höbal ute

mm visst är det skönt med ha fritillgång på höet :) det kan jag inte ha till mina russ do skulle do mser ut som tunnor o maggen.

Det är ju jättesmidigt att ha fritillgång!
Men har du snörena kvar?

Skulle inte ha snörena kvar, de kan bli en skaderisk när balen minskar.
För övrigt vet jag inteting som skulle vara negativt med att ha storbal ute som fri tillgång, skulle själv vilja ha det åt min häst, hon skulle verkligen behöva det. Mycket spill blir det förståss.

Men tar man av snörena så ramlar ju balen isönder. De får man väl plockar bort eferhand som balen krymper =)

#5 Det är ju så ;) Man blir helt enkelt tvungen att bygga en slags behållare för balen när den inte är plastad.
skulle också vela ha det, men det går inte heller då en av dom skulle se ut som en tunna. mer än hon redan gör…=/

Har snörena kvar ja, annars ramlar de sönder precis som #5 sa. Så ja är inge orolig för säkerheten..
#1 Vi hade såhär när ja hade russ oxå, han åt mycket i början men sen kom han på att den försvinner inte. Och när den tar slut kommer den en ny.. :)
Jag har fri tillgång till BRA hösilage i hagen till alla mina hästar, även shettisarna. Och faktum är att de blir inte så himla feta ändå, när de insett att maten inte rymmer.
Med en sån här enkel träram runt balen behöver man inte ha några snören kvar.

Jag tycker nog att du ska ta bort snörena innan dom fastnar eller börjar äta av dom och så ha balen på tex en trätrall. Så att den inte är direkt på backen.
Min dröm är att ha fri tillgång med. Men det går inte eftersom jag har så många olika hästar som går i olika hagar.

Den står inte direkt på backen, den står på en trä pall. Syns om man kollar.

Vad bra! Jag såg inte det iaf.

Jag ser en liiiiiten skymt av träpallen hihi

Ja, jag med när jag visste att den fanns där. :)
vilken bra tråd!
Jag ska ju också ställa ut storbal med hö till mina.
just nu fodrar jag med småbal . Men jag ska bygga nått liknande som Anna.Lundin har…
jättesmidigt att alltid ha mätta hästar…
Vi har också fri tillgång på storbalar i hagen. Vi har varken snören eller någon träram till balen, vi har inte hittat något som är tillräckligt säkert än…
#16 - det går säkert att göra så också, här hos mig hade det blivit väldigt dyrt då säkert 1/3 av varje bal hade blivit madrass och toalett…
#17 Tyvärr blir ca 1/3 av balen förstörd, men vi har ju så stor flock så sätta upp nåt runt balen funkar inte. Alltid är det nåt föl som braschar genom balen…

Idag lära ja ta bort trådarna, dom hade redan börjat hänga..

Någon som har en bra model av storbals hö hållare med tak? I denna regninga vinter vill jag inte lägga ut rundbal till mina. den hinner bli dålig då.

Helt underbart med fri tillgång. Det har vi med, men vi har ju ordentliga foderhäckar och slipper allt spill som blir.
*** Kärleken övervinner allt ***

vi funderar på att ha fri tillgång på halm i hagen nästa år, så man slipper lunchfodra. den fodringen sköts inte så bra i detta stall, tyvärr.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag har samlat virke nu.
men eftersom jag inte fått hem nån storbal ännu, så frågar jag er.
Hur stora brukar de vara i diameter ståendes?
tänkte bygga ungefär som Anna.Lundin

HAHA
Länk: www.youtube.com/watch?v=wrqBoxPi70Q&feature=related " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=wrqBoxPi70Q&feature=related
Den är så söt!!! =)

Hur får man länken att bli sådär?
[
Jag brukar markera adressen, sen trycka på den hela kedje knappen här över, sen där klistrar jag in adressen i det fönstret som kommer upp, och klickar i rutan att det ska öppnas i annat fönster, sen ok knappen, då är det klart
](http://www.youtube.com/watch?v=wrqBoxPi70Q&feature=related)
Oj, nu blev det länk av allt ihop… kaninte få bort det.
Men jag har hört att man också kan skriva länkadressen och bara trycka enter, så ska det bli en länk…

jag skriver länkadressen och sen ett mellanslag efter =)

ja gjorde mellanslag men vart inget.. Men de Molla skrev funka!
jag brukar klistra in länken och trycka på enter
http://www.youtube.com/watch?v=W95HRc1v7P4&feature=related
hehe, "Lionking" kan det också bli av höet

har man firefox fungerar det itne att länka med mellanslag

De förklarar allt :)

#39 finns det någon anledning att snörena är kvar? De kan ju fastna eller äta i sig dem.,

Kan inte alla med foderhäckar, lägga upp bilder på dom här? Jag planerar att bygga en till nästa vinter.

Golden-Lady Oh.. my god.. ta bort snörena.. omedelbart.

#41 bra ide, vi ska bygga en oxå eftersom balen vart väldigt utspridd och dom stod och åt i den till sist..
sleepwalker, det kanske inte är hon som får fixa sånt ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Det är inte mina hästar tyvärr så det är inte jag som bestämmer om dom ska ha snörena kvar eller ej. Själv tycker jag dom ska bort och jag skulle bara visa höhäcken men som sakt det är inte mina hästar på bilden.
Hade gärna haft höbal i hagen men då hade min new forest blivit som en tunna…
Har i alla fall hjälp med morgon och lunchfodringen så ska kanske inte klaga…

Golden-Lady - Nej, eftersom att du skrev att det inte var du som skötte det förut, så var det inte riktat till dig egentligen, men har du sagt att du tycker att det är läskigt med snöre runt balen? Vad har de att säga till sitt försvar? Varför tar de inte bort snörena?

ni som har rundbalar i hagen, hur får ni ut dom dit? kör ni med en traktor eller?
jag har nu en pall och 3st pallkragar till småbalarna.
men sen när jag ska ställa ut rundbal, så ska jag skaffa fler pallkragar och skruva isär och förlänga kragarna så de blir större…

#48 Rullar med handkraft och råstyrka :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Sist fick vi göra som #48, inte så jobbigt faktist. Men vanligtvis brukar vi ta dom på traktorskopan..

Har alla här hö eller hösilage? Vi har ensilage och fem hästar (tre stora, två små) Tror ni att ensilagebalen hade hunnit bli förstörd innan de hade hunnit äta upp den (kanske 3 veckor) ??

#52 det beror antagligen på att hästar inte ska äta ensilage…
för övrigt håller en bal i max en vecka om det är kallt ute