

gejsa
0

#38# Men hon kan ju inte veta mer eftersom hon inte bryr sig. Om du ringer denna annika och säger att hästen är för tunn efter att ha ätit denna foderstat i flera månader och hon inte bryr sig så kan hon ju inte så mycket. Sedan avslutade du faktist med att den där annika fattar mer än mig. I mitt tycke gör hon inte det, nej,

Spiritinthesky
0

#45  snälla var inte så sur ;O

annika bryr sej om någon :S vi hade ett långt samtal, men kom fram till att vi ska fortsätta med denna foderstat. o på dej låter det som att jag sa att du var dålig ? annika vet vilken min häst är , exakt hur mkt den tränar , vad den har ätit innan, så hon vet mer om hur min häst ska utfodras än vad du gör ja, men jag sa inte att du var dålig lr att hon vet mer än dej.

#39 jag ger honom inte mer av kraftfoder :) han har fri tillgång till hö

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Manda29
0

Jag har svårt att tänka mig att en häst kan äta för mycket grovfoder. Däremot kraftfoder, det är en helt annan sak.

tezzie
0

Jag fattar inte riktigt frågan…

Du frågar efter ett foder som hästen går upp i hull av, men du ska inte byta förrän i oktober??

Har jag fattat rätt då?

gejsa
0

#48# Det verkar som det ja…

Spiritinthesky
0

#48 jag frågar efter ett foder som nån har använt o vet att det fungerar , så kan jag prata med annika o se vad hon tror ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Sleepwalker
0

Jag vet inte hur pass högt du hissat den här lilla Annika, men bara för att man jobbar som foderrådgivare kan man inte allt om hästars foder, okej? Ingen är fullärd, oavsett om man jobbar på Krafft, Hippo eller något annat foderföretag. Ringer man till Krafft, är det väl klart att de tipsar om sina foder och ringer man till Hippo, är det väl klart att de tipsar om sitt foder, för de vill ju sälja.

Jag förstår inte heller varför du frågar här, om du inte vill ta emot råd, då du redan bestämt dig för att följa Annicas råd med samma foder fram till oktober.

Jag förstår heller inte hur du inte kan veta vad din häst äter, när du suttit och diskuterat det med den här lilla Annica. För mig låter det skumt..

För att svara på din fråga (..även om du inte verkar bry dig) så skulle jag börjat om från början med din häst och gett den kornkross, lusernpellets samt mineraler. Jag ger mina gamlingar det här och de är 26 respektive 32 och kräver riktligt med fettrik mat och de håller hullet mycket bra med den här foderkombinationen.

Hoppas att din häst inte magrar mer nu bara, för det dröjer ju ett par månader innan Annica kommer.. Fundersam

Emmelie91
0

Jag har motsatt problem, min ponny kan stå i en sandgrop tre månader utan att det skulle märkas hehe. Det får botas med mycket motion.

AnnaLundin
0

en häst som är tunn behöver MER MAT.

Man kan inte vänta till i oktober om det visar sig att foderstaten inte ger hästen vad den behöver!!! DÅ måste foderstaten justeras BUMS!

Jag förstår inte hur du kan sitta här och först gnälla över att hästne är tunn och sen ändå envist hävda att den inte ska ha mer mat - VAD är det du inte förstår? Är det så svårt att inse att det är så enkelt som att tunn häst behöver mer mat? Öka alla fodergivor med 10% så lär du se skillnad!

Och HUR en foderrådgivare kan sitta och säja att du ska ge samma foderstat ett halvår till utifrån ett telefonsamtal övergår definitivt mitt förstånd. Ett år är ALLDELES för lång tid att avvakta och se, några veckor-2 månader är absolut tillräckligt för att man ska se om det gör någon skillnad, annars får man ändra igen.

jen
0

den uträknade foderstaten passar tydligen inte just till DIN häst.

jag skulle öka på lusernet om jag var du.

bell
0

Vill börja med att säga att det var en himla fin häst du hade!

Angående maten så ring eller maila en annan foderrådgivare förslagsvis ifrån hippo och kraft. Berätta om ditt grovfoder och hur pålle ser ut och se/hör vad experterna (som får betalt) tycker.

Själv är jag lyrisk över kornkross, lusern och olja…

tezzie
0

När Folly kom till mig så såg hon fruktansvärd ut i kroppen. Hon har fått 3 kg kornkross, fri tillg på lucern strå, betfor och olja. Idag är hon riktigt fin i kroppen och jag har kunnat dra ner på hennes kraftfodergiva rejält!

Bilden är Folly jan -06

Peppe
0

#56 hur hög är Folly? ser ut som en liten ponny ^^

tezzie
0

156 cm :)

Hon ser något större ut med ryggmuskler och hull ;)

Peppe
0

#58 det var kanske vinkeln också, men hon ser verkligen ut som en stor c eller liten d där ^^

tezzie
0

Ja, det är en dum vinkel =) Men hon är rätt liten och nätt… Ska se om jag kan ta nya bilder idag så får du se hur hon ser ut från annan vinkel =)

Peppe
0

Det låter bra =)

jen
0

varför fråga nått om man ej vill ha svar?

Spiritinthesky
0

jag gjorde som #56 o ringde till en annan , fick höra av henne att jag skulle öka på Lucernpelletsen och hans mineralfoder , och på betforn , allt annat skulle jag låta vah., ska väll hålla i det nu med då ^^

Isa Aronsson

www.stallequino.se

bell
0

GladDå hoppas jag att vi snart kan få se fler fina bilder på din häst. Lycka till